سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 309849

بسیاری از افراد نمی‌دانند خارش و شوره سر به دلیل اشتباهات رایجی است که در نگهداری از پوست و موی خود مرتکب می‌شوند.

تصاویر | ۱۰ اشتباه رایجی که به موی شما آسیب می‌رساند

سلامت نیوز:بسیاری از افراد نمی‌دانند خارش و شوره سر به دلیل اشتباهات رایجی است که در نگهداری از پوست و موی خود مرتکب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، حدود ۵۰ درصد از افراد بالغ در سراسر جهان از شوره سر و خارش پوست رنج می‌برند. گاهی اوقات این موارد به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن نبوده، بلکه به علت مراقبت نامناسب از جمله شیوه استحمام با شامپو ایجاد می‌شود. در این گزارش ما قصد داریم برخی نکات حرفه‌ای را که می‌تواند در مراقبت روزانه از مو و پوست سر موٍثر باشد، ذکر کنیم.


۱- استفاده از نرم کننده مو پیش از خشک کردن با حوله 

 توصیه می‌شود موهایتان را پیش از استفاده از نرم کننده مو و درست بعد از شستشو با شامپو با حوله خشک کنید. این به آن دلیل است تا آب اضافی نتواند مانع جذب نرم کننده شما شود.


استفاده از نرم کننده پیش از خشک کردن با حوله (سمت چپ) و استفاده از نرم کننده بعد از خشک کردن با حوله (سمت راست)

 
شما همچنین می‌توانید به نرم کننده‌های خود، روغن بیافزایید. این مسأله می‌تواند به معکوس کردن خشکی مو پس از آنکه موهایتان در معرض مواد شیمیایی یا دستگاه‌های حالت دهنده گرمایی مو (مانند برس مو و یا سشوار) قرار گرفت، کمک کند.


۲- تعویض شامپو‌های ضد شوره با شامپو‌های دیگر

 دومین اشتباهی که می‌تواند به مو‌های شما آسیب برساند، تعویض شامپو‌های ضد شوره با انواع دیگر است؛ چرا که شامپو‌های عادی موادی را که مانع شوره سر شما می‌شود، به شکل مستقیم از بین می‌برد و در نتیجه، پوست سر شما را در مرحله محافظت پایینی قرار می‌دهد. پس حواستان جمع باشد به هنگام درمان شوره سر از استفاده از شامپو‌های مختلف اجتناب کنید.


 

اسفاده از شامپوهای مختلف (سمت چپ) و استفاده از یک شامپو (سمت راست)

 
۳- نگه داشتن سشوار نزدیک‌تر از فاصله ۸ اینچی به سر خود

 گرمای بیش از حد می‌تواند به هر نوع مویی آسیب برساند. به همین دلیل لازم است تا دستورالعمل‌های خاصی رعایت شود. اول از همه هنگام سشوار زدن از حرارت متوسط استفاده کنید. دوم، سر سشوار باید حداقل در فاصله ۸ اینچی (۲۰ سانتی متری) از سر شما قرار داشته باشد. بهترین کار گرفتن باد گرم اطراف سر از ریشه تا نوک موهاست.


 

۴- تقسیم نکردن مو به چند بخش به هنگام سشوار کشید

ناگر می‌خواهید مو‌های خود را به درستی حالت دهید، گرفتن سشوار به رشته‌های موهایتان به شکل تصادفی راهکاری درست نیست. متخصصان پیشنهاد می‌کنند مو‌های خود را به چند بخش تقسیم کنید و پس از آن، یکی یکی اقدام به گرفتن باد گرم به سوی آن‌ها کنید. شما می‌تواند از بخشی از موهایتان که از فرق سر هست آغاز کنید و سپس به بخش‌های پشتی سر و اطراف برسید. با این روش شما مطمئن خواهید شد که یک بخش را چندین با بیش از حد گرم نرکده و سشوار نخواهید کشید.


۵- استفاده از سشواری ارزان قیمت

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که می‌تواند به مو‌های شما آسیب برساند، استفاده از سشوار‌های ارزان و غیراستاندارد است. یک سشوار ابزاری مهم برای سالم نگهداشتن مو‌های شماست؛ اما گاهی اوقات همین سشوار می‌تواند به وز شدن مو‌های شما و حتی آسیب رساندن به پوست سر شما کمک کند. اگر شما بودجه مناسبی برای خرید دارید، توصیه می‌شود از سشوار‌هایی استفاده کنید که دارای عملکرد‌های مختلف بوده تا بدین طریق، خطرات آسیب رساندن به موهایتان را به حداقل برساند. حتی باید گفته شود برخی از انواع سشوار‌ها دارای فناوری هوای یونی است.

 


سشوار نامناسب (سمت چپ) و سشوار مناسب (سمت راست)

۶- اجازه استراحت ندادن به مو پس از اکستنشن

از دیگر اشتباهات رایج، اجازه استراحت ندادن به موهایتان پس از اکستنشن است. افراد حرفه‌ای توصیه می‌کنند بگذارید پوست سرتان برای دست کم یک یا دو هفته بین هر جلسه اکستنشن استراحت کند. این مسأله‌ای مهم است که مراقب پوست و رطوبت موهایتان باشید. شما می‌توانید محصولات ویژه‌ای خریداری کنید که در زمان اکستنشن، از پوست سر شما مراقبت کند.


اکستنشن مداوم مو (سمت چپ) و استفاده از اکستنشن مو به ندرت (سمت راست)
۷- استفاده نکردن از شامپو‌های خاص

خارش پوست سر می‌تواند در اثر تجمع محصول استفاده شده بر روی پوست سر یا مو‌های شما باشد. شامپوی نامناسب می‌تواند باعث تحریک پوست و پوسته پوسته شدن آن شود. برای جلوگیری از این مسأله باید اطمینان حاصل کنید هر زمانی که مو‌های خود را شستشو می‌دهید، از یک شامپوی «تمیز کننده عمیق» استفاده می‌کنید. پس به هنگام خرید، شامپویی را بردارید که بر روی آن عبارت «پاک کنندگی عمیق» (deep cleansing) درج شده باشد.


۸- استفاده از ناخن‌ها برای خاراندن سر

از ناخن‌های خود، یا مداد یا هر چیز دیگری که دارای نوک تیزی است، برای خاراندن سر استفاده نکنید؛ چرا که این کار باعث ایجاد خراشیدگی در پوست شما می‌شود. هنگامی که شما احساس خارش بر روی پوست سرتان می‌کنید، به آرامی از نوک انگشت خود استفاده کنید و منطقه تحریک شده را به آرامی ماساژ دهید.

 

متخصصان همچنین توصیه می‌کنند استفاده از روغن نارگیل مخلوط با انیسون (بادیان رومی) در از بین بردن خارش پوست سر موفق‌تر است.
۹- استفاده بلافاصله از محصولات بهداشتی مو پس از شستشو

افراد حرفه شستشوی مداوم مو را توصیه نمی‌کنند و توصیه می‌کنند آن را به حداقل برسانید. اما این مسأله بیشتر بخاطر آن است که چگونه رشته‌های موهایتان تازه به نظر برسند. پس در همان روزی که مو‌های خود را شستید، از محصولات بهداشتی مو استفاده نکنید.
البته شما اگر می‌خواهید مجعد بودن مو‌های خود را اصلاح کنید، می‌توانید از اسپری مخصوص استفاده کنید؛ اما از چیز دیگری استفاده نکنید؛ بنابراین شما می‌توانید از روز دوم پس از شستشوی سر از روغن خشک برای نوک موهایتان استفاده کنید.


۱۰- استفاده از محصولاتی که در واقع رطوبت ندارند

از محصولات پوست و مویی که در واقع اثرات رطوبت بخشی ندارند و تنها مو‌ها را روغنی می‌کنند، استفاده نکنید و آن‌ها را به پوست سرتان مالش ندهید. به یاد داشته باشید تمامی روغن‌ها برای شما مفید نیستند. پس بهتر است از محصولات ارگانیک مراقبت از پوست سر که شامل آلوئه ورا، اسطوخودوس، جوجوبا و روغن نعناست، استفاده کنید. هر هفته سعی کنید آن را به پوست سرتان مالش دهید. فقط آن را به پوست سر نمالید، بلکه مالش دهید.

 

منبع: پایگاه برایت ساید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha