مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه دفترچه بیمه سلامت هنوز حذف نشده است، گفت: بیش از ۹۵ درصد داروخانه‌های کشور به سیستم نسخه پیچی الکترونیک متصل هستند، اما حذف دفترچه بیمه تدریجی و با اعمال مشوق‌هایی برای جامعه پزشکی اجرا می‌شود.

دفترچه بیمه سلامت حذف نشده است

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه دفترچه بیمه سلامت هنوز حذف نشده است، گفت: بیش از ۹۵ درصد داروخانه‌های کشور به سیستم نسخه پیچی الکترونیک متصل هستند، اما حذف دفترچه بیمه تدریجی و با اعمال مشوق‌هایی برای جامعه پزشکی اجرا می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد مهدی ناصحی افزود: برنامه سازمان بیمه سلامت فعلا این است که نیاز به دفترچه بیمه کم شود نه اینکه دفترچه حذف شود و این کار به تدریج انجام می شود تا کسی آسیب نبیند.وی اظهارداشت: از سال گذشته چاپ دفترچه بیمه با حداقل نیاز ممکن انجام می شود و صدور دفترچه بیمه فعلا متوقف نشده است اما مثلا دفترچه های بیمه ۱۸ برگی، شش برگی شده است و پیش بینی می کنیم، دفترچه هایی که از سال قبل برای مردم صادر شده فعلا کفایت کند اما این آمادگی را داریم که در صورت نیاز فعلا صدور دفترچه بیمه ادامه داشته باشد.  
وی ادامه داد: البته می شود از سرنسخه پزشکان برای تجویز دارو و دستورات پزشک استفاده کرد و مشکلی هم به وجود نمی آید اما فعلا این حاشیه امنیت را نگه داشته ایم که به صورت حداقلی دفترچه بیمه در اختیار مردم و افرادی که نیاز دارند، باشد.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره میزان اجرای خدمات نسخه نویسی الکترونیک در مراکز درمانی کشور گفت: هم اکنون بالای ۹۵ درصد مراکز درمانی کشور به سیستم نسخه نویسی الکترونیک متصل هستند، البته در عمل در حدود ۵۰ درصد مراکز درمانی نسخه نویسی الکترونیک انجام می شود. در برخی استانها این میزان بالای ۷۰ یا حتی ۸۰ درصد است اما در جایی مثل استان تهران شاید به چهار درصد هم نمی رسد با این حال تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نسخه الکترونیک بدون نیاز به دفترچه در کشور صادر شده است.


وی تاکید کرد: با زیرساخت هایی که برای ارائه خدمات الکترونیک سلامت و نسخه های الکترونیک فراهم شده و ارجاع این نسخه ها در مراکز ارائه کننده خدمات سلامت اعم از مراکز درمانی، دارویی و پاراکلینیک، دیگر کسی نیاز به دفترچه ندارد اما هنوز صدور دفترچه بیمه سلامت متوقف نشده و تقریبا همه بیمه شدگان این سازمان که بیش از ۴۰ میلیون نفر هستند، دفترچه بیمه دارند.


ناصحی ادامه داد: نسخه هایی که پزشکان در مطب ها به صورت الکترونیک می نویسند به داروخانه ها ارجاع می شود و حدود ۹۵ درصد داروخانه های کشور سیستم نسخه پیچی الکترونیک را دارند، با وجود این، اگر نیاز باشد نسخه و دستور پزشک در دفترچه نوشته شود، این کار انجام می شود.
وی گفت: مزیتی که نسخه نویسی الکترونیک به نسخه کاغذی دارد این است که مثلا در گذشته اگر یک داروخانه از یک نسخه یک یا چند قلم دارو را نداشت، نسخه پیچیده می شد و  از بین می رفت و بیمار باید بقیه داروها را به صورت آزاد می خرید اما اکنون با استفاده از سیستم نسخه الکترونیک اگر داروخانه ای چند قلم داروی یک نسخه را نداشت، می تواند نسخه را برای بیمار بپیچد و داروهای موجود را  ارائه کند و بقیه داروها از داروخانه دیگر با همان تعرفه های دولتی و حمایت بیمه ای تهیه شود.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات بیمه ای، سازمان بیمه سلامت در یکسال گذشته با بیش از ۱۲۰۰ مرکز درمانی و دارویی جدید قرارداد بسته است.  این مراکز جدید تحت قرارداد با بیمه سلامت از ابتدا ملزم شده اند که خدمات نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک داشته باشند. در مورد مراکز قدیمی مقداری مراعات می کنیم، پرداختی های این مراکز را تسریع کرده ایم و اقدامات تشویقی و انگیزشی انجام می دهیم تا به سمت خدمات نسخه نویسی الکترونیک گام بردارند.


ناصحی گفت: برای تشویق و توسعه خدمات الکترونیک سلامت مشوق هایی در نظر گرفته ایم و منتظریم دولت تصویب کند و امیدوارم این مشوق ها در تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۰ اعمال شود تا انگیزه ها برای نوشتن نسخه الکترونیک در جامعه پزشکی بیشتر شود. این روش مزایای بسیار زیاد اقتصادی دارد،  تسهیل در دسترسی به داروهای گرانقیمت، داروهای بیماران خاص، جلوگیری از تداخلات دارویی در این سیستم وجود دارد و قطعا اجرای کامل آن به نفع مردم و نظام سلامت است.


نسخه نویسی الکترونیک یکی از طرح‌های الکترونیک نظام سلامت محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در راستای اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نظارت بهینه‌تر بر نسخه‌ها جدی گرفته شده است. هرچند این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده، اما اجرای کامل آن می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ در زمینه چاپ دفترچه‌های کاغذی بیمه، منجر به کاهش خطاهای نسخه نویسی و نظارت موثر سازمان‌های بیمه گر درمانی شود. سازمان‌های بیمه گر مانند سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح مجریان اصلی این طرح هستند.


اجرای نسخه نویسی الکترونیک یک الزام قانونی محسوب می‌شود و این تکلیف قانونی برای سازمان‌هایی که در ازای دریافت خدمات پزشکی، پرداختی دارند، وجود دارد، اما اجرای آن به علت آمادگی جامعه و پزشکان زمان بر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha