فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می‌داد، از ثبت رکورد بی‌سابقه در بستری‌های کرونا در تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد ما برای گذر از این بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰‌روزه استان تهران است و آن را به معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام کرده‌ایم.

ثبت رکورد بی‌سابقه در بستری‌های کرونا در تهران

سلامت نیوز:فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می‌داد، از ثبت رکورد بی‌سابقه در بستری‌های کرونا در تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد ما برای گذر از این بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰‌روزه استان تهران است و آن را به معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، با اعلام رنگ قرمز کرونایی در پایتخت، جلسه اضطراری ستاد کرونای استان تهران به‌منظور آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران برگزار شد. دکتر علیرضا زالی -رئیس ستاد کرونای استان تهران- در نشست اضطراری این ستاد، اظهار کرد: میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس موجب شده تا سرایت‌پذیری کووید ۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد.

وی با بیان اینکه هفته آینده، هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش‌یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز درحال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم. زالی گفت: متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می‌داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: میزان بستری بیماران کرونایی به چهار هزار و ۴۰۰تخت در استان تهران رسیده و یک هزار و ۱۲۰نفر از این بیماران یعنی حدود ۲۵درصد آنها در بخش‌های مراقبت ویژه هستند.

 ثبت رکوردی بی‌سابقه

 وی با‌ اشاره‌به میزان بستری یک هزار و ۱۰۰بیمار در روز جاری، خاطرنشان کرد: در ۱۴ماه گــذشته چنین رکوردی در استان تهران ثبت نشده بود که نشانه نگران‌کننده‌ای برای روزهای آینده است.

زالی گفت: اولین شاخص تغییریافته میزان مراجعه سرپایی افراد علامت‌دار به بیمارستان‌ها است که به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده که البته با بازگشایی درمانگاه‌ها و مطب‌های خصوصی بعد از تعطیلات نوروز احتمال تغییر دارد.

وی ادامه داد: شاخص بعدی میزان چرخش ویروس در استان است که براساس گزارش‌های معاونت‌های بهداشت سه دانشگاه ایران، تهران و شهید بهشتی  به ۴۷درصد رسیده و این یعنی از هر دو بیمار مشکوک، جواب آزمایش PCR  یک نفر مثبت است که اگر جواب‌های منفی کاذب را هم در نظر بگیریم، عدد واقعی بالاتر هم می‌شود.

رئیس ستاد کرونای استان تهران گفت: هرم سنی مبتلایان تغییر کرده و براساس گزارش‌های دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰، بالغ‌بر ۴۳درصد بیماران بستری‌شده بالای ۶۰سال سن داشتند و ۷۵درصد مرگ‌و‌میر هم در همین گروه سنی بوده است. وی خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان زیر ۱۰سال به ۸.۲درصد رسیده که نشان می‌دهد نرخ بستری و مرگ‌و‌میر در گروه‌های سنی پایین‌تر نیز درحال تغییر است.

زالی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ‌ومیر در اسلامشهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران رخ داده، افزود: در این مدت بیشترین مراجعه سرپایی را در پاکدشت، مرکز و بخشی از شمال تهران و بیشترین بستری را در شرق، مرکز و بخشی از جنوب تهران شاهد بودیم. وی یادآور شد: متاسفانه (یکشنبه) ۵۶نفر از شهروندان تهرانی را به دلیل کرونا از دست دادیم و با بررسی پرونده آنها به این  نتیجه رسیدیم که افراد فوت‌شده تقریبا به همه مناطق تهران تعلق دارند و به جغرافیای خاصی اختصاص ندارند. زالی با بیان اینکه در این فوت‌شدگان از کودک یک‌ساله تا پیرمرد ۸۵ساله وجود دارد، افزود: این الگو در همه استان‌های کشور درحال شکل‌گیری است و تا اوایل هفته آینده همه استان‌ها به یک وضعیت همگن می‌رسند.

رئیس ستاد کرونای استان تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما برای گذر از این بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰روزه استان تهران است و آن را به معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت اعلام کرده‌ایم. زالی همچنین گفت: تقاضای ما واکسیناسیون سریع کادر درمان بوده و خوشبختانه وزیر بهداشت موافقت کرده‌اند که ۵۳۰هزار نفر فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی در کوتاه‌ترین زمان واکسینه شوند.

 لغو عمل‌های الکتیو غیرضروری

 بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نادر توکلی -معاون درمان ستاد کرونای استان تهران- نیز در ابتدای این نشست اظهار کرد: در پنج روز اخیر آمار ابتلا به شدت بالاتر رفته و دو روز گذشته در هر ۲۴ساعت بالغ بر هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان مراجعه و درمان سرپایی بیماران نیز روزانه به ۵هزار نفر رسیده، افزود: درحال حاضر ۱۰۳بیمارستان از مجموع ۱۷۵بیمارستان استان تهران درگیر کرونا هستند و ناچاریم با لغو خدمات درمانی الکتیو در مراکز درمانی اصلی و جنرال ظرفیت بیشتری برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در استان تهران تنها ۲۰هزار تخت بستری وجود دارد، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم در این مدت بیماران غیرکرونایی را به بیمارستان‌های تک‌تخصصی ارجاع دهیم.

 دارو به اندازه کافی داریم

دکتر جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست با‌اشاره‌به تجربه خیز سوم کرونا و به کارگیری حدود هفت هزار تخت بستری در آبان‌ماه سال گذشته، گفت: در وضعیت فعلی باید با وحدت رویه در مراکز درمانی استان تهران، مسیر را برای ارائه خدمات هموارتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر برای تأمین دارو هم در درمان‌های سرپایی و هم بستری محدودیت نداریم. همچنین دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه بقیه‌الله در این نشست اظهار کرد: مراجعه بیماران کرونایی در بیمارستان بقیه‌الله به ۳۰۰نفر در روز رسیده و از این تعداد ۱۰تا۱۲درصد بستری می‌شوند. بنابراین متناسب با افزایش بستری‌ها بخش‌های عادی را به بخش کرونا تبدیل می‌کنیم. وی با بیان اینکه میزان سرایت بیماری در موج چهارم بسیار شدیدتر است، افزود: برای کنترل این موج انتظار می‌رفت، تهران تعطیل شود اما این تصمیم هنوز گرفته نشده است.

دکتر ابوالقاسمی تأکید کرد: در این شرایط باید تصمیم بگیریم که چه کسانی در اولویت بستری قرار دارند و دراین‌باره به یک رویه مشترک برسیم. دکتر کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ارتباط وبیناری با ستاد کرونای استان تهران بر ارائه خدمات درمانی به‌صورت سرپایی در این وضعیت تأکید کرد و افزود: افزایش میزان مراجعه و تعداد مبتلایان در چند روز اخیر وضعیت نگران‌کننده‌ای در روزهای آینده را نشان می‌دهد.

راه‌اندازی و ابلاغ دستورالعمل کلینیک درمان سرپایی با رمدسیویر، افزایش تخت و اعلام میزان ظرفیت بستری، لغو اعمال الکتیو غیرضروری، راه‌اندازی کلینیک‌های عفونی تمام وقت، ایجاد تریاژ دولایه در ورودی بیمارستان‌ها، پیگیری واکسیناسیون تمامی کارکنان بیمارستان‌ها و بررسی وضعیت اکسیژن درمانی از مصوبات نشست ستاد کرونای استان تهران با حضور وبیناری بیش‌از ۳۰۰شرکت‌کننده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این استان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha