دراز كشیده و دست‌ها بالاست، گویی خسته باشد و دست‌ها را بالا گرفته تا خستگی در كند، پارچه‌ای روی سر و صورت را پوشانده، در پهلوی سمت راست لباس فرمی كه به تن دارد لكه‌ای دیده می‌شود، بند پوتین‌ها محكم است، انگار قصد دارد دقیقه‌ای دیگر بلند شود و كار را از سر بگیرد.

شلیك به محیط زیست

سلامت نیوز:دراز كشیده و دست‌ها بالاست، گویی خسته باشد و دست‌ها را بالا گرفته تا خستگی در كند، پارچه‌ای روی سر و صورت را پوشانده، در پهلوی سمت راست لباس فرمی كه به تن دارد لكه‌ای دیده می‌شود، بند پوتین‌ها محكم است، انگار قصد دارد دقیقه‌ای دیگر بلند شود و كار را از سر بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اندكی پایین‌تر از او همكارش است با همان لباس‌های فرم، دراز كشیده بر زمین، پایی روی پای دیگر، یكی از دست‌ها مشت كرده روی شكم و دست دیگر به سمت صورت قرار گرفته، شلوار خاكی و پوتین‌های بسته شده، در پهلوی سمت راست لكه‌ای قرمز رنگ، نشانه‌ای از خونی كه ریخته شده. رد خون را كه بگیری به ماشین نیسان پیكاپ سفید می‌رسی و شیشه‌های خرد شده كه روی صندلی‌های جلو و عقب ریخته، پوكه فشنگ كنار برف‌پاك‌كن جا خوش كرده.

پلاك ماشین به واسطه دولتی بودن قرمز است مثل پهلوی «مهدی مجلل» و «میكاییل هاشمی» دو ماموری كه پهلوی‌شان سرخ است به واسطه انجام وظیفه و‌ تعقیب شكارچیان غیرمجاز این‌بار در منطقه «فیله خاصه» استان زنجان. عصر دوشنبه 16 فروردین آنها در ارتباط با پاسگاه اعلام می‌كنند كه در حال تعقیب نیسان متخلفان هستند، تماس‌هایی كه ادامه داشت به یك‌باره قطع می‌شود نه مهدی مجلل و نه میكاییل هاشمی هیچ‌كدام تلفن‌شان را جواب نمی‌دهند، شب شده و خبری از آنها نیست، شبی پر هول كه فردای آن خبر از واقعه‌ای تلخ می‌دهد.

صبح سه‌شنبه 17 فروردین 1400 برای بسیاری با چند تصویر آغاز شد، تصویر دو محیط‌بان غرق در خون، ماشین محیط‌بانی با شیشه‌های شكسته و پوكه تفنگی كه معلوم است چه هدفی را دنبال كرده. به ظهر 17 فروردین نرسیده خبر بازداشت دو متخلف مخابره شد و البته خبری كه ممكن است متخلفان دیگری هم در این پرونده دخیل باشند، فضا ملتهب است، همكاران محیط‌بان توان صحبت ندارند، بسیاری خشمگینند و از تخلف‌ها می‌گویند، برخی تلاش می‌كنند مساله را ریشه‌یابی كنند و معتقدند تا زمانی كه منشا شناخته نشود، جامعه محیط‌زیست باید رخت عزا را از تن درنیاورد و سیاهپوش مردانی باشد كه برای حفاظت از طبیعت در درگیری با متخلفان كشته می‌شوند.

مردانی كه جزو راستین‌ترین حافظان این سرزمین هستند و همین موضوع آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.رضا رمضانی از كارمندان محیط‌زیست زنجان است كه نه دو همكار بلكه دو دوستش را از دست داده، كسانی كه او به سلامت كاری‌شان اعتماد داشته و اتفاقا از برخی تخلف‌هایی كه اداره كل پیگیری نمی‌كرد توسط آنها مطلع می‌شد.

او دست پایین سازمان محیط‌زیست در برابر متخلفانی در حوزه‌های سدسازی، معدن، صنایع، حیات‌وحش و ... را عاملی بر شهادت مهدی مجلل و میكاییل هاشمی می‌داند. به گفته او همین چند ماه پیش بود كه برداشت شن و ماسه از داخل منطقه «فیله خاصه» بدون مجوزهای محیط‌زیستی برای پروژه‌ای كه آن هم خلاف مقررات محیط‌زیست بود و به پسماندهای صنایع روی برمی‌گشت، ‌روی داد.

او خود بارها در برابر گزارش‌هایی كه از تخلفاتی كه روی می‌دهد تهدید شده، نتیجه تخلفاتی كه از سوی برخی ارگان‌ها بدون پیگیری می‌ماند، چیست؟ جز این است كه سایرین هم تشویق به تخلف می‌شوند. زمانی كه تخلف‌های اینقدر آشكار، پروژه‌هایی چنین رسوا در حوزه آلودگی انجام می‌شود و ارگان‌ها به جای رسیدگی به این انتقادات و تخلف‌ها از چنین طرح‌هایی تحت لوای اشتغال‌زایی حمایت و برای آنها مجوز صادر می‌كنند، سایر متخلفان به خود جسارت داده و با كسانی كه حاضر نیستند زیر بار فساد روند چنین برخوردی می‌كنند.

چند بار در فیلم‌ها دیده‌اید كه سارقی از بانكی سرقت كرده و زمان بیرون رفتن اگر كیسه‌ای پاره شود عده زیادی هم این پول‌ها را برمی‌دارند. آنها گرچه شریك سرقت مسلحانه نیستند ولی می‌بینند در این آشفته بازار كه نیروهای حفاظتی بانك قادر به حفاظت نبوده‌اند بنابراین سهمی برای خود برمی‌دارند. در حوزه محیط زیست هم ما شركت‌های بزرگ آلاینده داریم كه آلودگی ایجاد می‌كنند، منابع آب را از بین می‌برند، سدسازی می‌كنند و ... كه به آنها رسیدگی درستی صورت نمی‌گیرد بنابراین هر كسی به خود اجازه می‌دهد به جان محیط‌بان ما تعرض كند. رمضانی دو دوست و همكارش را از دست داده، انتقادهایش نادیده گرفته شده و پیش‌بینی‌هایش درباره تبعات تخریب‌ها درباره منطقه درست درآمده‌اند هر چند بابت هر كدام آنها مواخذه شده است.

 رضا گلجانی، كارشناس حیات‌وحش اولین جمله‌ای كه می‌گوید، این است: «توان داغ دیدن نمانده، خداوند به خانواده این عزیزان صبر عطا كند.» او معتقد است كاری كه می‌تواند در پیشگیری از این اتفاقات كمك كند، واكاوی دقیق انگیزه و شرایط روانی، محیطی، اجتماعی و خانوادگی متخلفان است. اگرچه اینها داده‌هایی هستند كه با اشك و خون آمیخته شده‌اند، اما جمع‌آوری و تحلیل آنها توسط متخصصان جرم‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و حقوق می‌تواند در پیشگیری از وقوع فجایع مشابه كمك‌كننده باشد.

 داوود ملكی هم كه سال‌هاست هم‌صحبت محیط‌بانان در پاسگاه‌هاست و در زمینه تجهیز پاسگاه‌ها و نیروهای محیط‌بانی تلاش‌های فراوانی انجام داده معتقد است باید تغییر رویه‌ای صورت گیرد تا این نبردهای خونبار پایان گیرد. به ویژه در سال‌های اخیر كه با افزایش مشكلات معیشتی در كنار سایر عوامل محیط‌‍‌زیست ایران هزینه‌های سنگینی را متحمل شده و خدوم‌ترین و صادق‌ترین نیروهایش را از دست داده است.

 مهدی مجلل و میكاییل هاشمی آخرین محیط‌بانان شهید ایران نیستند، همه می‌دانیم به ازای هر محیط‌بان حداقل 300 اسلحه در كشور وجود دارد، این یعنی ما در نبردی نابرابر قرار داریم كه باید برای آن فكری فارغ از جنس تقابل و درگیری داشته باشیم به ویژه كه بخشی از مسائل مرتبط با این تقابل نظیر سخت شدن شرایط معیشتی و... از اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست خارج است. تكرار رویه‌های پیشین یعنی تلنبار شدن داغی بر داغ، سیاه شدن گروهی و صفحه‌ای، به اشتراك گذاشتن آگهی تسلیتی و افزودن نامی بر لیست بلندبالای شهدای محیط‌‌بان.


۱۴۱ محیط‌بان در كشور به درجه رفیع  شهادت نائل  شدندسرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كشور شهریور1399 به ایرنا گفت: ۱۴۱ تن از محیط‌بانان به واسطه حفظ محیط زیست به درجه رفیع شهادت نائل شدند.این در حالی است كه سه هزار و ۵۰۰ محیط‌بان در سازمان حفاظت محیط زیست فعال هستند كه پنج درصد آنها تاكنون شهید شدند.این آمار قابل مقایسه با شهدای دیگر نهادهای اداری نیست همچنین ۲۷۳ محیط‌بان به علت اصابت تیر جانباز شدند.سرهنگ محبت‌خانی گفت: محیط‌بانان با وجود اینكه لباس، اسلحه و دیگر لوازم یك فرد نظامی را دارند و ۹۰ درصد افراد مقابل آنها مسلح هستند اما به این افراد به جای یك فرد نظامی به مثابه یك كارمند توجه می‌شود.
 
 
جزییات جدید از نحوه شهادت دو محیط‌بان زنجانی
زنجان-  بنا به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، دو محیط‌بان زنجانی با تیر جنگی به شهادت رسیده‌اند. سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با شبكه خبر، با اشاره به جزییات شهادت دو محیط‌بان زنجانی با بیان اینكه روز (۱۶ فروردین‌ماه) ساعت 30: 18 دو محیط‌بان در منطقه فیله‌ خاصه به سرنشینان یك دستگاه نیسان مشكوك می‌شوند كه اقدام به تعقیب این افراد كه در حال شكار غیرمجاز بودند، می‌كنند. او تصریح كرد: تعقیب و گریز ادامه داشته و سرنشینان خودروی نیسان، خودرو را به سمت جاده زنجان به قزوین هدایت می‌كنند كه در این شرایط نیروهای محیط‌زیست از طریق تماس با تلفن ‌همراه و بی‌سیم مراتب را به مسوولان امر گزارش می‌دهند. این مسوول ادامه داد:

در ادامه تعقیب و گریز، خودروی شكارچیان غیرمجاز وارد مسیر فرعی شده و تعقیب یك ساعت ادامه داشته كه از ساعت 30: 19 ارتباط محیط‌بانان با مركز قطع می‌شود كه بلافاصله نیروها وارد عمل می‌شوند كه با تاریك شدن هوا جست‌وجوها به نتیجه نمی‌رسد. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینكه صبح (۱۷ فروردین‌ماه) و با تلاش نیروها پیكر این دو شهید در كنار خودروی خود پیدا شد كه متاسفانه شكارچیان، آنها را با تیر جنگی به شهادت رساندند كه در این رابطه پرونده تشكیل شده و موارد در حال بررسی است.

درخواست كلانتری از دستگاه قضا برای رسیدگی فوری
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار رسیدگی فوری دستگاه قضا به شهادت دو تن از محیط‌بانان استان زنجان شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در متن پیام تسلیت عیسی كلانتری آمده است: «شهادت سربازان پر افتخار عرصه حفاظت از محیط زیست، محیط‌بان شهید مهدی مجلل و محیط‌بان شهید میكاییل هاشمی را به خانواده مكرم این دو شهید، جامعه علاقه‌مندان و فعالان محیط زیست و تمامی محیط‌بانان كشور تبریك و تسلیت عرض می‌كنم.

بی‌تردید یاد، خاطره و ایثارگری‌های خالصانه آن شهدای ارجمند در سطوح مختلف حفاظت از آب و خاك ایران اسلامی، الهام‌بخش تمامی دلدادگان به طبیعت و نسل‌های امروز و فردای این مملكت خواهد بود.اینجانب ضمن درخواست از دستگاه محترم قضایی برای رسیدگی فوری به این جنایت و شناسایی، دستگیری و صدور رای قاطعانه برای عاملان كه موجب درس عبرتی برای سایر متجاوزان به جان محیط‌بانان و عرصه‌های طبیعت شود، از خداوند متعال بر آن شهدای عزیز رفعت جایگاه و غفران الهی را مسئلت می‌جویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha