پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 309965

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هربار که آتش سوزی در جنگل رخ می‌دهد، ستاد مدیریت بحران و حافظان جنگل به فکر درخواست بالگرد برای اطفای حریق می‌افتند و عرصه‌های بکر و هیرکانی مازندران از داشتن بالگرد ویژه حریق محروم هستند و مجبورند از استان‌ها و نهاد‌های دیگر از جمله هلال احمر کمک بخواهند.

بی توجهی در جنگل ها، آتش سوزی را تشدید می‌کند

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هربار که آتش سوزی در جنگل رخ می‌دهد، ستاد مدیریت بحران و حافظان جنگل به فکر درخواست بالگرد برای اطفای حریق می‌افتند و عرصه‌های بکر و هیرکانی مازندران از داشتن بالگرد ویژه حریق محروم هستند و مجبورند از استان‌ها و نهاد‌های دیگر از جمله هلال احمر کمک بخواهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص اینکه اگر تجهیزات لازم و بی توجهی مردم و مسئولین نسبت به محیط زیست در جنگل‌های هیرکانی ادامه داشته باشد، خطر آتش سوزی را در جنگل بیشتر می‌کند، گفت: جنگل‌های شمال در بهار و تابستان بر اثر بی توجهی انسانی در آتش می‌سوزند و ریشه‌یابی این معضل را وجود درختان خشک و افتاده در کف جنگل تشدید می‌کند، از طرف دیگر هم کمبود امکانات اطفای حریق پیشرفته، دشمنی و اقدام تلافی‌جویانه برخی افراد و کمبود نیروی جنگلبان را بیش از پیش نمایان است.


ابراهیمی کارنامی توضیح داد: با داشتن امکاناتی از قبیل استفاده از پهباد را می‌توان در پایش عرصه‌های جنگلی و اطفای حریق بهره‌گیری کرد، زیرا می‌توان به راحتی بر حریق مسلط شد و جلوی گسترش آن را گرفت. از طرف دیگر استفاده از تصاویر ارسالی پهباد می‌توان مناطقی که دچار آتش سوزی شدند را پایش و برای مهار آن اقدام سریع کرد و از اتفاقات بزرگتر جلوگیری کرد.


وی ادامه داد: هربار که آتش سوزی در جنگل رخ می‌دهد، ستاد مدیریت بحران و حافظان جنگل به فکر درخواست بالگرد برای اطفای حریق می‌افتند و عرصه‌های بکر و هیرکانی مازندران از داشتن بالگرد ویژه حریق محروم هستند و مجبورند از استان‌ها و نهاد‌های دیگر از جمله هلال احمر کمک بخواهند.


وی افزود: جنگل‌های شمال صعب‌العبور است و در این منطقه امکان حمل تجهیزات و ادوات در مناطق بالادست بسیار دشوار میسر است و متأسفانه به دلیل وزش شدید باد بخصوص در فصل بهار اگر آتش سوزی اتفاق بیافتد براحتی به جا‌های دیگر سرایت می‌کند و، چون امسال بارش‌های بسیار کمی را هم داشتیم خطر آتش سوزی و وزش باد جنگل‌ها را تهدید می‌کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: متاسفانه کمبود امکانات کار را برای ما در مواقع اظطراری دچار مشکل می‌کند و وجود مناطق صعب العبور و کمبود نیرو بخصوص نیرو‌های متخصص و تجهیزات مدرن، مثل استفاده از پهپاد می‌تواند جلوی خیلی از اتفاقات را بگیرد.


وی همچنین توضیح داد: آتش سوزی جنگل‌ها و وزش باد شدید و گرم در فصل بهار و تابستان، درختان نادر جنگلی بخشی از این گونه‌ها طی سالیان سال براثر بی مبالاتی و یا کمبود تجهیزات، ایستاده، خاکستر می‌شوند و تا حدودی باید گفت که نسل برخی گونه‌های گیاهی در جنگل‌های هیرکانی در حال انقراض است.
ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: درصد بیشتر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ناشی از عوامل انسانی است که در این فصل مسافران و گردشگران بسیاری به شمال می‌آیند و در جنگل آتش درست می‌کنند که با وزش باد امکان دارد که آتش به دل جنگل بزند بصورتی که مهار آن با مشکل روبرو شود، و از طرفی هم عوامل طبیعی همچون بارش‌های کم و تغییرات اقلیمی و خشک شدن درختان در افزایش آتش سوزی‌ها در جنگل نقش دارند. در آخرای فصل تابستان با ریزش برگ‌ها و خشک شدن برگ ها، شرایط بسیار مساعد است برای شروع آتش سوزی، با یک بی توجهی کوچک امکان شروع یک آتش سوزی بزرگ و نابودی جنگل‌های هیرکانی می‌شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران توضیح داد: ما همیشه و در همه‌ی روز‌ها و فصل‌ها به کسانی که به عنوان گردشگر یا تفریح به جنگل می‌آیند هشدار‌های لازم جهت آتش روشن نکردن و مراقبت از محیط زیست جنگل را داده ایم، و امیدواریم که مردم عزیز نسبت به این موضوع بی توجه نباشند و نگذارند آتش جنگل‌ها را به نابودی بکشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha