مطالعات نشان می دهد طول مدت بسیار کوتاه خواب با دو برابرشدن خطر زوال عقل مرتبط است.

ارتباط اختلال در زمان خواب شبانه با افزایش ریسک زوال عقل

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد طول مدت بسیار کوتاه خواب با دو برابرشدن خطر زوال عقل مرتبط است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر ، تحقیق جدید ارتباط بین اختلالات خواب و کمبودهای موجود در افراد مسن و خطر ابتلاء به زوال عقل و مرگ را نشان می‌دهد.


به گزارش  ساینس دیلی،یافته‌های محققان بیمارستان بریگام بوستون، خطر ابتلاء به زوال عقل در بین شرکت کنندگانی که کمتر از پنج ساعت می‌خوابیدند در مقایسه با کسانی که ۷-۸ ساعت خواب شبانه داشتند دو برابر بود.


به گفته محققان، خواب و سلامتی ارتباط جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند. تیم تحقیق همچنین به رابطه بین اختلال خواب و کمبود خواب با ریسک کلی مرگ پی برد.


«ربکا رابینز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته های ما ارتباط بین کمبود خواب و خطر ابتلاء به زوال عقل را روشن می‌کند و اهمیت تلاش برای کمک به افراد مسن برای داشتن خواب کافی شبانه را تأیید می‌کند.»


برای بررسی ارتباط بین کیفیت و کمیت خواب و خطر ابتلاء به زوال عقل و مرگ، محققان داده‌های مربوط به مطالعه بیمه مدیکر افراد ۶۵ سال به بالا را که از سال ۲۰۱۱ انجام شده بود جمع آوری کردند.


گروهی متشکل از ۲۶۱۰ شرکت کننده در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به پرسشنامه خواب پاسخ دادند. محققان پاسخ‌های شرکت کنندگان را در مورد چندین ویژگی اختلال و کمبود خواب، از جمله هوشیاری، دفعات خواب، مدت زمان خواب شرکت کنندگان، کیفیت خواب، مدت خواب و خروپف کردن بررسی کردند. آنها همچنین اطلاعاتی نظیر زوال عقل و مرگ افراد را تا ۵ سال بعد از نظرسنجی بررسی کردند.


به طور کلی، آنها به رابطه قوی ای بین چندین متغیر اختلال و کمبود خواب و زوال عقل در طول زمان پی بردند. به طور معمول ۳۰ دقیقه یا بیشتر زمان برای به خواب رفتن، با ۴۵ درصد خطر بیشتر ابتلاء به زوال عقل همراه است. تجربه مشکل در حفظ هوشیاری، چرت زدن مرتب، گزارش کیفیت پایین خواب و خوابیدن پنج ساعت یا کمتر در شب نیز با افزایش خطر مرگ همراه بود.


به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که کمبود خواب در ابتدا، زمانی که میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۶ سال بود، با دو برابر خطر ابتلاء به زوال عقل و مرگ و میر ناشی از آن در طی ۴ تا ۵ سال آینده همراه بود.


این داده‌ها به شواهدی مبنی بر اهمیت خواب برای سلامت مغز افزوده و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی بهبود خواب و درمان اختلالات خواب بر روی خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر و مرگ و میر را برجسته می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha