به نظر می‌رسد با وجود شرایطی كه برای اكثر نقاط كشور در زمینه شیوع كرونا و افزایش مبتلایان و همین‌طور تعداد قربانیان به وجود آمده هیچ برنامه موثر، ضربتی و جدی‌ای از سوی دست‌اندركاران و مسوولان این عرصه وجود ندارد.

هیچ جدیتی در مدیریت و كنترل شیوع كرونا وجود ندارد

سلامت نیوز:به نظر می‌رسد با وجود شرایطی كه برای اكثر نقاط كشور در زمینه شیوع كرونا و افزایش مبتلایان و همین‌طور تعداد قربانیان به وجود آمده هیچ برنامه موثر، ضربتی و جدی‌ای از سوی دست‌اندركاران و مسوولان این عرصه وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روزهایی با تعداد مرگ‌های سه‌رقمی در حالی یكی بعد از دیگری ثبت می‌شوند كه دولت و به‌طور مشخص ستاد ملی مبارزه با كرونا در آستانه تعطیلات نوروزی هیچ تدبیری برای كنترل اوضاع به كار نبست و بیش از هر چیز بی‌تفاوتی در برابر سفرهای نوروزی همه را متعجب كرد. حالا كارشناسان از سه هفته سخت پیش رو خبر داده‌اند و این در حالی است كه تنها خبر از تعطیلی بازار بزرگ تهران به گوش می‌رسد. تعطیلی سایر مشاغل و فعالیت‌ها شاید به زبان جاری شده باشد اما مشاهده‌های خبرنگاران اعتماد  نشانی از آن در واقعیت نیافته است.

همچنان كسبه مختلف در نقاط مختلف شهر تهران مشغول به كار هستند. در چنین شرایطی بار دیگر سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه با بیان اینكه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسید. سیماسادات لاری گفت: تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه ۲۵۶۷ نفر از آنان بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسید. خوشبختانه تاكنون یك میلیون و ۶۹۳ هزار و ۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 4هزار و 278 نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: تاكنون ۱۳ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۹۶ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.دكتر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، اعلام كرد كه تا دو، سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از كرونا در كشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تایی هم می‌رویم، اما بحث این است كه باید اقدامی انجام دهیم كه مرگ‌های‌مان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد.

باید در وضعیت كنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا مرگ‌های‌مان چهار رقمی نشوند، زیرا این ویروس از نوع ویروس  جهش‌یافته انگلیسی  است.این در حالی است كه دیروز نیز دكتر حمید عمادی، عضو كمیته علمی ستاد مقابله با كرونا با اشاره به وضعیت مراجعات بیماران كرونا به بیمارستان‌ها در خیز چهارم بیماری، گفت: متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت.

عمادی ، با اشاره به وضعیت گردش ویروس كرونا در كشور گفت: در حال حاضر بیمارستان‌ها به سرعت پر شدند و بیمارانی كه داریم بستری می‌كنیم، عمدتا بیماران بدحالی هستند و نمی‌توانیم سریع مرخص‌شان كنیم و مجبوریم بیماران را بیشتر در بستری نگه داریم تا بهبودی حاصل كنند. این موضوع باعث می‌شود كه بیمارستان‌ها زودتر به ظرفیت اشباع برسند و نتوانند پذیرش بیمار داشته باشند.

این وضعیت نگران‌كننده است و ممكن است نتوانیم سرویس درست را به مردم ارایه كنیم، زیرا بیماران هم زیادند و هم بدحال. او با بیان اینكه افزایش بدحالی بیماران به دلیل افزایش شدت بیماری است، گفت: درصد عمده‌ای از ویروسی كه اكنون افراد را آلوده می‌كند، كرونای جهش یافته انگلیسی است. عمادی درباره احتمال افزایش مرگ و میرهای ناشی از كرونا در كشور نیز اظهار كرد: واقعا دوست ندارم چنین پیش‌بینی‌هایی كنم، مردم خسته‌اند و دیگر تحمل اخبار ناگوار و ناامیدكننده را ندارند.

با این حال واقعیت این است كه اكنون مرگ و میر ما سه رقمی شده و حالاحالاها و حداقل تا دو، سه هفته آینده سه رقمی خواهد ماند. شرایط بعد از آن هم بستگی به تصمیماتی دارد كه گرفته می‌شود و اقداماتی كه انجام داده می‌شود. او با بیان اینكه متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پیش خواهیم داشت، گفت: موجی كه اكنون شاهد آن هستیم، موج شلوغی‌های آخر اسفند ماه و سفرهای فروردین‌ماه است كه مرگ‌هایش را طی دو، سه هفته دیگر نشان می‌دهد. مسوولان باید سریع‌تر تصمیم‌گیری كنند و مردم هم رعایت كرده و پروتكل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. كادر بهداشت و درمان واقعا دیگر خسته‌اند. نمی‌دانید در بیمارستان‌ها چه وضعیت بدی حاكم است.

جزییات تعطیلی سراسری ۱۰ روزه از فردا

عمق فاجعه‌ای كه در آن هستیم آنجاست كه براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت به ایسنا، در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر كرونا مثبتی كه از ابتلای‌شان آگاهی داشته‌اند نیز اقدام به جابه‌جایی و سفر كرده‌اند. در عین حال میانگین رعایت پروتكل‌های بهداشتی در كشور در این ایام به ۵۵درصد سقوط كرد؛ موضوعی كه با خطر موج چهارم در كشور و قرمز شدن همه مراكز استان‌ها در كشور همراه شد. بر این اساس در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز كرونایی به سر می‌برند و نقشه كشور از نظر كرونا آتشین است.

همچنین شیب بیماری در كشور به سرعت در حال افزایش است و متاسفانه تعداد بیماران بدحال نیز در این موج بیشتر هم شده است. دكتر علیرضا زالی،  فرمانده عملیات مقابله با كرونا در كلانشهر تهران چندی پیش در این باره گفت: شرایط و نرخ افزایش مبتلایان به گونه‌ای است كه به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری كفایت لازم را ندارد.

بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما فرضیه لاك دان یا تعطیلی است كه در دو هفته آخر آبان ماه در تهران و برخی مراكز استان‌ها هم تجربه كردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد كه به جز مسیر لاك دان، مسیر دیگری برای كنترل بیماری وجود ندارد و در كنار آن باید به سرعت فرآیند واكسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشكی انجام شود. به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به واكسیناسیون یك اولویت قطعی در تهران و مراكز استان‌ها است.

با توجه به ‌شدت و سرعت افزایش بیماری در كشور، حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا اعلام كرده است كه از شنبه تعطیلی ۱۰ روزه را در كشور تجربه خواهیم كرد. دكتر علیرضا رییسی درباره جزییات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی اعلام كرده است: به ‌طور كلی محدودیت‌های‌مان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود.

اولا در زمینه مشاغل است كه در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یك می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یك هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم است، ‌مانند سوپرماركت‌ها، داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و... و سایر مشاغل باید تعطیل باشند. این مقام مسوول در ستاد ملی مقابله با كرونا افزود:

در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یك و دو می‌توانند فعالیت كنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند. او تاكید كرد: رستوران‌ها حتما نمی‌توانند مهمان‌پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت كنند؛ چراكه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به ‌طور كلی مقرر شد كه به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح كشور داشته باشیم و بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تكرار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha