همزمان با شروع پیک چهارم کرونا در ایران و افزایش مرگ‌ومیرها یک‌بار دیگر ضرورت تامین واکسن اهمیت خودش را نشان داد. اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به‌مشکلاتی که در مسیر تامین واکسن وجود دارد موفقیت چندانی حداقل تا این لحظه به‌دست نیامده است.

واکسیناسیون کُند، نامناسب و بدون اولویت‌بند

سلامت نیوز: همزمان با شروع پیک چهارم کرونا در ایران و افزایش مرگ‌ومیرها یک‌بار دیگر ضرورت تامین واکسن اهمیت خودش را نشان داد. اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به‌مشکلاتی که در مسیر تامین واکسن وجود دارد موفقیت چندانی حداقل تا این لحظه به‌دست نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،درحالی‌که گفته می‌شود نزدیک به 1میلیون و 695هزار دُز واکسن کرونا از شرکت‌های مختلف وارد کشور شده است کارشناسان معتقدند واکسن خارجی تامین شده هنوز به یک درصد از جمعیت‌ ایران نرسیده است.

اما دراین بین باتوجه به محدودیت‌های تامین واکسن آن‌چه اهمیت پیدا می‌کند توزیع مناسب با درنظر گرفتن اولویت‌ها است، موضوعی که حالا مورد اعتراض کادر درمان قرار گرفته و با وجود ‌این‌که مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرده حدود 80درصد از کادر درمان واکسینه شده‌اند بسیاری این ادعا را رد می‌کنند.

دریک مورد خانه پرستار که مطالبات صنفی پرستاران را دنبال می‌کند در صفحه اینستاگرام خود با انتشار یک نظرسنجی و در واکنش به صحبت‌های معاونت وزارت بهداشت اعلام کرد حدود 65درصد پرستاران واکسیناسیون 80درصدی را رد می‌کنند.

این درحالی‌ست که بسیاری از کادر درمان به تزریق‌هایی که آن‌ها خارج از اولویت می‌دانند اعتراض دارند. مثلاً آن‌گونه که ایسنا خبر داده صدرالدین علی‌پور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره واکسیناسیون پاکبانان در معرض ویروس کرونا این سازمان گفته که «هماهنگی‌ها با وزارت بهداشت انجام شده و از طرف معاونت این وزارتخانه دستور تحویل 200دُز واکسن به سازمان مدیریت پسماند ابلاغ شده است که شنبه (دیروز) واکسن‌ها را دریافت و تزریق آن‌ها را انجام می‌دهیم» مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد مورد اعتراض کادر درمان قرار گرفته است.

از این منظر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفته: «برای تزریق واکسن به ۸۰میلیون نفر، الان سرعت واکسیناسیون ما اصلا مناسب نیست. منابعی مثل بلومبرگ اعلام کرده‌اند که تزریق واکسن به شکل عمومی در ایران ممکن است که حدود ۱۰سال طول بکشد. مقداری از این موضوع به این ربط دارد که برای تزریق واکسن‌هایی که می‌آوریم هم سرعت نداریم. بالاخره امید بود که اگر تا الان حدود ۸۰۰هزار واکسن وارد کشور شده تا الان همه کادر درمان واکسن تزریق کرده باشند، اما این اتفاق رخ نداده است.»

وی بیان کرده که: «این موضوع علت‌های مختلفی دارد، بالاخره اگر اولویت‌بندی کردیم، طبق همان اولویت واکسن تزریق کنیم و کارهای نمادین انجام ندهیم. نمی‌گویم که پاکبان‌ها نباید واکسن تزریق کنند، اما انجام این کار به شکل نمادین مشکل دارد. مسئله واکسیناسیون ما با تزریق به ۵۰ تا ۱۰۰نفر حل نمی‌شود.»این متخصص عفونی درباره خوشبینانه‌ترین زمان برای شروع واکسیناسیون عمومی در ایران گفت:

«خیلی امیدوار بودم که با درست بودن همه اقدامات تا مهر و آبان واکسیناسیون عمومی تمام می‌شد، اما با این وضعیت کنونی به نظر نمی‌رسد که تا شش ماه اول ۱۴۰۱ هم بتوانیم واکسیناسیون را تمام کنیم اما امیدواریم مسئولان بتوانند واکسن خارجی بیشتری بیاورند، الان یک رقابت در دنیا وجود دارد. می‌توانیم کنار بایستیم و بگوییم کسی واکسن نمی‌دهد یا می‌توانیم برویم بجنگیم و بالاخره برای کشور واکسن به دست بیاوریم.»

همچنین اختلاف‌ نظرها درباره تزریق واکسن کرونا به درون گروه‌های پزشکی و پرستاری هم رسیده است؛ طوری‌که محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان ‌این‌که «تاکنون بیش از ۸۰هزار نفر پرستار به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۱۰نفر آنان در این راه شهید شدند و جانشان را فدا کردند.»

«واکسن کرونا در کشور کم است. ما هم قبول داریم ولی همین میزان کم باید عادلانه توزیع شود. دلیل ندارد وزارت بهداشت ۴۵هزار واکسن را از حدود ۱۰۰هزار واکسن به یک سازمان به نام  نظام پزشکی بدهد در حالی که پرستاران در بخش هوم کر (مراقبت در منزل) در حال فدا شدن هستند. این موضوع و بی‌عدالتی در واکسیناسیون در دست بررسی است و امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت در روزهای آینده این روند را اصلاح کنند.»حالا به‌نظر می‌رسد کمبود واکسن و احتمالاً توزیع نامناسب آن تبدیل به‌چالش دیگری برای وزارت بهداشت شود.

این‌درحالی‌ست که برخی معتقدند به‌ 12میلیون دز واکسن نیاز ضروری داریم. مسعود یونسیان قبل‌تر به روزنامه همدلی گفته بود: «واکسن خارجی که هنوز به یک درصد جمعیت‌مان هم نرسیده است. واکسنی که وارد شده تقریباً برای کمتر از یک درصد جمعیت کافی است و هنوز این نسبت هم هر دو دوز خود را دریافت نکرده‌اند.

ما باید بتوانیم افراد کادر بهداشت و درمان، و سالمندان بالای 75سال که عمده مرگ‌ومیرها را شامل می‌شوند واکسینه کنیم. حدود نیمی از مرگ‌های کرونا در افراد بالای 75سال است که جمعیتی حدود 2میلیون نفر (2.5% کل کشور) دارند و دوسوم مرگ‌های ناشی از کرونا در جمعیت بالای 65سال که حدوداً 5 میلیون نفر (کمی بیش از6% جمعیت کشور) هستند رخ‌ می‌دهد.

بنابراین، اگر ما بتوانیم در مرحله اول، پس از واکسیناسیون کادر بهداشتی درمانی (که جمعیتی کمتر از 1 میلیون نفر دارند) این 2میلیون نفر بالای 75سال و در مرحله بعدی  5میلیون نفر سالمند بالای 65ساله را واکسینه کنیم، می‌شود انتظار داشت حدود دو سوم از کل بستری‌ها و مرگ‌ها را در موج‌های بعدی کاهش یابد و با خیال راحت‌تری بتوانیم کرونا را کنترل کنیم و برای رسیدن به این نقطه هم به‌شکل ضروری نیازمند به حدود 12میلیون دُز واکسن هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha