دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 310141

واردات واكسن كرونا از سوی بخش خصوصی، موضوعی است كه چندی پیش از سوی رییس قوه مجریه كشور مطرح شد، حال باید پرسید بخش خصوصی چگونه می‌تواند به صورت ضابطه‌مند و شفاف اقدام به واردات واكسن كرونا كند؛ به‌طوری كه هم میزان دوز بیشتری از واكسن وارد كشور شده و واكسیناسیون علیه كرونا را سرعت بخشد و هم با ظهور پدیده‌هایی مانند سلطان واكسن و خرید و فروش نوع تقلبی آن در بازارهای آزاد و غیررسمی همچون ناصرخسرو مواجه نشود؟ واردات واكسن كرونا از سوی بخش خصوصی، یكی از راهكارهای سرعت بخشیدن به واكسیناسیون كروناست.

چه كنیم كه «سلطان واكسن كرونا» ظهور نكند؟

سلامت نیوز:واردات واكسن كرونا از سوی بخش خصوصی، موضوعی است كه چندی پیش از سوی رییس قوه مجریه كشور مطرح شد، حال باید پرسید بخش خصوصی چگونه می‌تواند به صورت ضابطه‌مند و شفاف اقدام به واردات واكسن كرونا كند؛ به‌طوری كه هم میزان دوز بیشتری از واكسن وارد كشور شده و واكسیناسیون علیه كرونا را سرعت بخشد و هم با ظهور پدیده‌هایی مانند سلطان واكسن و خرید و فروش نوع تقلبی آن در بازارهای آزاد و غیررسمی همچون ناصرخسرو مواجه نشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، واردات واكسن كرونا از سوی بخش خصوصی، یكی از راهكارهای سرعت بخشیدن به واكسیناسیون كروناست.

راهكاری كه البته در صورت عدم دقت و نظارت كافی می‌تواند مشكل‌ساز شده و مباحثی همچون عدالت در دسترسی را با چالش مواجه كند. به گفته دكتر حسین كرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی در حال حاضر ۳ معضل عمده، یعنی جابه‌جایی ارز، هزینه واكسن و عدم مشخص بودن مقیاس تبدیل ارز واكسن به ریال بر سر راه بخش خصوصی برای واردات واكسن كرونا وجود دارد. او همچنین معتقد است كه واكسیناسیون كرونا ازسوی بخش خصوصی باید ضابطه‌مند باشد؛ چراكه در غیر این صورت ممكن است هر كسی در بازار آزاد ادعا كند كه واكسن كرونا دارد و دیگر نتوان بازارهای غیررسمی همچون ناصرخسرو را جمع كرد.

مشروح گفت‌وگوی كرمانپور با ایسنا را در ادامه بخوانید. كرمانپور، درباره سازوكار واردات واكسن كرونا از سوی بخش خصوصی، گفت: تقریبا چهار الی پنج ماه قبل بود كه سازمان نظام پزشكی درخواستی را به وزیر بهداشت ارایه داد مبنی بر اینكه با توجه به اینكه سازمان نظام پزشكی یك NGO است، شاید بتواند از جاهای خاصی واكسن كرونا را برای كادر درمان و حتی برای مردم خریداری كرده و وارد كند.

بر این اساس دكتر ظفرقندی، رییس كل سازمان نظام پزشكی نامه‌ای در این زمینه خطاب به وزیر بهداشت نوشتند و در آن درخواست كردند كه وزارت بهداشت اجازه دهد تا سازمان نظام پزشكی در حیطه واردات واكسن كرونا ورود كند. البته تا این لحظه به صورت كتبی به این نامه پاسخ داده نشده است. منتها آقای وزیر با این موضوع مخالفتی نكرده‌اند و حتی به صورت شفاهی هم موافقتی را اعلام كرده بودند.

البته مجوز واردات واكسن كرونا حساس بوده و زیرذره‌بین است؛ چراكه واردات آن عدد كمی نیست و قرار نیست در حد پنج تا شش هزار دوز وارد كنیم. برای كشور چند دوز واكسن نیاز است؟ او افزود: اگر بخواهیم فقط برای كادر درمان واكسن كرونا وارد كنیم، حدود ۱.۵ میلیون دوز واكسن لازم است و اگر بخواهیم برای عموم مردم واكسن كرونا وارد كنیم، اگر بخواهیم ۷۰درصد مردم را هم واكسینه كنیم، می‌شود ۵۵ میلیون. حال دو دوز واكسن كرونا برای جمعیت ۵۵ میلیونی، حدود ۱۱۰ میلیون دوز واكسن می‌شود. بنابراین هزینه‌ای كه باید به واردات واكسن اختصاص پیدا كند، عدد كمی نیست.

كرمانپور با بیان اینكه تاكنون نزدیك به یك میلیون دوز واكسن كرونا وارد كشور شده است، ادامه داد: این میزان نه برای كادر درمان و نه برای مردم كفایت نمی‌كند. بر همین اساس هم ما درخواست دادیم تا در زمینه واردات واكسن كرونا اقدام كنیم كه البته تاكنون پاسخ كتبی به این درخواست داده نشده است. مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشكی با اشاره به مشكلات و معضلاتی كه برای واردات واكسن كرونا پیش روی بخش خصوصی قرار دارد، گفت: یكی از مشكلات بحث جابه‌جایی ارز است كه با توجه به تحریم‌هایی كه وجود دارد، دچار مشكل است.

علی‌رغم تمام چراغ سبزهایی كه امریكایی‌ها می‌گویند، ‌اما با این حال هیچ‌كس برای جابه‌جایی ارز در این اعداد و ارقام زیاد و كلان ریسك نمی‌كند. بنابراین اولین مشكل برای واردات واكسن كرونا، جابه‌جایی ارز است. از طرف دیگر چه بخواهیم چه نخواهیم واكسن از فاز یك كار علمی تبدیل به یك كار سیاسی و دیپلماتیك شده است.

بر این اساس ابزارهای خارجی، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و... همه باید كمك كنند تا چنین ارزی جابه‌جا شود و خریدی در این سطح انجام شود. بنابراین جابه‌جایی ارز اولین مشكلی است كه بخش خصوصی در زمینه واردات واكسن كرونا با آن مواجه است. از جمله بخش خصوصی مانند نظام پزشكی كه ساختاری اقتصادی نیست، بلكه صرفا می‌خواهند در حوزه واردات واكسن كرونا به میدان بیایند تا واكسن برای مردم تامین شود و سودی هم نخواهند داشت، بلكه صرفا جهت كمك انسانی می‌خواهند این اقدام را انجام دهند. نه به واكسن كرونای پولی دولت هزینه كند تا ملت ایمن شوند كرمانپور ادامه داد: دومین چالشی كه وجود دارد، توجه به این موضوع است كه در حال حاضر واكسن كرونا در تمام دنیا به صورت رایگان است و بر این اساس صحبت كردن از واكسن كرونای پولی اصلا جایز نیست و هیچ كجا این موضوع را برنمی‌تابند.

حق مردم ما هم نیست كه خدایی نكرده قرار باشد واكسن كرونا را به صورت پولی دریافت كنند. زیرا اكنون دولت باید هزینه كند تا ملت ایمن شوند. این چالش هم كوچك نیست. اگر به این معتقد باشیم كه واكسن هیچ‌جوره نباید فروخته شود، باید دولت واكسن را تامین كند. كرمانپور تاكید كرد: نظام پزشكی قاطعانه با این مساله مخالف است كه قرار باشد واكسنی وارد شود كه به ملت فروخته شود.

او با بیان اینكه گویا در برخی كشورها مانند تركیه و كانادا واكسن پولی و فروشی هم وجود دارد و برخی از كشورهای دیگر به این كشورها رفته و واكسن خریداری كرده و تزریق می‌كنند، گفت: مشكل دیگری كه در زمینه واردات واكسن از سوی بخش خصوصی وجود دارد، تبدیل ارز واكسن از یورو یا دلار به ریال است. این سوال وجود دارد كه اگر یك بخش خصوصی واكسن وارد كرد، اگر واكسن ۱۰ دلار بود، واردكننده آن را باید با چه نرخ دلاری بفروشد؟ به دلار دولتی، نیمایی یا آزاد؟ البته رییس‌جمهور در صحبت‌های اخیرش مطرح كرد كه افراد اگر بخواهند می‌توانند با ارز نیمایی واكسن كرونا وارد كنند. 

بنابراین باید مقیاس تبدیل ارز واكسن به پول داخلی مشخص شود. اكنون كه این مباحث فقط مطرح شده است، بسیاری از احتمال بحث سلطان واكسن و... نام می‌برند و می‌گویند لابد آقازاده‌ای می‌خواهد واكسن وارد كند و... بنابراین بحث واردات واكسن از سوی بخش خصوصی مستعد این مباحث است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha