از همان روزهای اولِ شیوع کرونا، پرستاران در مواجهه مستقیم با ویروس کرونا بودند، حالا بیش از یک سال هست که این نبرد نابرابر ادامه دارد و به‌تازگی وارد موج جدیدی شده است که بسیاری آن را خطرناک‌تر از موج‌های گذشته می‌دانند.

پرستاران ایران در صدر قربانیان/ دنیا از چه چیز ما الگو بگیرد!

سلامت نیوز:  از همان روزهای اولِ شیوع کرونا، پرستاران در مواجهه مستقیم با ویروس کرونا بودند، حالا بیش از یک سال هست که این نبرد نابرابر ادامه دارد و به‌تازگی وارد موج جدیدی شده است که بسیاری آن را خطرناک‌تر از موج‌های گذشته می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،امروز سیل بیماران مبتلا به کووید19 به‌سمت مراکز درمانی جاری است و پرستارانی که با مشاهده الگوها و تصمیم‌گیری‌های کرونایی ماه‌های گذشته منتظر رسیدن چنین سیلی بودند. با این وجود کمتر بودن تعداد پرستار نسبت به استانداردهای جهانی در مراکز درمانی ایران سبب افزایش ارائه خدمات پرستاری به‌ازای هر یک نفر شده، یعنی علاوه بر خودِ کرونا این خستگی پرستاران ناشی از کار زیاد هست که می‌تواند سبب بالا رفتن آمارهای فوتی شود.

این درحالی‌ست که در چنین شرایطی یکی از قربانی‌های احتمالی مراکز شلوغ درمانی خود پرستاران هستند. در تمام یک سال گذشته این روندی بوده که سبب افزایش فوتی‌های کادر درمان به‌ویژه پرستاران شده است. اما به‌گفته دبیرکل خانه پرستار حالا برخی از کشورهای دنیا با انجام واکسیناسیون کامل کادر درمانِ خود، توانسته‌اند تعداد تلفات پرستاری را به صفر برسانند. مسئله‌ای که در ایران همچنان در‌‌‌هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

 واکسیناسیون پرستاران

دراین‌باره محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار  می‌گوید: «امروز گروهی ادعا کردند 80درصد کادر درمان واکسینه شدند اما بعد از آن، دکتر زالی آمدند و گفتند که در تهران در خوش‌بینانه‌ترین شرایط حدود 30درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند، درخصوص پرستاری هم باید بگویم واکسیناسیون پرستارها زیر 30درصد انجام شده است.»

وی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که درچنین شرایطی واقعاً باید وزیر بهداشت مواخذه شود، امروز باوجود این‌که حدود چهار ماه از تولید واکسن در جهان می‌گذرد تنها در هفته گذشته 7پرستار فوت شدند، چرا وقتی یک واکسن 10دلار قیمت دارد باید خساست به‌خرج بدهیم یاکه به‌جان پرستار بی‌اهمیت باشیم که برایش واکسن تهیه نشود، شما می‌بینید دختر جوان 30ساله پرستار جان خود را از دست می‌دهد، یا این‌که پدرِ فرزندی فوت می‌شود، چرا باید به‌خاطر این‌که وزارت بهداشت به‌وظیفه خودش عمل نکرده است، یعنی واکسن برای کادر درمان و پرستار تامین نکرده است، این عزیزان جان خود را از دست بدهند.

این واکسن‌هایی هم که وارد شده توزیع مناسبی نداشته و به‌کسانی تزریق شده که در جایگاه دوم و سوم ارتباط با بیمار هستند.»

وی با اشاره به‌‌این‌که «ایران بالاترین جان‌باختگان پرستاری را دارد» یادآور می‌شود: «اما اگر وزارت بهداشت بخواهد 100هزار واکسن به کادر پرستاری بزند به هرکجای دنیا بگوید این تعداد واکسن را رایگان به‌ او می‌دهند، این بی‌کفایتی است، وقتی دکتر نمکی می‌گوید دنیا بیاید از ما الگو بگیرد، باید پرسید از چه چیزی الگو بگیرد، از این‌که تعداد جان‌‌باختگان پرستاری ما بالاترین رقم در سطح دنیا هست، ببینید فدراسیون جهانی حدود یک ماه قبل آماری ارائه کرد، براساس این گزارش نشان می‌دهد از 60کشوری که آمار جان‌باخته کادر بهداشت و درمان را اعلام کردند، 30هزار نفر پرستار جان خود را از دست داده‌اند، این درحالی‌ست که ما حدود 130نفر پرستار داریم که به‌دلیل کرونا فوت شدند، این نشان می‌دهد ما باتوجه به جمعیتی که داریم در مقایسه با دیگر کشورهای پرجمعیت جزو بالاترین جان‌باختگان پرستاری هستیم.»

شریفی‌مقدم با اشاره به‌دلیل بالا بودن جان‌باختگان پرستاری در ایران عنوان می‌کند: «دلیل این آمار بالای فوتی پرستارها در بخش اول به کمبود نیرو و تجهیزات برمی‌گردد که بیشتر متوجه روزهای اول بود، اما دقت کنید، باتوجه به‌‌این‌که چهار ماه از تولید واکسن می‌گذرد پرستارهای ما نباید به‌خاطر کرونا جان خود را از دست بدهند، امروز در دنیا بعد از تزریق واکسن آمار مرگ‌ومیر پرستاری به صفر رسیده است، حتی در بعضی از کشورها جان‌باختگان مردمی هم به صفر نزدیک شده است، بنابراین وزارتخانه‌ای که توان نداشته باشد واکسن برای حدود 500هزار نفر کادر بهداشت و درمان تهیه کند باید مواخذه شود.

معتقدم بعد از این‌که در جهان واکسن تولید شده است آقایان باید برای مرگ هر پرستار پاسخگو باشند. » دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان می‌کند: «از طرفی مجلس هم می‌گوید ما از مدعی‌العموم می‌خواهیم برای ماجرای رهاسازی نوروز ورود کند، اما باید گفت آقای کمیسیون بهداشتِ مجلس، چرا آدرس اشتباه می‌دهید، مجلس خودش ابزار دارد، بیاید وزیر بهداشت را استیضاح کند، یا که وزیر کشور را به‌عنوان فرمانده ستاد ملی کرونا استیضاح کند، چرا ارجاع به قوه قضائیه می‌دهید، شما نماینده مردم هستید.

امروز بیمارستان‌ها واقعاً شلوغ هستند، آزادسازی ایام عید هیچ توجیحی نداشت و باعث شد امروز همه مردم تلفات بدهند، و باتوجه به این‌که تعداد نیروهای پرستاری کم است، مطمئناً پرستار علی‌رغم تلاش خسته می‌شود، خسته که شد خطا می‌کند، خطایی که ایجاد شود ممکن است خودش درگیر کرونا شود یاکه بیمارش فوت کند، چراکه با وجود خستگی مداوم نمی‌تواند به بیماران رسیدگی خوبی داشته باشد. نتیجه این کارها زیان سرسام‌آوری است که سبب می‌شود خانواده‌ای پدر، مادر، فرزند یا همسرش را از دست بدهد.»

شریفی‌مقدم با اشاره به افزایش خروج پرستارها از کشور به روزنامه همدلی می‌گوید: «مهاجرت پرستار در گذشته هم بوده اما علت این‌که این روزها سرعت پیدا کرده است، درکنار شرایط سخت کشورِ خودمان برای پرستارها، شرایط آسان کشورهای مقصد است که در ایام کرونا تسهیل شده، چراکه آن‌ها می‌دانند به پرستار نیاز دارند، مثلاً درخصوص مهارت زبان بسیار آسان گرفته‌اند، به‌همین دلیل شیب مهاجرت پرستاران بیشتر شده است. البته درخصوص آمار واقعا آمار دقیقی وجود ندارد، چراکه این‌ها از طریق مختلف مهاجرت می‌کنند، اما اگر قبلاً سالانه حدود 600 یا 700نفر پرستار مهاجرت می‌کردند، الان با این شرایطی که وجود دارد ماهانه حدود 100 الی 150نفر اقدام به رفتن می‌کنند.»


 سرنوشت نظام تعرفه‌گذاری پرستاری

وی همچنین در انتقاد به قانون تعرفه‌گذاری پرستاری بیان می‌کند: «وزارت بهداشت از ابتدا با مسئله تعرفه‌گذاری پرستاری مخالف بود. به‌همین دلیل از ابتدا به ‌انحای مختلف با آن مخالفت کرد. این درحالی‌ست که در باره تعرفه‌گذاری نظام سلامت درعرض یک ماه موضوع طراحی شد، در هیأت دولت مصوبه گرفت و بعد عملیاتی هم شد، چراکه آن را می‌خواستند، اما همیشه نسبت به پرستاری موضع مخالف داشتند، می‌خواستند پرستاری همیشه تضعیف شده باشد.»

دبیرکل خانه پرستار در پایان بیان می‌کند:«درهر صورت  بعد از قانونی شدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری سال گذشته بود که خودِ مقام معظم رهبری ورود کردند و صراحتاً گفتند که این قانون بعد از سال‌ها باید اجرایی شود. الان حدوداً چهار ماه از آن روز گذشته اما هیچ اقدام عملی در راستای اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری علی‌رغم این‌که هم قانون مجلس هست، هم در قانون ششم قانون‌گذار روی اجزای آن تاکید کرده است، هم رئیس قوه قضائیه درخصوص قوانین روی زمین مانده پرستاری به دیوان دستور بررسی داد، بنابراین می‌خواهم بگویم با وجود این‌که سران قوا و مقام رهبری روی اجرای این قانون تاکید داشتند، اما ببینید چه سیستمی از نظام منافع پشت این ماجرا وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این قانون اجرایی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha