دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 310170

سلامت کامل دهان و دندان، می‌تواند بر سلامت کل بدن تاثیر داشته باشد و خدمات دندانپزشکی شامل تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، اختلالات و بیماری‌های دندان‌ها، لثه، دهان و فک است.

از اولین دندان‌پزشکان چه می‌دانید؟

سلامت نیوز:سلامت کامل دهان و دندان، می‌تواند بر سلامت کل بدن تاثیر داشته باشد و خدمات دندانپزشکی شامل تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، اختلالات و بیماری‌های دندان‌ها، لثه، دهان و فک است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مراسم روز ملی دندانپزشک، هر سال در ۲۳ فروردین برگزار می‌شود و به‌عنوان راهی برای قدردانی و تشکر از دندانپزشکان است. همچنین راهی برای آگاهی‌بخشی به افراد است تا درباره نحوه مراقبت از دندان‌های خود بیشتر بدانند و مشوق افرادی است که ممکن است از مراجعه به دنداپزشکی برای معاینه دندان‌ها اجتناب کنند.


چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟
یک جمله معمول وجود دارد که مغز سالم در بدن سالم زندگی می‌کند و این کاملا درست است، زیرا در صورت داشتن جسمی سالم و عاری از بیماری، سالم و شاد خواهید بود. همین قانون درباره بهداشت دهان و دندان نیز درست است، معتقدیم که دهان سالم، لبخند زیبایی به فرد هدیه می‌کند. رعایت بهداشت دندان از ابتلا به بیماری‌های دندانی جلوگیری می‌کند و با افزایش سن به حفظ سلامت دندان‌ها نیز کمک خواهد کرد. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک در کاهش میزان باکتری‌های دهانی که باعث بوی بدن دهان می‌شوند، موثر هستند.


مشکلات دندانی یا بیماری لثه می‌تواند توانایی غذا خوردن و صحبت صحیح را مختل کند و باعث درد و بوی بد دهان شود. مهم‌ترین نکته این است که سلامت ضعیف دندان می‌تواند تاثیر عمیق و منفی بر دیگر موارد از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بارداری و آرتروز بگذارد. اگر فرد به بیماری لثه مبتلا باشد، خطر جدی برای سلامتی و افزایش مواردی مانند حمله قلبی، دیابت کنترل‌نشده، سکته مغزی و زایمان زودرس را به همراه خواهد داشت.
لبخند شما اولین ویژگی صورت است که توسط نیمی از افرادی که روزانه با آنها در ارتباط هستید، مشاهده می‌شود. سلامت دندان‌ها در سلامتی کلی بدن تاثیر دارند، بنابراین نه تنها برای زیبایی دندان‌ها، بلکه سلامت بدن خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم. دندانپزشکی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌های پزشکی است که قدمت آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.


تاثیر سبک زندگی بر سلامت دندان
برخی از عادات منفی از جمله ناخن جویدن، مسواک‌زدن نامناسب، جویدن یخ، خوردن شیرینی‌های چسبناک یا سفت، مصرف قهوه و الکل، دندان قروچه و سیگارکشیدن در سلامت دهان و دندان تاثیر دارند. دندان‌های سالم، علاوه بر ایجاد لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس افراد موثر است.


چگونه بین معاینات دندانپزشکی از دندان‌ها مراقبت کنیم؟
حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و یک‌بار نخ دندان استفاده کنید. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید و در صورت نیاز از دهانشویه فلوراید نیز استفاده کنید. رژیم غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان را در نظر بگیرید. زبان خود را مسواک بزنید و از این طریق در کاهش تولید باکتری‌های ایجادکننده پلاک نقش داشته باشید. توصیه می‌شود هر ۶ ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.


اولین دندانپزشک تاریخ‌باستان
هسی-رع(Hesy-Ra) اولین دندانپزشک تاریخ باستان بود که حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان زندگی می‌کرد.


اولین زنان دندانپزشک
زنان در دندانپزشکی نقش حیاتی داشته‌اند. املین رابرتز جونز، اولین زنی بود که در ایالات‌متحده دندانپزشکی کرد. از آنجا که در آن زمان زنان اجازه ورود به دانشکده دندانپزشکی را نداشتند، جونز مخفیانه خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌کرد. لوسی هابز تیلور نیز اولین زنی بود که در سال ۱۸۶۶ از دانشکده دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شد و مدرک خود را از کالج جراحی دندان اوهایو دریافت کرد.


اولین دندانپزشک کودک
مینی اوانجلین جوردون، اولین دندانپزشک آمریکایی بود که در زمینه دندانپزشکی کودکان تخصص گرفت. جوردون کار خود را به‌عنوان یک معلم آغاز کرد و تابستان‌ها به عنوان دستیار دندانپزشکی کار می‌کرد، اما سرانجام تمام وقت خود را به دندانپزشکی اختصاص داد، هدف جوردون یافتن روش‌هایی برای کاهش ترس کودکان از مراجعه به دندانپزشک بود. وی همچنین مقالات و سخنرانی‌هایی در مورد اهمیت عادات بهداشتی بهداشت دهان و دندان برای کودکان ارائه کرده است.


اولین متخصص ارتودنسی
پیر فوچارد، پدر دندانپزشکی نوین است و در سال ۱۷۲۸ دستگاهی به نام blandeau را ارائه کرد که در گسترش قوس دهان موثر بود.


اولین جراح دهان و دندان
سیمون هالیهن به‌عنوان پدر جراحی دهان شناخته می‌شود. وی که در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شد، در درمان مشکلات دهان و سر تخصص داشت و بیش از ۱۱۰۰ عمل جراحی را با استفاده از ابزاری که خود اختراع کرد، انجام داد.


اولین متخصص پروتزهای دندانی
عمل پروتزهای دندانی به دوران باستان و زمانی برمی‌گردد که مصریان باستان از سیم طلا برای تثبیت و جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کردند. با این حال، تولد ایمپلنتولوژی مدرن اغلب به Manilo Formiggini  ایتالیایی نسبت داده می‌شود که کاشت فولاد مارپیچ ضد زنگ ایجاد کرد و باعث رشد استخوان بر روی فلز شد.
دندانپزشکی یک هنر است و همه دندانپزشکان هنرمند هستند، روز دندانپزشکان بر همه هنرمندانی که لبخندهای زیبایی می‌آفریند، مبارک باد!


منابع
nationaldentistsday.com
daysoftheyear.com
nationaltoday.com

jagranjosh.com
valleycreekdentalcare.com
indiatoday.in
charlottedentalarts.com
bracesbracesbraces.com
https://nationaldentistsday.com/
https://www.daysoftheyear.com/days/dentists-day

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha