بلندپروازی های جسورانه دانشمندان ناسا در نفوذ و حضور هرچه طولانی مدت تر در اعماق فضا پایانی ندارد. ساخت روبات قابل حمل جراح که در فضا جراحی کند تازه ترین نقشه دانشمندان ناسا برای فضاست.

روبات جراح جایگزین متخصصان پزشکی در لحظات حساس و خطرناک

پروفسور بلیک هانافورد سرپرست این پروژه تاریخی به تشریح جزئیات این پروژه و بیان آرزوهایش برای متحول شدن آینده جراحی های روباتیک و از راه دور نظیر جراحی در میدان جنگ و فضا پرداخته است.
پروفسور بلیک هانافورد، از اساتید برجسته دانشگاه واشنگتن آمریکا در تشریح چگونگی راه اندازی این پروژه به خبرنگار مهر گفت: همواره این علاقمندی در نزد مقامات ارشد و متخصصان ناسا وجود داشته است تا با استفاده از تکنیک های فوق العاده پیشرفته و به روز دنیا در عرصه فناوری های روباتیک و الکترونیک، ایده ای همچون جراحی های فضایی و از راه دور به وسیله یک روبات هوشمند تحقق یابد و بدین ترتیب بود که ناسا این ایده را در قالب پروژه ای تاریخی و عظیم با ما و با انجام طراحی هایی برای ساخت روباتی متخصص در زمینه جراحی های سخت پزشکی در محیط های سخت زمینی آغاز کرد.

پروفسور هانافورد و تیم همراه در حال آزمایش اولیه روبات جراح فضایی ناسا

وی در ادامه گفت: روباتی که ما ساخته ایم از هر حیث در دنیا بی نظیر است. هدف ما ارتقای مراقبتهای پزشکی و درمانی در محیط های سخت نظیر میدان جنگ و فضاست و با توجه به این که این پروژه با نظر ناسا انجام گرفته است، این آژانس حمایت قاطعی از ما داشته است.

روبات جراح فضایی در حال انجام اعمال جراحی آزمایشی

پروفسور هانافورد در ادامه به مهر گفت : قرار است هفته آینده و در تاسیسات زیرآبی ناسا این روبات جراح را در محیط های سخت آبی آزمایش کنیم. البته باید بگویم که این روبات برای جراحی های فضایی در نظر گرفته نشده است بلکه با استفاده از نتایج به دست آمده در آزمایشات مربوط به آن، روبات اصلی ویژه جراحی های فضایی را خواهیم ساخت. روباتی که به زودی آن را آزمایش خواهیم کرد Raven نام داشته و در آزمایشگاه بیوروباتیک دانشگاه واشنگتن ساخته شده است. این روبات بالغ بر50 پوند وزن دارد و به راحتی می تواند زخم ها و شکاف های ایجاد شده در پوست را بخیه بزند.

روبات جراح فضایی در حال بخیه زدن

مدیر ارشد آزمایشگاه بیوروباتیک دانشگاه واشنگتن در ادامه افزود: طرح اصلی این روبات از سوی ارتش آمریکا ارایه شده و مورد حمایت ناسا و ارتش است. ایده اولیه آن است که از این روبات در نواحی جنگی و میادین نبرد که امکان استفاده از جراحان انسانی تقریبا غیرممکن و خطرناک است، استفاده شود.

هانافورد گفت: ما در ساخت این روبات و روبات بعدی از نیروهای متخصص و ماهر در عرصه مکانیک، روباتیک و الکترونیک استفاده کرده و خواهیم کرد.

روباتی که ما ساخته ایم از هر حیث در دنیا بی نظیر است. هدف ما ارتقای مراقبتهای پزشکی و درمانی در محیط های سخت نظیر میدان جنگ و فضاست
 
پروفسور هانافورد
وی در ادامه به پروژه های مشابه دیگر در این عرصه اشاره کرده و گفت: پروژه های دیگری نیز از این دست وجود دارند که از آن جمله می توان به پروژه جراح روباتیک دانشگاه استنفورد اشاره کرد.

پروفسور هانافورد در خصوص قابلیت های جراحی این روبات به خبرنگار مهر گفت: این یک روبات پرهزینه است و فعلا برای جراحی های مربوط به معده و ارگان های مربوط به آن طراحی و ساخته شده است. البته به شدت علاقه داریم تا از آن در جراحی های مغزی و نورونی نیز استفاده شود اما به دلیل پیچیدگی های فراوان نظیر پیچیدگی های مغزی با استفاده از این روبات نمی توان دست به چنین کاری زد اما برای آینده و ساخت روباتی ویژه جراحی های مغزی و نورونی برنامه داریم. من به محققان ایرانی علوم روباتیک در سراسر جهان اعتقاد جدی دارم و آنها را هوش هایی فوق العاده توصیف می کنم از این رو به دلیل عدم حضورشان دراین پروژه متاسف هستم
 
پروفسور هانافورد

این دانشمند در ادامه به آزمایش روبات ساخته شده اشاره کرد و گفت: طی یک دوره 12 روزه روبات ساخته شده را در کپسول ویژه ای در زیر آب قرار می دهیم تا در شرایط سختی نظیر شرایط حضور شاتل ها در فضا به برخی اعمال جراحی بپردازد در همین زمان نیز جراحان و متخصصان از سیاتل به کنترل امور خواهند پرداخت. قرار است که دوازدهمین عملیات محیط های سخت ناسا از هفتم تا هجدهم ماه مه در سواحل فلوریدا انجام شود.

طرح شماتیک عمل جراحی روبات فضایی ناسا بر روی سربازان مجروح مجازی

پروفسور هانافورد در پایان با ابراز تاسف نسبت به این موضوع که در این پروژه تاریخی نتوانسته است از مغز و هوش دانشمندان ایرانی استفاده کند، گفت: من به محققان ایرانی علوم روباتیک در سراسر جهان اعتقاد جدی دارم و آنها را هوش هایی فوق العاده توصیف می کنم از این رو به دلیل عدم حضورشان دراین پروژه متاسف هستم. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha