یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 310433

سکته مغزی در افرادی که آلوده به ویروس کرونا هستند در افرادی که به این ویروس آلوده نشده اند مرگبارتر خواهد بود.

کرونا باعث شدیدتر شدن سکته می شود؟

سلامت نیوز: سکته مغزی در افرادی که آلوده به ویروس کرونا هستند در افرادی که به این ویروس آلوده نشده اند مرگبارتر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین از دیلی میل، نتایج یک تحقیقات نشان می دهد بیماران مبتلا به کرونا در صورتی که سکته مغزی کنند با خطر بیشتر مرگ در مقایسه با افرادی هستند که کرونا ندارند و سکته می کنند.

محققان دریافتند مرگ در کسانی که ویروس کرونا دارند و سپس سکته مغزی کرده اند تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که فقط سکته مغزی داشته اند.

علاوه بر آن بیماران کرونایی که از سکته مغزی جان سالم به در بردند  مدت اقامت بیشتری در بیمارستان داشتند و عوارض پزشکی بیشتری نسبت به بیماران مغزی بدون کرونا تجربه کردند.

دکتر آدام دو هاون استادیار عصب شناسی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهددر بیماران مبتلا به سکته مغزی که مبتلا به کرونا هستند ، خطر مرگ در بیمارستان به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این یافته مستلزم مطالعه بیشتر در رابطه با هر دو بیماری است.

سکته های مغزی دو نوع عمده دارند: سکته های مغزی ایسکمی و سکته های هموراژی.

سکته های ایسکمی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به مغز مسدود شود در حالی که سکته های هموراژی هنگامی رخ می دهد که رگ مغز پاره می شود و اندام خونریزی می کند.  طبق انجمن سکته مغزی آمریکا ، حدود 87 درصد از کل سکته ها سکته مغزی ایسکمی است.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که کووید19 خطر سکته مغزی ایسکمی را افزایش می دهد. همچنین مطالعه ای در مرکز پزشکی Weill Cornell Medicine در نیویورک نشان داد بیماران کرونایی هشت برابر بیشتر از بیماران آنفولانزا دچار سکته مغزی می شوند.

با این حال  تحقیقات کمی در مورد وجود یا عدم وجود ارتباط بین ویروس و سکته های هموراژی انجام شده است.

برای مطالعه  منتشر شده در PLOS One ، این تیم پرونده های پزشکی 568 بیمارستان در سراسر کشور را بررسی کرد.

محققان بیش از 23 هزار  «بیمار مبتلا به سکته مغزی هموراژی بدون کرونا» را با بیش از 770 بیمار بستری شده در سال 2020 با دو بیماری همزمان سکته و کرونا را مقایسه کردند.

از بیماران کرونایی ، 559 نفر دچار سکته مغزی مغزی (ICH) شده اند که به علت خونریزی درون بافت مغز ایجاد می شود و 212 نفر دچار خونریزی زیر حلقوی (SAH) شده اند که به دلیل خونریزی از شریان آسیب دیده در سطح ناحیه مغز ایجاد می شود. 46 درصد از افرادی که بعد از ابتلا به کرونا سکته کرده اند جان خود را از دست دادند این در حالی است که آمار مرگ و میر برای افرادی که سکته کرده اند اما به کرونا مبتلا نبودند 18 درصد است و این یعنی 2 و نیم خطر بالاتر برای کسانی که آلوده به ویروس کرونا هستند.

این تحقیق نشان داد بیماران کرونایی که دچار سکته شده اند به طور متوسط ​​16 روز در بخش های مراقبت ویژه (ICU) و 21 روز در بیمارستان بستری بوده اند این در حالی است که مبتلایان کرونایی که سکته نکرده اند شش روز در ICU و 10 روز در بیمارستان بستری شده اند.

این تیم تحقیقاتی می گویند این یافته ها می تواند فرصتی برای توسعه درمان های خاص برای بیماران  کرونایی مبتلا به سکته مغزی هموراژی فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha