محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) به بیان توضیحاتی در خصوص این واکسن پرداخت.

واکسن مشترک ایران و کوبا از تابستان در اختیار عموم قرار می‌گیرد

سلامت نیوز: محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) به بیان توضیحاتی در خصوص این واکسن پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، حمید عمادی در خصوص ایمنی بخشی و میزان اثرگذاری واکسن کوبایی کرونا گفت: در فازهای مطالعاتی اول و دوم میزان ایمنی بخشی واکسن بررسی نمی‌شود و بیشتر به بی‌خطر بودن آن توجه می‌گردد و سنجش مقدار اثربخشی واکسن حاصل مطالعه‌ای است که هم اکنون در حال انجام آن هستیم؛ ولی به نظر می‌رسد، این واکسن اثربخشی بالایی داشته باشد، اما اینکه مقدار اثربخشی آن دقیقا چه قدر است، مشخص نیست چرا که این واکسن بدیل دیگری در دنیا نداشته است و نمی‌توان درصد دقیقی برای میزان اثربخشی آن عنوان کرد.

وی در این خصوص ادامه داد: برای مثال واکسن‌های آستروزنکا و اسپونیک شبیه به هم هستند و مکانیسم اثربخشی برابر دارند و همچنین واکسن‌های برکت و سینوفارم هم به هم شبیه اند و مقدار ایمنی بخشیشان مانند هم است و از آنجایی که این واکسن هیچ بدیل قبلی دیگری در دنیا نداشته است، نمی‌توان رقم دقیقی برای میزان اثربخشی آن عنوان کرد. این نوع واکسن بسیار بی خطر و بی عارضه است و نتیجه‌ای که از مطالعه مرحله سوم آن به دست می‌آید می‌تواند مقدار ایمنی دقیق آن را مشخص کند.

محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) ضمن اشاره به اینکه فازهای اول و دوم این واکسن در کشور کوبا و بر روی تعداد استاندادری از افراد انجام شده است، افزود: در مرحله سوم مطالعاتی این واکسن قرار است در کشور کوبا به حدود ۲۴ هزار نفر واکسن تزریق شود و در کشور ما هم در این فاز مطالعاتی قرار است به همین تعداد از افراد واکسن کرونا زده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص زمان اعلام نتایج مطالعات این واکسن توضیح داد: باید مرحله سوم انجام شود تا بتوانیم نتایج مطالعاتی این واکسن را اعلام کنیم، در حال حاضر در کشور کوبا فاز سوم آغاز شده، اما فقط تزریق یک دز آن انجام شده و این در حالی است که در مرحله سوم باید دو تزریق به فاصله یک ماه انجام شود تا ببینیم نتایجش چه می‌شود.

آغاز فاز سوم واکسن کوبایی از اردیبهشت ماه در ایران

وی با بیان اینکه در کشور ما هم مطالعه فاز سوم این واکسن به امید خدا از اردیبشهت ماه آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد میزان اثربخشی آن در خرداد ماه مشخص گردد، اظهار کرد: حسن این واکسن این است که تکنولوژی آن قبلا از کوبا وارد کشور شده است و در حال حاضر تکنولوژی این واکسن در ایران وجود دارد و کارهای اولیه‌اش هم به سرعت در حال انجام است و به نظر می‌رسد این واکسن سریع به تولید انبوه برسد و به امید خدا در تابستان می‌توانیم آن را به تعداد زیادی از افراد تزریق کنیم.

واکسن کوبایی بسیار بی خطر است

محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران) در خصوص بی بدیل بودن این واکسن در دنیا عنوان کرد: این واکسن از نوع ویروس کشته نیست و اینگونه هم تولید نشده که ویروس را روی یک پایه ژنی قرار دهیم و این واکسن یک پروتئین از پروتئین‌های ویروس و نظیر واکسن پنوموکوک و مننژیت است و بنابراین بسیار بی خطر است و عارضه جدی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به غیر از واکسن کوبایی در دنیا نمونه دیگری از نوع واکسن‌ها برای کرونا ساخته شده است؟، بیان کرد: آمریکا و چند کشور دیگر در حال کار روی چنین واکسن‌هایی برای کرونا هستند، اما هیچکدام از آن‌ها به مرحله‌ای که این واکسن در آن قرار دارد، نرسیده اند و ایران و کوبا در این زمینه از کشورهای دیگر جلوتر هستند و بی بدیل بودن به این معنی نیست که این نوع واکسن فقط در ایران و کوبا در حال تولید است و کشورهای دیگر هم در حال کار روی این نوع واکسن‌ها هستند، اما ما جلوتر از آن‌ها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha