رمضان امسال هم به روال همه 8سال گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه، نشست‌هایی برگزار می‌کند که البته بیشتر رنگ و بوی خداحافظی دارد و از سوی دولتی‌ها به ارائه عملکرد و از سوی گروه‌ها به ارائه درخواست و نقد می‌گذرد.

درباره واکسن کرونا شفاف‌سازی کنید

سلامت نیوز:رمضان امسال هم به روال همه 8سال گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه، نشست‌هایی برگزار می‌کند که البته بیشتر رنگ و بوی خداحافظی دارد و از سوی دولتی‌ها به ارائه عملکرد و از سوی گروه‌ها به ارائه درخواست و نقد می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در ششمین روز رمضان امسال، نمایندگان نهادهای مردمی و مجمع‌های خیرین مهمان حسن روحانی در پاستور بودند. نیاز به ارائه شفاف عملکرد در حوزه واردات و تزریق واکسن کرونا، تحت فشار بودن کارآفرینان جوان و کسب‌وکارهای کوچک در دوران تشدید تحریم‌ها و بیماری فراگیر، نیاز به اصلاح برخی قوانین در روزهای پایانی دولت و تخریب سرزمین به بهانه توسعه اشتغال از مباحثی بود که در این جلسه  توسط فعالان مدنی مطرح شد.

مرکز جامع اوتیسم‌ راه‌اندازی شود

سعیده صالح‌غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم نخستین سخنران جلسه سمن‌ها و خیرین با رئیس‌جمهور بود. او در این نشست با توضیح اینکه اختلال اوتیسم نه در نهادهای اجرایی، نه بدنه ساختاری و نه جامعه عمومی شناخته‌شده نبوده، اما بالاخره بعد از 7سال با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، این اختلال جزو بیماری‌های خاص درآمده است، گفت: انجمن اوتیسم 2درخواست دارد؛ اول اینکه درمان اوتیسم نیازمند خدمات توانبخشی است.

این خدمات ماهانه 3تا 4میلیون تومان هزینه دارد که همچون بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی و دیگر بیماری‌های خاص باید به واسطه سازمان‌های بیمه پایه سلامت پوشش‌دهی شود. هم‌اکنون سازمان بیمه سلامت به میدان آمده، خواهش ما این است که سازمان‌های دیگر مانند تامین اجتماعی هم تا قبل از اتمام دولت دوازدهم در این عرصه وارد شوند و این جامعه بزرگ را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

او در ادامه افزود: درخواست دیگر ما ساخت مراکز جامع اوتیسم است. در تمام دنیا مراکزی استاندارد و جامع با نقشه‌های ساخت و شناسایی، مراقبت و درمان برای اوتیسم راه‌اندازی شده‌اند. درد ما این است که در کشورمان و حتی پایتخت‌مان مرکز مشابه نداریم. ما، نیکوکاران و 2بانک بزرگ را پای کار آوردیم، انتظار داریم زمینی در اختیار ما گذاشته شود تا این مرکز را بسازیم. چهار سال است که ما دائم تقاضا می‌کنیم، ولی توجهی نمی‌شود.رئیس‌جمهور در واکنش به این تقاضا دستور داد زمین یا ساختمانی در تهران برای ساخت این مرکز به انجمن اوتیسم داده شود.


مشکل جوانان با وام ازدواج حل نمی‌شود

سارا سادات‌حسینی، عضو هیأت رئیسه و سخنگوی مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان ایران، از دیگر سخنرانان این جلسه بود که  در ادامه به مشکلات کارآفرینان در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: امروز جوانان ما در سنگرهای اقتصادی و اجتماعی پای کشور ایستاده‌اند، پیرو تفاهمنامه وزارت ورزش و جوانان با صندوق کارآفرینی امید، جوانان زیادی از سازمان‌های مردم‌نهاد که دارای طرح و ایده خلاقانه بودند، پا به عرصه کارآفرینی گذاشتند، اما امروز با توجه به شرایط دنیا و ایران، اکثر این جوانان دیگر توان مقابله ندارند. کرونا نفس کسب‌وکارهای‌شان را گرفته است.

لطفا برای ارائه تسهیلات حمایتی ویژه برای کسب‌وکارهای جوانان و همچنین مساعدت در شرایط دیرکرد اقساط وام‌های دریافت شده دستور لازم را به دستگاه‌های مربوطه بدهید.سخنگوی مجمع ملی سازما‌ن‌های مردم‌نهاد جوانان ایران با بیان اینکه مشکلات جوانان با افزایش مبلغ وام ازدواج حل نمی‌شود، تصریح کرد: ‌ای کاش به جای این وام‌ها مشکلات را ساختاری حل می‌کردید.

بیمه سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست دیگری است که فعالان تشکل‌ها از شما دارند. موانع دیوان محاسبات در استان‌ها گریبان‌مان را گرفته است. ما خواهان بیمه تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان هستیم. رئیس‌جمهور در واکنش به این سخنان سخنگوی مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان ایران گفت: نکته‌ای که در بحث واکسن کرونا و سایر اقداماتی که انجام شده، گفتند بسیار درست است. این خواسته عمومی مردم هم هست که در سامانه بهداشت از این اقدامات مطلع شوند. مردم باید حتی آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند را بشناسند و اینکه چه کسانی در نوبت استفاده هستند را ببینند. این اقدام هرچه سریع‌تر باید انجام شود.


قانون برخورد با معتادان متجاهر تغییر کند

اکبر رجبی، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها از دیگر فعالان مدنی بود که در این جمع گفت‌وگو کرد. او که به‌صورت ویدئوکنفرانسی در جلسه شرکت کرده بود، به موضوع کارتن‌خواب‌ها و لزوم تغییر رویکرد ماده 16مبارزه با مواد‌مخدر پرداخت و گفت: آقای رئیس‌جمهور! پدر من سال 61مفقود‌الاثر شد، من کودک 6یا 7ساله بودم.

هروقت از خانه بیرون می‌آمدم، همسایه‌ها از من می‌پرسیدند که بابات کی میاد؟ و من سال‌های بسیار دشوار و سرشار از مشکلات روحی و روانی را سپری کردم که بعدها در پی بروز مشکلاتی از طریق روان‌درمانگر فهمیدم ریشه آن در این سؤال اطرافیان بوده است.او با بیان این مثال شخصی به مشکلات 60هزار کارتن‌خواب و فرزندان آنها در ایران اشاره کرد و افزود:

اگر 30هزار نفر از این کارتن‌خواب‌ها، 2فرزند داشته باشند و هر 6‌ماه یک‌بار، آنها را به موجب ماده 16بگیرند و به کمپ‌های درمان اجباری ببرند -که هیچ‌وقت هم درمان نمی‌شوند- یعنی 60هزار بچه در کوچه پس‌کوچه‌های دروازه غار، خلازیر و اتابک در تهران تا محله‌های پرآسیب در کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، ساری، جوکی محله، ترکی محله، آمل، بندرعباس و... باید به یک سؤال جامعه هر روز جواب بدهند که بابات کجاست؟مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در ادامه از رئیس‌جمهور خواست:

«شرایطی به‌وجود بیاورید که ماده 16مبارزه با مواد‌مخدر به فضایی که انجمن‌های فعال و متخصص تجربه کرده‌اند، تغییر حالت دهد و معتادان کارتن‌خواب را با کمک مردم و خودشان درمان کرده و به جامعه برگردانیم. مردم برای ما سنگ‌تمام گذاشتند، مردم همیشه پای کار می‌آیند، همانطور که در سیل و زلزله‌های اخیر همه دیدیم که چطور از اقشار آسیب‌دیده حمایت کردند.

اعتیاد هم یک موضوع اجتماعی است و باید از طریق خود مردم حل شود.»در ماده 16قانون مبارزه با مواد‌مخدر آمده است که معتادان به مواد‌مخدر و روانگردان فاقد گواهی موضوع ماده (۱۵) و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا 3‌ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند. تمدید مهلت برای یک‌دوره 3‌ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور بلامانع است.

با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده تداوم درمان طبق ماده (۱۵) این قانون باشد، تداوم درمان وفق ماده مزبور بلامانع است.رئیس‌جمهور در پاسخ به مدیرعامل انجمن طلوع بی‌نشان‌ها گفت: نکته مهمی را گفتند، فشار روحی و روانی که روی برخی از فرزندان افراد کارتن‌خواب وجود دارد، باید کم شود. برداشتن این فشار، کار بزرگ و عمل شایسته‌ای به شمار می‌آید.


سند ملی فقرزدایی در دستور کار دولت قرار گیرد

جسیم مصطفوی، مدیرعامل مؤسسه توسعه خدمات مالی خردتاک و مجری برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری در کشور هم از کسانی بود که در این جلسه خواهان تصویب برنامه ملی توسعه کسب‌وکارهای خرد و فقرزدایی ایران شد و گفت: وقت آن است که با تکیه بر 3ضلع مهم شامل دولت، نهادهای غیردولتی و بانک‌‌ها، این برنامه (تأمین مالی خرد) تدوین و اجرا شود.او در ادامه با بیان اینکه 80درصد مردم در روستاها و محلات محروم شهری، دسترسی ساده به خدمات مالی بانکی به‌دلیل نداشتن ضامن، وثیقه و سواد مالی را ندارند، گفت: طبق مصوبه شورای‌عالی اشتغال در سال 1393توانستیم وضعیت این افراد را به‌گونه‌ای ارتقا دهیم تا بانک‌ها بدون ضامن و وثیقه رایج به آنها وام بدهند.

الان در 1600روستای ایران این طرح اجرا می‌شود و در 30محله شهری توانسته‌ایم 70هزار خانوار را پوشش دهیم. این مصوبه توانسته موانع اخذ وام‌های خرد مخصوصا برای زنان و جوانان را بردارد. مصطفوی افزود: نکته جالب اینکه 99درصد این افراد تا حالا اقساط وام را پرداخت کرده‌اند و این در نظام بانکی کشور بی‌نظیر است. این کار باعث می‌شود که ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خرد در روستاها و حاشیه شهرها رونق پیدا کرده و کم‌کم معیشت این خانوارها ارتقا پیدا کند و از خدمات نهادهای حمایتی بی‌نیاز شوند. با این توصیفات باز هم تأکید می‌کنیم که برنامه ملی توسعه کسب‌وکارهای خرد و فقرزدایی تا پیش از پایان یافتن دولت، در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت بد سیستان و بلوچستان در شاخص‌های توسعه

محمدرضا واعظ‌مهدوی، مدیرعامل بنیاد همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان دیگر سخنران این جلسه بود. او سخنان خود را با تشریح وضع استان سیستان و بلوچستان در زمان شروع به‌کار انجمن خیریه تحت مدیریت خود آغاز کرد: «در بررسی‌هایی که براساس شاخص‌های توسعه داشتیم، یک نابرابری و نامتوازنی جدی میان سیستان و بلوچستان با سایر نقاط کشور وجود داشت. تمامی  شاخص‌های این استان نه‌تنها از میانگین کشوری پایین‌تر بود، بلکه از نصف میانگین کشوری هم پایین‌تر بود.

خیریه‌ها و شخصیت‌ها و افراد مختلفی را دور هم جمع کردیم تا هم خیریه‌ها اولویت بیشتری به مسائل سیستان و بلوچستان قائل شوند، هم دولت توجه بیشتری داشته باشد و هم مؤسسات عمومی غیردولتی؛ لذا رسالت خود تسهیلگری توسعه سیستان و بلوچستان را تعریف کردیم.او افزود: در بررسی‌های ما معلوم شد بیش از 3هزار پروژه باید در سیستان و بلوچستان تعریف شود تا شاخص‌های این استان بتواند به میانگین کشوری نزدیک شود.

ما 200پروژه اولویت‌دار را در دستور کار قرار دادیم. به‌عنوان مثال شاخص‌های فضای فیزیکی استان در بحث سلامت فوق العاده عقب‌تر از کشور بود. فقط در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر، ساخت 200خانه بهداشت را تقبل کردیم. هیچ جای کشور چنین کمبود فضایی در حوزه سلامت وجود ندارد.این فعال اجتماعی، با بیان اینکه صنایع استان هم‌اکنون جذابیتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ندارد، تأکید کرد:

حل مسائل شرق کشور از طریق بها دادن به ترانزیت امکان‌پذیر است. در زمینه راه‌آهن قدم خوبی برداشته شده، اما راه‌آهن زاهدان به مشهد باید تکمیل شود تا این مسیر ترانزیتی شکل بگیرد.واعظ‌مهدوی در پایان خطاب به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:  ما زمانی که کار خود را شروع کردیم، خیلی‌ها اظهار ناامیدی می‌کردند. ناامیدی و دلسردی موجود در جامعه ما یک عامل رکودزاست و باعث انفعال بسیاری از فعالان اجتماعی می‌شود. باید با این فضا مقابله شود و روحیه تحرک، امید و نشاط تزریق شود.


اقتصاد و اشتغال بهانه تخریب سرزمین

سعید طهماسبیان، نماینده انجمن حامیان زمین، آخرین سخنران جلسه بود. او ضمن ارائه گزارشی از فعالیت تشکل‌های محیط‌زیستی، گفت: ما در کشور حدود 900تشکل حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی داریم که بیش از دوسوم بعد ازسال  92تشکیل شده‌اند و همه آنها در قالب یک شبکه ارتباطی در حوزه‌های تخصصی خود در حال فعالیت هستند.

او در ادامه به بحث تخریب سرزمین اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم که اقتصاد و اشتغال اولویت کشور است، ولی باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که مباحث مربوط به اشتغال و اقتصاد باعث تخریب سرزمین نشود. ما با این سطح از منابع و توانمندی داخلی، می‌توانیم در حوزه زیستی الگوی کشورهای منطقه و جهان باشیم؛ به شرطی که نگاه ویژه‌ای باشد.این فعال حوزه محیط‌زیست در ادامه از تخریب سرزمین در حوزه معدن انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در بخش معدن، تخریب سرزمین رخ داده است.

در نقاط مختلف کشور به بهانه توسعه معادن، منابع طبیعی دیگر را تخریب می‌کنند. این روند، دغدغه بزرگ کنشگران حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی بوده و جلوگیری از آن مطالبه مهم آنها از دولت است.طهماسبیان در ادامه به حفاظت از تالاب‌ها و حریم بستر رودخانه تأکید کرد و گفت: در حوزه دیپلماسی محیط‌زیست هم خواهش ما این است که در این فرصت باقیمانده دستور بدهید قوی‌تر عمل شود.

وزارت خارجه با تشکل‌ها باید مشورت و ارتباط داشته باشد؛ مثلا در بحث افغانستان و حقابه هیرمند، تشکل‌ها با قدرت رایزنی بالای خود می‌توانند کنار وزارت خارجه و دولت باشند.آخرین درخواست طهماسبیان، توجه ویژه به نیروهای حفاظتی محیط‌زیست از قبیل جنگل‌بانان، محیط‌بانان و زمین‌بانان بود. او به شرایط کاری بسیار دشوار این افراد و شرایط معیشتی آنها اشاره کرد و گفت: من می‌خواهم صدای این عزیزان را که در سخت‌ترین شرایط شغلی مشغول به‌کار هستند به شما برسانم. لطفا از آنها حمایت کنید.


سامانه شفافیت واکسیناسیون چه شد؟

ساراسادات حسینی، عضو هیأت‌رئیسه و سخنگوی مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان ایران، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «آقای رئیس‌جمهور حال مردم کشورم خوب نیست. از شما توقع داریم که با مردم با صداقت سخن بگویید و از مشکلات و موانع برای ما حرف بزنید.

ما در 2بحث نگران و گله‌مندیم؛ اول اینکه می‌خواهیم سامانه‌ای برای شفافیت در بحث واکسن کرونا چه در موضوع واردات و چه تزریق طراحی شود که افکار عمومی به‌طور ملموس متوجه شوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.» او در ادامه به حضور کمرنگ جوانان در عرصه‌های بالای مدیریتی در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: یک گلایه هم از وزرای شما داریم.

در ابتدای دولت مصوب کردید که هر وزارتخانه یک معاون جوان و یک معاون خانم داشته باشد، این مهم در عمل محقق نشد. می‌خواهیم که در این روزهای آخر، جدولی به شکل رسمی منتشر شود تا ببینیم که کدام مدیران فقط حرف‌های قشنگ برای ما زدند و کدام‌یک واقعا قانون را اجرا کردند. دولت می‌رود اما جوانان می‌مانند و مسیر را ادامه می‌دهند، حق داریم که مدیران جوان‌باور را بشناسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha