بعضی نشانه‌ها، بیانگر آن است که باید به پزشک مراجعه کنیم. این نشان می‌دهد که ما به خودمان بی‌توجه بوده‌ایم و بدن به این شکل، معترض است؛ اما مهم این است که پیش از اعتراض و فریاد بدن، به آن رسیدگی کنیم. یکی از این راهکارها، انجام آزمایش‌های منظم است. این کار کمک می‌کند تا با رسیدگی به‌موقع، مانع از پیشرفت بیماری و بروز فاجعه شویم.

برای حفظ سلامت بدن باید چه آزمایش‌هایی را در سال انجام دهیم؟

سلامت نیوز: بعضی نشانه‌ها، بیانگر آن است که باید به پزشک مراجعه کنیم. این نشان می‌دهد که ما به خودمان بی‌توجه بوده‌ایم و بدن به این شکل، معترض است؛ اما مهم این است که پیش از اعتراض و فریاد بدن، به آن رسیدگی کنیم. یکی از این راهکارها، انجام آزمایش‌های منظم است. این کار کمک می‌کند تا با رسیدگی به‌موقع، مانع از پیشرفت بیماری و بروز فاجعه شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، علاوه بر اینکه سال نو شده بهتر است بازبینی بدنی داشته باشیم. به‌ همین‌ دلیل با آزمایش‌هایی که حداقل سالی یک‌بار باید آنها را انجام دهیم، آشنا می‌شویم. البته بعضی از آزمایش‌ها بسته به ضرورت باید سالی یک بار انجام شوند و در شرایط عادی، انجام آن در زمان مشخص شده، کافی است.


از خون چه می‌خواهیم؟
همه اتفاقات زندگی ما در خون ما جریان دارد! از آنچه می‌خوریم؛ از هوایی که تنفس می‌کنیم؛ از هورمون‌هایی که برای تنظیم جسم و روان‌ ما در خون ترشح می‌شوند و... بنابراین با آزمایش خون و بررسی آن، پزشک از عملکرد دستگاه‌ها و اندام‌های بدن آگاه می‌شود. آزمایش خون، نخستین و مهمترین آزمایش سالیانه است. با آزمایش خون چه مواردی قابل بررسی است؟


شخصیت‌های اصلی: گلبول‌ها، عوامل اصلی موجود در گردش خون هستند؛ درست مانند قهرمان یا شخصیت‌های اصلی یک داستان. با آزمایش‌ خون می‌توان تعداد گلبول‌های قرمز و سفید؛ پلاکت‌ها؛ هموگلوبین و هماتوسیت‌ها را بررسی کرد. تغییر در میزان طبیعی هر یک از موارد می‌تواند بیانگر ابتلا به بیماری‌ خاصی باشد. برای مثال پایین بودن تعداد گلبول‌های قرمز می‌تواند نشانه ابتلا به کم‌خونی باشد.


 شخصیت‌های فرعی: ممکن است دچار ریزش مو شده باشید. غده تیروئید شما به درستی کار نکند و دچار نشانه‌های آن مانند تپش قلب یا تعرق شده باشید. این نشان می‌دهد اختلالی در بدن شما وجود دارد که زمینه آن می‌تواند کمبود املاح بودن باشد. با آزمایش خون، میزان املاح بدن مانند روی، آهن، ید، پتاسیم و... قابل اندازه‌گیری است.


دیگر موارد خون: برای اندازه‌گیری میزان چربی، قند، تغییرات هورمونی و... نیز آزمایش خون لازم است. - شناسایی بیماری‌ها: به غیر از بیماری‌های درونی- ناشی از اختلال در کار یکی از اندام‌های بدن- ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند ایدز و... نیز که بیماری‌های واگیردار هستند با آزمایش خون قابل شناسایی است.
 
فشار را بگیریم
یکی از بیماری‌های خاموش و خطرناک، فشار خون بالاست. به این دلیل که بالا رفتن ناگهانی آن می‌تواند باعث سکته قلبی و مغزی شود. بنابراین حداقل هر شش ماه یا یک سال یک‌بار، فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید.
نکته 1: اگر زمینه ابتلا به فشار خون بالا در خانواده شما وجود دارد؛ مراقبت و کنترل فشار خون باید زودتر از هر شش ماه نیز انجام شود.
نکته2: در زمان بررسی فشار خون، سلامت قلب نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
به گوارش سلام کنیم
یکی از عارضه‌های مهم، پولیپ یا سرطان روده بزرگ است. اگر سابقه ابتلا به مشکلات روده در خانواده شما وجود ندارد از 50 سالگی به بعد نیاز به بررسی است. روش‌های مختلفی برای این بررسی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به آزمایش مدفوع برای بررسی وجود خون در مدفوع اشاره کرد. «سیگموئیدوسکوپی» و «کولونوسکوپی» از روش‌های دیگر بررسی است.
نکته: بررسی وضعیت دیگر بخش‌های دستگاه گوارش نیز مهم است؛ به‌ویژه اگر مشکلاتی گوارشی یا درد در ناحیه شکم دیده شود.
 
به پوسته خود توجه کنید
گسترده‌ترین اندام بدن، پوست است. این اندام گسترده، نخستین محافظ بدن در مقابل بسیاری از آسیب‌ها و بیماری‌هاست؛ بنابراین باید سالم و فعال باشد تا بتواند از بدن مراقبت کند. جهت بررسی وضعیت پوست به‌ویژه اگر هر تغییر ناگهانی در آن دیده شود - خال، جوش، تغییر رنگ و... - ‌‌‌‌حتماً به پزشک مراجعه کنید.
نکته 1: اگر سابقه خانوادگی ابتلا به مشکل پوستی در خانواده شما وجود دارد، به وضعیت پوست خود دقت بیشتری داشته باشید.
نکته2: مراقبت همیشگی در مقابل اشعه فرابنفش نور خورشید یکی از مهمترین کلیدهای حفظ سلامتی و جلوگیری از پیری زودرس پوست است.
 
برای عطر خوش کلام
بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان نیز یکی دیگر از نیازهای سالیانه است. بنابراین با مراجعه به دندانپزشک باید وضعیت لثه‌ها، دندان‌ها، زبان و... مورد بررسی قرار گیرد. گاهی بوی بدن دهان می‌تواند نشانه بیماری‌ در دستگاه گوارش باشد که با مراجعه به دندانپزشک می‌توان ریشه بسیاری از اتفاقات ناخوشایند دهان و دندان تا بوی بد دهان را شناسایی کرد.
 
برای تناسب همیشگی
به وسواس نیازی نیست. به این دلیل که تمرکز بیش از اندازه به اضافه وزن می‌تواند زمینه‌ساز اختلال‌های روانی تغذیه‌ای مانند بیماری بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا نروزا) شود. بنابراین به اندازه حفظ سلامتی، به تناسب قد و وزن توجه کنید. لاغری یا چاقی، هر دو می‌تواند نشانه یا زمینه ابتلا به بیماری باشد. برای این منظور باید (BMI) یا «شاخص توده بدنی» را اندازه‌گیری کنید. بهترین وضعیت، نگهداشتن (BMI) در محدوده سلامت است.
نکته: برای محاسبه (BMI) باید وزن (به کیلوگرم) را به مجذور قد (به متر) تقسیم کنید. عدد به دست آمده را باید در جدول (BMI) پیدا کرده و وضعیت بدنی خود را شناسایی کنید.
 
اختصاصی برای خانم‌ها
درباره خانم‌ها بررسی دو مورد بسیار مهم است؛ نخست بررسی سلامت سینه‌ها و دوم بررسی سلامت رحم.
1- بررسی سینه‌ها: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان است. از سن 20 سالگی به بعد باید معاینه لازم برای بررسی وضعیت سینه‌ها انجام شود. علاوه بر مراجعه به پزشک و بررسی توسط پزشک بهتر است خانم‌ها معاینه درست سینه و تغییراتی که باید به آن حساس باشند را فرا گرفته و خود نیز هر‌از‌گاهی وضعیت را بررسی کنند. ماموگرافی نیز یکی از روش‌های بررسی وضعیت سینه‌ است که از 50 سالگی به بعد توصیه می‌شود.
2- تست پاپ‌‌اسمیر: این آزمون برای بررسی وضعیت دهانه رحم به‌ویژه سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. این تست در سن 21 تا 29 سالگی هر سه سال یک‌بار و از سن 30 تا 60 سالگی به همراه تست پاپیلومای انسانی باید هر پنج سال یک‌بار انجام شود.
نکته: اگر سابقه ابتلا به سرطان سینه یا سرطان دهانه رحم در خانواده وجود دارد، زمان و فاصله بررسی‌ها باید کمتر و دقیق‌تر باشند.
 
اختصاصی برای آقایان
سرطان روده بزرگ و پروستات از بیماری‌های رایج بین مردان است. در این باره به این موارد باید توجه کرد:
1- روده بزرگ: وضعیت روده بزرگ- که درباره آن توضیح داده شد- باید مورد بررسی قرار گیرد.
2- غده پروستات: معاینه و انجام تست ویژه بررسی وضعیت این غده نیز ضروری است؛ به‌ویژه بعد از 50 سالگی.
3- دستگاه تناسلی: باید وضعیت بیضه‌ها از جهت وجود توده‌های نابجا و اندام جنسی نیز از نظر زگیل تناسلی و بیماری‌های مقاربتی بررسی شود.
نکته: در صورت بروز هر اتفاق غیرعادی یا سابقه ابتلا به بیماری پروستات یا روده باید بررسی‌ها زودتر و با فاصله زمانی کمتری انجام شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha