جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 310659

دکتر حمیدرضا قادری توضیح می‌دهد حساسیت فصلی چیست و باید با آن چه کرد.

کرونا یا حساسیت؟ مساله این است!

سلامت نیوز: دکتر حمیدرضا قادری توضیح می‌دهد حساسیت فصلی چیست و باید با آن چه کرد.

به گزارش سلامت نیوز روزنامه جام جم نوشت: «این روزها مشکل کسانی که با حساسیت فصلی دست و پنجه نرم می‌کنند دو چندان شده است. اول از همه باید با ترس خودشان کنار بیایند و بعد به اطرافیان‌شان ثابت کنند فقط درگیر یک جور حساسیت فصلی شده‌ و کرونا نگرفته‌اند. از طرفی چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی همه‌گیر شد که یک پزشک عنوان می‌کرد این روزها هر کسی که عطسه می‌کند کرونا دارد و دیگر نباید مردم این علائم را بگذارند پای حساسیت فصلی. فراگیری این اطلاعات هم باعث شد مردم بیش از پیش از بروز این علائم ترس برشان دارد و در همان روز اول بروز علامت بروند سراغ تست کرونا و هزینه‌ای به دوش خودشان و کادر درمان تحمیل کنند. اگر اهل جست‌وجوکردن حرفه‌ای در اینترنت باشید، حتما با اصطلاح «طوری توضیح بده انگار پنج سالم است!» آشنا باشید. شیوه‌ای است برای دریافت اطلاعات از هر چیزی به ساده‌ترین شکل ممکن. متخصصانی در سراسر دنیا از موضوعات تخصصی حوزه خودشان تعاریفی ارائه می‌کنند که در عین دادن اطلاعات صحیح و آشنایی کافی، برای یک کودک پنج‌ساله هم قابل فهم باشد.

دکتر حمیدرضا قادری برای ما توضیح می‌دهد به طور کلی حساسیت فصلی چیست و در این دوره‌ای که علائم حساسیت مشابه علائم کروناست،‌ اگر درگیر حساسیت شدیم باید چه کارهایی را انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم.

حساسیت فصلی چیست و چرا در فصل بهار گریبانگیرمان می‌شود؟

آلرژی یا حساسیت فصلی مختص فصل بهار نیست و در اوایل پاییز هم با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم. این شکل از آلرژی وقتی بروز می‌کند که هوا پر از گرده‌های گل و گیاه است یا با یک تغییر فصل ناگهانی مواجه‌ایم. برای مثال تغییر فصل زمستان به بهار یا تابستان به پاییز می‌تواند این شکل از آلرژی را رقم بزند.

چرا می‌گویم این شکل از آلرژی؟ به این دلیل که ما در دنیا شکل‌ها و انواع مختلفی از آلرژی و حساسیت داریم. مثل حساسیت به دارو یا ماده شیمیایی که بدن بعضی از افراد نسبت به بعضی داروها حساسیت نشان می‌دهد. شاید آشناترین دارویی که بعضی از مردم به آن حساسیت دارند، همان پنی‌سیلین باشد. یک مثال دیگر از انواع شایع حساسیت هم می‌تواند حساسیت به محصولات پوششی حیوانی باشد که بعضی مردم در سراسر دنیا با آن درگیرند. یکی دیگر از انواع بسیار شایع حساسیت هم همین حساسیت فصلی است که داریم درباره‌اش با هم گفت‌وگو می‌کنیم.

در هر کدام از این حساسیت‌ها ریشه حساسیت می‌تواند ژنتیک باشد یا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد شود که نهایتا به حساسیت بیش از اندازه سیستم ایمنی می‌انجامد.

علائم حساسیت چقدر به علائم کرونا شبیه است؟

امسال یکی از مشکلات دو چندان بیمارانی که با حساسیت درگیرند این است که شاید در روزهای اول درگیری با حساسیت، احساس کنند که کرونا گرفته‌اند. از علائم شاخص حساسیت می‌توان به عطسه، خارش چشم و گلو و در بعضی موارد کهیر اشاره کرد که بسیار به علائم روزهای اول کرونا شبیه است. به همین علت است که امسال توصیه پزشک‌ها به مردم این است هر علامت این چنینی را به حساب کرونا بگذارند مگر خلافش ثابت شود!

حالا با این وضعیت خلافش چطور ثابت می‌شود؟

توصیه ما به مردم این است اگر این علائم را در خودشان دیدند، در اولین اقدام به مدت ۷۲ ساعت به یک قرنطینه نسبی بروند. بهتر است پس از بروز این علائم، بیمار سه روز رعایت‌های بهداشتی‌اش را تشدید کند و تا جایی که می‌تواند ارتباطش را با اطرافیان کم کند. این سه روز همه چیز را مشخص می‌کند. اگر پس از این سه روز علائم شدیدتر شد، کرونا بروز کرده و باید برود تست کرونا بدهد. اگر هم بعد از سه روز علائم آلرژی همچنان باقی ماند باید برود دنبال درمان آلرژی.

بسیاری از افراد برای درمان آلرژی فصلی‌شان بیش از این که به دنبال درمان پزشکی باشند، به توصیه‌های خانگی و طب‌ سنتی عمل می‌کنند. شما چقدر این توصیه‌های خانگی را موثر می‌دانید؟

اکثر این درمان‌های خانگی اگر فایده نداشته‌ باشند ضرر هم ندارند. البته به دو نکته توجه داشته‌ باشید. یکی این که من این حرف را الان با شما و فقط درباره موضوع حساسیت فصلی دارم می‌گویم و نمی‌شود به این حرف در ارتباط با دیگر بیماری‌ها استناد کرد و دوم این که این حرف من وقتی اعتبار دارد که این درمان‌های خانگی و طب‌ سنتی جایگزین درمان پزشکی و دارویی نشوند. در این صورت و با توجه به این دو نکته باید بگویم درمان‌های خانگی حساسیت با این که خیلی مقالات و پشتوانه علمی پشت‌شان نیست اما در بعضی موارد کاربردی‌اند و همان‌ طور که گفتم اگر در بسیاری از موارد فایده‌ای برای درمان حساسیت نداشته‌باشد، ضرری هم ندارد.

توصیه‌هایی مثل استفاده از خاکشیر و عرق کاسنی و خارشتر و دیگر توصیه‌های خانگی. البته در این مورد هم توصیه من به بیماران درگیر حساسیت این است اگر می‌خواهند از درمان‌های طبیعی و گیاهی استفاده کنند حتما و فقط از پزشکانی که طب سنتی را به طور آکادمیک فرا گرفته‌اند یا اطبای سنتی که سال‌ها در این زمینه امتحان‌شان را پس داده‌اند، مشاوره بگیرند و به هر توصیه از هر کسی هم استناد نکنند.

در آخر، توصیه شما برای درمان خانگی حساسیت فصلی چیست؟

باز هم می‌گویم حساسیت اگر ادامه‌دار باشد و علائمی شدیدتر نظیر کهیر و تنگی‌نفس را نشان دهد، باید تخصصی‌تر و زیر نظر پزشک متخصص درمان شود. اما برای تخفیف علائم آلرژی در منزل هم می‌توان کارهایی انجام داد. مثل پرهیز از مواد حساسیت‌زا، قرقره آب‌نمک (بیشتر از دو یا سه‌ بار در روز نشود که خودش ضرر دارد!)، مصرف مایعات و سبزی تازه، انجام ورزش منظم و پرهیز از استرس که سیستم ایمنی بدن را برانگیخته می‌کند و غیر از مستعدشدن برای حساسیت، احتمال ابتلا به کرونا را هم بیشترمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha