پایان بهار فصل خوبی برای تولید واكسن در كشور خواهد بود. آنچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان كشور و نیز متخصصان دخیل در امر تولید واكسن ایرانی كرونا مطرح می‌كنند حكایت از آن دارد كه از اواخر خردادماه و همزمان با آغاز فصل تابستان، بازار واكسن‌های ایرانی كرونا هم داغ خواهد شد و باید منتظر استفاده عمومی از این واكسن‌ها بود.

پایان خوش بهار

سلامت نیوز:پایان بهار فصل خوبی برای تولید واكسن در كشور خواهد بود. آنچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان كشور و نیز متخصصان دخیل در امر تولید واكسن ایرانی كرونا مطرح می‌كنند حكایت از آن دارد كه از اواخر خردادماه و همزمان با آغاز فصل تابستان، بازار واكسن‌های ایرانی كرونا هم داغ خواهد شد و باید منتظر استفاده عمومی از این واكسن‌ها بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داده است كه روند تولید واكسن اسپوتنیك به‌طور مشترك بین ایران و روسیه تا اواخر خردادماه در كشور آغاز می‌شود. رییس انستیتوپاستور ایران هم از واكسیناسیون عمومی مردم با استفاده از واكسن رازی تا آخر خردادماه خبر داده است.تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی بین ایران و روسیه یکی از برنامه‌های اعلام‌شده ازسوی وزارت بهداشت و درمان در ماه‌های اخیر بوده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز دراین‌باره گفته است: واکسن «اسپوتنیک‌وی» ساخت روسیه با همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و شرکت گامالیای روسیه در ایران به‌صورت انبوه تولید می‌شود.

به گفته آقای کیانوش جهانپور، سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک در ایران هستند و از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند، یکی از این شرکت‌ها از بقیه جلوتر است. وی با اشاره به روندهای لازم برای به نتیجه رساندن تعاملات مالی گفته است که: «از زمان در اختیار گذاشتن سل بانک به شرکت‌های ایرانی بعد از ۴۵روز تا دو ماه، اولین تولیدات واکسن اسپوتنیک در ایران وارد بازار می‌شود».

 کوو رازی، در سطح جهانی

دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتوپاستور ایران هم درباره مراحل مختلف واکسن مشترک میان انستیتوپاستور و انستیتو فینلای کوبا نیز گفت: این واکسن که فاز سوم کارآزمایی بالینی آن آغاز شده یک واکسن نوترکیب است که روی یک پروتئین دیگر سوار شده تا بتواند آنتی‌ژن‌های کووید را حمل کند. طراحی واکسن به گونه‌ای است که تاکنون و با توجه به نتایج فاز یک و دو بالینی، یکی از کاراترین واکسن‌های دنیا بوده و از نظر عارضه هم در مقایسه با سایر واکسن‌ها، در مطالعات بالینی فاز یک و فاز دو، بی‌نهایت کم‌عارضه بوده است. 

بیگلری ادامه داد: در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا در هفت استان کشور و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان این واکسن موردمطالعه قرار می‌گیرد که مجموعا در کل کشور ۲۴هزار داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که از هر دانشگاه علوم پزشکی، بالغ‌بر سه‌هزارنفر پذیرش خواهند شد.

وی گفت: با توجه به نتایجی که از فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن که در کوبا انجام‌شده داریم و همچنین با توجه به طراحی واکسن، پیش‌بینی می‌شود که بتوانیم در دهه دوم یا سوم خردادماه جمع‌بندی را داشته باشیم و با نتایجی که می‌گیریم بتوانیم وارد واکسیناسیون عمومی با این واکسن شویم. 

کووبرکت در فاز سوم

 

رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام هم چند روز قبل در توییتی از ثبت‌نام بیش از ۱۶هزار نفر از هموطنان برای شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت خبر داد.حجت نیکی‌ملکی در صفحه توییترش نوشت: در عرض ۳۶ساعت بیش از ۱۶هزار نفر از هموطنان‌مان فقط در ۶مرکز استان کشور در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» داوطلب شده‌اند.

وی افزود: ثبت‌نام از داوطلبان هنوز ادامه دارد. از اعتماد مردم عزیز وطن به دانشمندان‌مان سپاسگزاریم. ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در فاز سوم مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از اول اردیبهشت آغاز و اعلام شد که تمام علاقه‌مندان به تزریق واکسن برکت در فاز نهایی مطالعات بالینی در رده سنی ۱۸ تا ۷۵سال و در 6شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند. در فاز سوم مطالعات بالینی، تزریق روی ۲۰هزار نفر انجام خواهد شد و این ۲۰هزار نفر باید علاوه بر حضور در 6 شهر مذکور و همچنین حضور در محدوده سنی ۱۸ تا ۷۵سال، از شرایط جسمی و سلامت لازم هم برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha