بر اساس نتایج تحقیقات جدید، ارتباطات اجتماعی بر انتخاب غذا تاثیر دارند و متخصصان کشف کردند که همکاران هنگام غذاخوردن با یکدیگر، گزینه‌های غذایی نسبتا سالم یا ناسالم را انتخاب می‌کنند.

همکاران در انتخاب موادغذایی سالم و ناسالم تاثیرگذار هستند

سلامت نیوز:بر اساس نتایج تحقیقات جدید، ارتباطات اجتماعی بر انتخاب غذا تاثیر دارند و متخصصان کشف کردند که همکاران هنگام غذاخوردن با یکدیگر، گزینه‌های غذایی نسبتا سالم یا ناسالم را انتخاب می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر داگلاس لوی محقق در مرکز تحقیقات بوستون ماساچوست اظهار کرد: افراد تمایل دارند در محافل اجتماعی خود از انتخاب غذای دیگران استفاده کنند و این مورد ممکن است توضیحی برای گسترش روش‌های چاقی از طریق شبکه‌های اجتماعی باشد.


به گزارش به نقل از ارث، محققان دریافتند که الگوی غذایی فرد در صورت آشنایی اندک نیز شکل می‌گیرد. این یافته‌ها نتایج چندین مطالعه طولانی‌مدت گذشته در مورد تاثیر روابط اجتماعی بر افزایش وزن، رفتار خوردن و مصرف الکل را نیز حمایت می‌کند.


این بررسی دو ساله بر تاثیر اجتماعی تجمعی انتخاب موادغذایی در بین حدود ۶۰۰۰ کارمند بیمارستان عمومی ماساچوست در غذاخوری‌های بیمارستان متمرکز بود. کیفیت تغذیه‌ای گزینه‌های غذایی با استفاده از سیستم برچسب «چراغ راهنمایی» در غذاخوری بیمارستان تعیین شد که موادغذایی و نوشیدنی‌ها را به عنوان سبز (سالم)، زرد (کمتر سالم) یا قرمز (ناسالم) تعیین می‌کرد.


محققان بر اساس ارزیابی ۳میلیون برخورد کارکنان (دو نفری) دریافتند که انتخاب غذا در بین آنان معمولا یکسان است. دکتر لوی گفت: میزان این تاثیر بر انتخاب غذاهای سالم اندکی بیشتر از غذاهای ناسالم بود.


یکی از اهداف مهم این بررسی این بود که آیا شبکه‌های اجتماعی واقعا بر رفتار غذاخوردن تاثیر می‌گذارند، یا اینکه افرادی که ترجیح می‌دهند موادغذایی مشابه انتخاب ‌می‌کنند، باهم دوست هستند و باهم غذا می‌خورند و به عنوان هوموفیلی یا همسانی شناخته می‌شوند.


دکتر لوی گفت: ویژگی‌های مشترک افراد را کنترل و داده‌ها را از دیدگاه‌های مختلف تجزیه‌وتحلیل کردیم و نتیجه‌هایی را یافتیم که از تاثیرات اجتماعی پشتیبانی می‌کند تا همسانی افراد. فشار نظیر یا همتا (تاثیراتی که توسط یک گروه در جهت تشویق به تغییر رفتار، ارزش یا اخلاق به گروه دیگر داده می‌شود) یکی از مواردی است که چرا افرادی که از نظر اجتماعی باهم مرتبط هستند، انتخاب غذایی مشابهی دارند.


دکتر لوی افزود: افراد ممکن است در محافل اجتماعی برای تقویت ارتباط با دیگری، رفتار خود را تغییر دهند. همکاران ممکن است یکدیگر را برای انتخاب غذاهای ناسالم تشویق و یا برای انتخاب غذاهای سالم‌تر تحت تاثیر قرار دهند.
مارک پاچوکی، از محققان این بررسی گفت: بعد از بیماری همه‌گیر و بازگشت به زندگی عادی، فرصتی برای غذاخوردن باهم به شیوه سالم‌تری نسبت به قبل خواهیم داشت.


اگر عادات‌غذایی افراد بتواند حتی اندکی نحوه غذاخوردن همکاران را تغییر دهد، در این صورت، تغییر در انتخاب موادغذایی بهتر ممکن است به نفع همکاران نیز باشد. محققان دریافتند که این یافته‌ها ممکن است به هدایت تلاش‌ها برای بهبود سلامت جمعیت کمک کند.
این بررسی در مجله Nature Human Behavior منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha