رئیس کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه درصورت انجام صحیح آن، فرد روزه‌دار را در مقابل سختی روزه‌داری مقاوم‌تر می‌کند، افزود: ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند.

ورزش حین روزه‌داری سبب تسهیل سوخت وساز بدن می‌شود

سلامت نیوز:رئیس کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه درصورت انجام صحیح آن، فرد روزه‌دار را در مقابل سختی روزه‌داری مقاوم‌تر می‌کند، افزود: ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، لاله حاکمی، با یادآوری اینکه بدن به طور طبیعی تطابق قلبی عروقی و عضلانی اسکلتی با ورزش پیدا می کند، به روزه داران توصیه کرد: فعالیت های فیزیکی را در ماه رمضان به صفر نرسانید تا هم افزایش وزن به وجود نیاید و هم آمادگی جسمی از دست نرود.


در هنگام روزه داری شدت ورزش را کاهش دهید
وی ادامه داد: ورزش روزانه در این ماه، باعث حفظ سلامتی و تسهیل در بازگشت فرد به انجام ورزش های مداوم در پایان ماه رمضان می شود البته برای جلوگیری از ضعف بدنی، باید از انجام حرکات سنگین و جلسات متعدد ورزشی دوری کرد. پس در هنگام روزه داری باید به صورت منظم و ملایم ورزش را ادامه داد تا سلامت جسم تامین شود.
حاکمی درباره چرایی دوری از ورزش سنگین در ماه رمضان توضیح داد: فعالیت زیاد باعث افزایش تعریق و صرف انرژی بیشتر می شود که فرد روزه دار را دچار عطش فراوان و افت فشار خون می کند، اما فرد روزه دار با کاهش شدت برنامه ورزشی می تواند علاوه بر فعال ماندن، انرژی هم حفظ کند.


دو ساعت بعد از افطار زمان مناسبی برای ورزش است
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با توصیه به روزه داران مبنی بر اینکه زمانی را انتخاب کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه ای به روزه شما نمی زند، خاطرنشان کرد: بهترین زمان انجام حرکات ورزشی ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار است. ضمن اینکه باید از افطار تا سحر به صورت مرتب، نوشیدنی هایی مانند چای، انواع دمنوش ، میوه ها به اندازه دو تا سه واحد و همچنین لبنیات به شکل میان وعده مصرف شود.
وی افزود: در وعده سحری هم از مصرف مواد قندی پرهیز کنید چرا که مصرف این مواد باعث افزایش قند خون می شود و در نتیجه به هنگام سوخت این مواد قندی، فرد روزه دار دچار ضعف و عطش فراوان می شود. ضمن اینکه مصرف مایعات زیاد در وعده سحری نه تنها تاثیری بر رفع عطش در طول روز ندارد بلکه بلافاصله از بدن دفع می شود پس باید در بین افطار و سحری مایعات مصرف شود.    
حاکمی درباره ورزش کردن بین وعده سحر تا افطار هم یادآور شد: در این بازه زمانی هم افراد می توانند ورزش های ملایم در منزل داشته باشند بخصوص در این روزهای کرونایی که باشگاه ها و اماکن ورزشی تعطیل هستند.


بهترین ورزش در ماه رمضان ورزش های تفریحی و ملایم است
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا، ورزش های تفریحی و ملایم از جمله پیاده روی و ورزش های هوازی پس از صرف افطار است تا از گرفتگی عضلات پیشگیری شود، تصریح کرد: شدت ورزش بیشتر مد نظر ما است که این شدت را از روی مقیاس های ضربان قلب، سختی کار، احساس نسبی لذت بردن از ورزش و تست صحبت قابل تشخیص است.
وی در مورد تست صحبت توضیح داد: منظور این است که ورزشی متوسط قلمداد می شود که فرد بتواند یک جمله کوتاه را هنگام ورزش بیان کند اما نتواند آواز بخواند.


حاکمی درباره استفاده از مکمل های غذایی در ماه رمضان هم توصیه کرد: اگر سطح فعالیت بدنی کاهش یابد به مراتب از مکمل ها هم باید کمتر استفاده شود و بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت، مصرف مکمل ها نیز باید تغییر کند.


وی با تاکید بر اینکه بدن به طور طبیعی تطابق قلبی عروقی و عضلانی اسکلتی با ورزش پیدا می کند، اظهار داشت: حال اگر فرد یک ماه برنامه های ورزشی را کنار بگذارد این تطابق از بین می رود و باید از صفر شروع کند، بنابراین توصیه می کنیم که فعالیت های فیزیکی را در ماه رمضان به صفر نرسانند و فعالیت داشته باشند تا هم افزایش وزن به وجود نیاید و هم آمادگی جسمی از دست نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha