عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: شیره توت یک نوشیدنی بسیار مطلوب به ویژه برای کودکان برای درمان کم خونی است و می‌تواند در بسیاری از مواد غذایی به عنوان محصول فراسودمند فاقد شکر و ویژه افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: شیره توت یک نوشیدنی بسیار مطلوب به ویژه برای کودکان برای درمان کم خونی است و می‌تواند در بسیاری از مواد غذایی به عنوان محصول فراسودمند فاقد شکر و ویژه افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، طیبه شاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با شروع ماه اردیبهشت، برداشت انواع توت شامل توت سفید، توت سیاه و توت قرمز و انواع ارقام آن بعنوان میوه‌ای ارگانیک در خراسان جنوبی آغاز شده است.

وی افزود: میوه توت بر خلاف بسیاری از میوه‌ها فاقد سموم و افت کش‌هاست که این ویژگی باعث ارگانیک بودن آن شده است؛ در کنار بحث سالم بودن آن خواص فوق العاده زیاد آن باعث خاص شدن این میوه ارزشمند شده است.

شاهی ادامه داد: در برخی از کشورها مانند ایتالیا،  امریکا و چین با اصلاحات انجام شده بر روی درختان توت اندازه میوه‌ها چندین برابر افزایش یافته است و تا حدود ۲۰ سانتی متر می‌رسد و از نظر چیدن و بازارپسندی بسیار مناسب بوده و برای کشاورزان به صرفه است و خود زمینه‌ای برای فروش این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی را فراهم آورده است.

وی بیان کرد: استفاده از نهال‌های توت موزی و یا پیوند درخت توت می‌تواند راه حلی  مناسبی برای این کار باشد؛ در ایران فروش و بازار میوه تازه توت رونق خوبی ندارد، درصورتی که خود می‌تواند باعث درآمدزایی برای کشاورزان شده و همچنین دسترسی افراد به این میوه سالم را فراهم آورد.

این پژوهشگر صنایع غذایی اظهار کرد: فرآوری توت مانند سایر محصولات کشاورزی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده چندین برابری باعث کاهش ضایعات می‌شود؛ یکی از راحت ترین راه‌ها برای فرآوری توت تولید توت خشک است درصورتی که توت به صورت اصولی و بهداشتی خشک شود از بازار بسیار خوبی برخوردار است؛ البته انتخاب ارقام خوب برای خشک کردن نیز باید مد نظر قرار گیرد.

شاهی ادامه داد: تولید شیره توت با کیفیت و بهداشتی نیز یکی از روش‌های فرآوری توت است؛ شیره توت یک نوشیدنی بسیار مطلوب به ویژه برای کودکان برای درمان کم خونی است و می‌تواند در بسیاری از مواد غذایی به عنوان محصول فراسودمند فاقد شکر و ویژه افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: توت دارای خواص فوق العاده بسیار زیادی برای بدن است؛ این میوه سرشار از املاح معدنی، تانن و انواع ویتامین ها A و C ، پکتین و اسید سوکسینیک است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: توت دارای مقدار آهن زیادی است و برای درمان کم خونی و فقر آهن مفید است. همچنین باعث تقویت بدن شده و در رفع ضعف عمومی بدن موثر است.

شاهی خاطرنشان کرد: توت دارای انتی اکسیدان پرخاصیتی به نام رزوراترول است؛ رزوراترول از تشکیل لخته در خون جلوگیری می‌کند و با کاهش فاکتورهای التهابی و کلسترول بد خون  ریسک بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر مبارزه با  سلول‌های سرطانی در پیشگیری از سرطان نیز مفید است و نتایج تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داده است که رزوراترول موجب افزایش تولید عمر موش‌ها شده که نتایج تحقیقات تکمیلی می‌تواند برای افزایش طول عمر انسان نویدبخش باشد.

شاهی اظهار کرد: توت حاوی فیبر است و ملین بسیاری خوبی برای بدن بوده و برای درمان یبوست بسیار مفید است؛ استفاده از ان برای کودکان قبل از مصرف صبحانه می‌تواند اثربخشی بسیار بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه توت برای کبد چرب به عنوان یک بیماری خاموش بسیار مفید است، افزود: این میوه خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد و نتایج تحقیقات مختلف نشان داده رزوراترول باعث کاهش استرس اکسیداتیو و درمان کبد چرب می‌شود.

شاهی با بیان اینکه توت یکی از منابع خوب حاوی رزوراترول است، اما با این وجود مصرف آن برای افراد سردمزاج ممکن است باعث ایجاد سردرد شود، تصریح کرد: علاوه بر خود میوه برگ‌های آن نیز برای تغذیه لاروهای کرم ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که ۹۵ تا ۱۰۰ درصد صنعت نوغانداری در کشورهای نوغان‌خیز به پرورش گیاه توت وابسته است.

وی بیان کرد: بنابراین استفاده از برگ درخت در کنار میوه نیز ظرفیت اقتصادی خوبی را فراهم می‌کند؛ هم چنین برگ توت دارای خواص ارزشمند زیادی است که می‌تواند در تولید انواع مکمل‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه توصیه می‌شود توت‌های کاشته شده در سطح شهر به خصوص قسمت‌هایی که تردد بیشتر ماشین‌ها وجود دارد مصرف نشود، یادآور شد: وجود ترکیبات هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای سرطان زا در دود ماشین و قرار گرفتن آن بر روی میوه‌ها برای سلامتی مضر است و این ترکیبات تمایل زیادی به ذخیره شدن در کبد و کلیه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha