سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 310883

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، فردی غیرسیگاری که با شخصی سیگاری زندگی می‌کند، ۵۱ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارد.

خطر در کمین شماست، از افراد سیگاری دوری کنید

سلامت نیوز:نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، فردی غیرسیگاری که با شخصی سیگاری زندگی می‌کند، ۵۱ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدت زمان زیادی است که محققان دریافتند، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، لب، ریه، لوزالمعده، معده و سایر اندام‌ها را افزایش می‌دهد اما یافته‌های جدید کالج کینگ لندن نشان می‌دهد، دود سیگار فردسیگاری، خطر ابتلا به سرطان دهان را در افراد نزدیک وی افزایش می‌دهد.


به گزارش نیوز،نتایج تحقیقات پیشین نشان داد که دود دست دوم می‌تواند باعث سرطان ریه شود اما این مطالعه اولین مطالعه در نوع خود است که این مورد را با سرطان دهان مرتبط می‌کند.


لازم به ذکر است، سالانه تقریبا نیم میلیون ابتلا به سرطان دهان ثبت می‌شود که از این میزان ۸۳۰۰ نفر انگلیسی هستند.
از هر پنج مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، یک مرگ با دود توتون و تنباکو سرشار از مواد سرطان‌زا مرتبط است. تصور می‌شود از هر سه بزرگسال یک نفر و ۴۰ درصد کودکان نیز  از «سیگار کشیدن غیرارادی» ناشی از قرار گرفتن در کنار شخص سیگاری رنج می‌برند.


داده‌های بیش از ۶۹۰۰ نفر از سراسر جهان نشان داد، افرادی که در معرض دود سیگار هستند، به میزان ۵۱ درصد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند و قرار گرفتن مداوم در معرض دود سیگار خطر ابتلا فرد را حتی بیشتر از این میزان افزایش می‌دهد.


در فردی که ۱۰ تا ۱۵ سال در خانه‌ای با یک سیگاری زندگی می‌کند بیش از دو برابر سایرین احتمال خطر ابتلا به سرطان دهان وجود دارد.


محققان می‌گویند: تجزیه‌وتحلیل آنها از پنج مطالعه، ارتباط علّی بین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سرطان دهان را پشتیبانی می‌کند.


پروفسور سامان وارناکولاسوریا، محقق دیگر این تحقیق افزود: «شناسایی تاثیرات مضر قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، راهنمای متخصصان بهداشت عمومی، محققان و سیاست‌گذاران هنگام توسعه و ارائه برنامه‌های موثر برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خواهد بود.»
نتایج این تحقیق در نشریه Tobacco Control  منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha