دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت:‌ واکسینه شدن، از بروز علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ جلوگیری خواهد کرد، اما احتمال انتقال این بیماری به دیگران که واکسن نزده‌اند را از بین نمی‌برد.

رعایت پروتکلهای بهداشتی پس از تزریق واکسن کرونا ضروری است

سلامت نیوز:دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت:‌ واکسینه شدن، از بروز علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ جلوگیری خواهد کرد، اما احتمال انتقال این بیماری به دیگران که واکسن نزده‌اند را از بین نمی‌برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا رئوفی روز پنجشنبه  افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از واکسیناسیون سراسری نیز ضروری است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده تاثیر صد درصدی نداشته و بیشترین میزان پیشگیری از بیماری در موثرترین واکسن‌ها، بیش از ۹۰ درصد برآورد شده است.


رئوفی ادامه داد:‌ براساس برخی گزارشات همچنین اشخاص پس از واکسینه شدن، در صورت ابتلا به این بیماری علامت‌دار نمی‌شوند، اما می‌توانند ناقل بیماری باشند.


وی تاکید کرد: تزریق واکسن نیز برای همیشه شخص را در برابر این ویروس مصون نمی‌کند، با گذشت زمان به تدریج آنتی‌بادی بدن کاهش یافته و ایمنی در برابر کرونا از بین می‌رود، بنابراین شخص مجددا مستعد دریافت ویروس بوده و براین اساس باید گفت، پس از واکسینه شدن نیز رعایت ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا ضروری است.


استاد دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس یادآور شد: مرگ این ویروس مستلزم تغییر در ساختار اصلی و یک جهش برای از بین رفتن عامل بیماری‌زایی ویروس است، در غیر این صورت، ویروس کرونا پس از پایان واکسیناسیون جمعی نیز همانند ویروس آنفولوآنزا و... به حیات خود ادامه می‌دهد.


واکسیناسیون سراسری درصد قابل‌توجهی از مرگ ومیر را کاهش می‌دهد
وی ادامه داد: اما واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی در مقابل کرونا درصد قابل‌توجهی از مرگ ومیر ناشی از این بیماری را کاهش خواهد داد، اکنون برخی کشورها که درصد بالایی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، میزان قابل‌ ملاحظه‌ای از مرگ و میر را کاهش داده‌اند.


 واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده، موثر بوده است، به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته آمار مرگ بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.


ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


تاکنون ۶۵۲ هزار و ۹۰۳ ایرانی دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به  ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسید.


همچنین حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولیدکنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، چینی، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره‌جنوبی وارد کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha