یک متخصص تغذیه در خصوص فواید ویتامین E در دوران اپیدمی کرونا توضیحاتی را ارائه کرد.

ویتامین E؛ از تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا تا ضد انعقاد خون

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه در خصوص فواید ویتامین E در دوران اپیدمی کرونا توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه  گفت: ویتامین E از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بافت و سلول‌های بدن در برابر خطرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین باعث کاهش التهاب بدن می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این ویتامین می‌توان به ضد انعقاد خون اشاره کرد. افرادی که مبتلا یا در معرض سکته‌های قلبی و انسداد عروق هستند؛ این ویتامین بسیار کمک دهنده محسوب می‌شود. البته نباید از مهم‌ترین خاصیت ویتامین E یعنی تقویت سیستم ایمنی غافل شد.


او در ادامه افزود: این ویتامین سطح خاصی از لنفوسیت‌ها را تقویت می‌کند که در نهایت منجر به تقویت سیتم ایمنی می‌شود. در دوران اپیدمی کرونا مصرف غذا‌های حاوی این ویتامین یا مکمل‌های آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. فواید ویتامین E فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود و می‌تواند در بهبود آلزایمر و کاهش اثرات مخرب درمان‌های پزشکی مانند دیالیز موثر عمل کند.


اولیایی بیان کرد: مصرف غذا‌های حاوی ویتامین E یا مکمل‌های آن چند روز قبل و بعد از دوران قاعدگی در خانم‌ها می‌تواند علائم مربوط به این دوره مثل دردها، استرس و گرفتگی ها را کاهش دهد؛ بنابراین نقش این ویتامین در کنترل هورمون‌ها و تنظیم دوران قاعدگی بسیار مهم است.


متخصص تغذیه در ادامه افزود: مواد ناشی از ورزش باعث می‌شود بدن ورزشکاران را تحت یک استرس خاص قرار دهد که مصرف ویتامین E می‌تواند با قدرت بخشی عضلات، افزایش گردش خون، به تعویق انداختن خستگی و استحکام دیواره مویرگ‌ها به سلامتی بدن کمک کند.


کدام مواد غذایی حاوی ویتامین E هستند؟
اولیایی مطرح کرد: از مهم‌ترین مواد غذایی حاوی ویتامین E می‌توان به تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، جوانه گندم، کدو حلوایی، خانواده کلم ها، اسفناج، انبه، کیوی و گوجه فرنگی اشاره کرد. مقدار متعادل این ویتامین بین ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم در روز است. از آن جهت که ویتامین E به صورت محلول در چربی است و در بافت‌های بدن تجمع و رسوب می‌کند؛ مکمل‌های آن را نباید افراطی و خودسرانه مصرف کرد تا مشکلی برای سلامت بدن ایجاد نشود. مصرف زیاد ویتامین E؛ افزایش خطر خونریزی مغزی را در پی خواهد داشت.


اولیایی در پایان تصریح کرد: مصرف هر نوع ویتامین باید در حد تعادل و ابتدا از طریق مواد غذایی تامین شود؛ در صورت تجویز پزشک می‌توانید از مکمل‌های آن به صورت متعادل استفاده کنید. مشکلات گوارشی اولین علائم نشان دهنده مصرف افراطی در ویتامین E است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha