عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر سویه جدید ویروس کووید – ۱۹ به نام کرونای هندی وارد ایران شود، این خطر وجود دارد که جایگزین سویه کرونای انگلیسی شود و آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

مردانی: درصورت ورود کرونای هندی، این بیماری جایگزین نوع انگلیسی می‌شود

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر سویه جدید ویروس کووید – ۱۹ به نام کرونای هندی وارد ایران شود، این خطر وجود دارد که جایگزین سویه کرونای انگلیسی شود و آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص توضیح داد: اقدامات لازم از جمله کنترل مرزها از سوی مسئولان و رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

وی افزود: علایم بیماری کرونا در سوش هندی زودتر به مرحله حاد می رسد، هر چند علائم بالینی این بیماری مانند کرونای معمولی است اما سریعا می تواند درگیری ریه و برخی دیگر از ارگان بدن را ایجاد کند و زودتر سبب بستری بیمار در بخش مراقبت های ویژه شود.

به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در حال حاضر سویه انگلیسی ویروس کرونا، شایع ترین نوع ویروس در ایران است.

کرونای هندی می‌تواند همه‌گیری شدید ایجاد کند

مردانی، سرایت پذیری بسیار بالاتر، شدت موارد بیماری و انتقال سریع بیماری را از مهمترین شاخصه های کرونای هندی اعلام کرد و گفت: ویروس جهش یافته هندی شدیدا می تواند اپیدمی (همه گیری) ایجاد کند.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در نوع جهش یافته ویروس کرونای هندی برای اولین بار در دنیا ۲ موتاسیون همزمان در ویروس رخ داده و به همین دلیل مشخصات کاملا اختصاصی دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا کشندگی این سویه بیشتر از گونه های قبلی است، گفت: اطلاعاتی که تاکنون از بیماران در هند منتشر شده است، نشان می دهد که درصد درگیری و سرایت پذیری بالاتری دارد و کشندگی بالاتر آن نیاز به بررسی بیشتری دارد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه پیشگیری از سویه‌های جدید ویروس کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مردم بدانند که راه پیشگیری از تمام سویه های جدید از جمله انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و هندی هیچ فرقی با کرونای قبلی ندارد و فقط در گرو رعایت پروتکل های بهداشتی است.

مردانی افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن منظم دست ها، حضور نیافتن در هرگونه تجمعات و نرفتن به سفرهای غیرضروری همچنان مهمترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا حتی نوع جهش یافته آن است.

وی ادامه داد: ساده انگاری نسبت به این موضوعات می تواند خطرات جدی برای مردم به همراه داشته باشد؛ بنابراین اصلا نباید رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش دهیم یا نسبت به آنها ساده انگاری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha