رژیم های غذایی فرآوری شده موجب افزایش بروز بیماری های با مشخصه عفونت مزمن درجه پایین و التهاب نظیر دیابت می شود.

رژیم غذایی فرآوری شده با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است

سلامت نیوز:رژیم های غذایی فرآوری شده موجب افزایش بروز بیماری های با مشخصه عفونت مزمن درجه پایین و التهاب نظیر دیابت می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر ، به گفته محققان دانشگاه ایالتی جورجیا، رژیم‌های غذایی فرآوری شده که فیبر کمی دارند، ممکن است در ابتدا میزان ابتلاء به بیماری‌های عفونی ناشی از مواد غذایی مانند عفونت‌های E. coli را کاهش دهند، اما همچنین ممکن است بروز بیماری‌هایی را که با عفونت مزمن درجه پایین و التهاب مانند دیابت مشخص می‌شوند، افزایش دهند.


به گزارش ساینس دیلی،در این مطالعه، تأثیر چگونگی تغییر از رژیم غذایی مبتنی بر غلات به رژیم غذایی بسیار فرآوری شده و پرچرب به سبک غربی بر عفونت با پاتوژن Citrobacter rodentium، بر روی موش‌ها بررسی شد.


میکروبیوم های روده، میکروارگانیسم هایی که در روده زندگی می‌کنند، فواید زیادی از جمله محافظت از میزبان در برابر عفونت توسط عوامل بیماری زای باکتریایی را دارند. این میکروارگانیسم ها تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی به ویژه رژیم غذایی قرار دارند و تا حد زیادی به کربوهیدرات‌های پیچیده مانند فیبر متکی هستند.
رژیم غذایی به سبک غربی که حاوی مقادیر زیادی غذای فرآوری شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، غذاهای پر قند و غذاهای از پیش بسته بندی شده است، فاقد فیبر هستند که برای حمایت از میکروبیوم های روده لازم است. اعتقاد بر این است که تغییر در عادات غذایی، به ویژه کمبود فیبر، در افزایش شیوع بیماری‌های التهابی مزمن مانند بیماری التهابی روده، سندرم متابولیک و سرطان نقش دارند.


محققان نتیجه گرفتند که رژیم غذایی به سبک غربی تعداد باکتری‌های روده را کاهش می‌دهد و باعث دخالت میکروبیوم ها در روده می‌شود، که به طور بالقوه بر آمادگی سیستم ایمنی بدن و دفاع بدن در برابر باکتری‌های بیماری زا تأثیر می‌گذارد.


دکتر «اندرو گوویرتز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که تغذیه موش‌ها با یک رژیم غذایی غربی، به جای غذای استاندارد جوندگان، پویایی عفونت سیتروباکتر را تغییر داد و با کاهش تکثیر و التهاب اولیه همراه بود که جای تعجب داشت. با این حال، موش‌هایی که رژیم غذایی غربی داشتند اغلب به عفونت مداوم مبتلا شدند که با التهاب درجه پایین و مقاومت به انسولین همراه است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha