روزهای سخت کرونایی را در پیک چهارم پشت سر می گذاریم و حالا همه نگاه ها به واکسن است تا بتوان به نقطه ای ایمن دست یافت تا شاهد روند نزولی ابتلا، بستری ها و فوتی های کووید ۱۹ بود.

همه نگاه ها به «واکسن» است/ ویژگی مثبت کرونا در واکسیناسیون

سلامت نیوز:روزهای سخت کرونایی را در پیک چهارم پشت سر می گذاریم و حالا همه نگاه ها به واکسن است تا بتوان به نقطه ای ایمن دست یافت تا شاهد روند نزولی ابتلا، بستری ها و فوتی های کووید ۱۹ بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آنچه را که این روزها مدام می‌شنویم و توصیه می‌کنند، تسریع در اجرای برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ است. زیرا، بررسی‌های علمی و مطالعات جهانی نشان داده است که تنها راهکار فعلی برای کنترل بیماری کرونا، علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجرای برنامه واکسیناسیون است.


آن طور که گفته می‌شود، ویروس کرونا به این زودی ها از بین ما نخواهد رفت و باید زندگی در کنار این ویروس را باور کنیم. اما، نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، توجه به ایمنی مردم در مقابله با این بیماری است و از همین رو، استفاده از واکسن می‌تواند به نقطه ایمن علیه این ویروس منجر شود. به طوری که اکبر فتوحی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معتقد است ویژگی مثبت ویروس کرونا این است که «واکسن پذیر» بوده است.


وی معتقد است که شواهد امر نشان می هد که ما باید به سمت استفاده از واکسن برویم تا بتوانیم دوباره به سمت زندگی عادی برگردیم.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که تعداد ۱۳ نوع واکسن در سطوح مختلف بین‌المللی تأیید شده و ۴ واکسن در کشور ما مجوز گرفته است، گفت: این واکسن‌ها برای اینکه به تأیید برسند، نیاز به مطالعات پیش بالینی دارند که در این مطالعات کارایی آنها در پیشگیری از عفونت به اثبات رسیده و سپس مراحل ۱ تا ۳ فاز مطالعات بالینی طی شده است. در فاز ۴ نیز افراد دریافت کننده واکسن مورد ارزیابی نظام سلامت قرار گرفته‌اند تا اگر عوارض نادری رخ دهد مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.


فتوحی افزود: همه این واکسن‌ها این مراحل را طی کرده‌اند که نشان‌دهنده کارایی و ایمنی واکسن در پیشگیری از عفونت، بستری و مرگ است.
از آغاز واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کووید ۱۹ در جهان، تعداد یک میلیارد دوز واکسن تزریق شده و شواهد نشان می‌دهد در کشورهایی که افراد بیشتری واکسینه شدند بروز بیماری به شدت کاهش یافته است.


اصلی ترین پیامد در بروز بیماری کرونا شکل شدید بیماری است که منجر به بستری یا مرگ شود. بنابراین، توجه به واکسن و استفاده از واکسن‌های مؤثر، می‌تواند تا حدود زیادی شرایط ایمنی جمعی را فراهم کند. بنابراین، می‌توان چنین عنوان داشت که در شرایط کنونی که دسترسی به واکسن بر اساس اولویت‌هایی است که ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته است، ابتدا باید به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه داشته باشیم و چند ماه آینده را نیز همچنان با رعایت پروتکل‌ها دنبال کنیم تا برنامه واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شود.


بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و در مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دوز رسیده است.
در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با روند اجرای واکسیناسیون در فاز ۲، گفت: فاز ۲ شامل دو گروه از جمعیت کشور می‌شود. نخست در فاز ۲/۱، افراد بالای ۸۰ و ۸۵ سال و همچنین بالای ۷۵ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ سال و ۶۰ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود.


وی افزود: فاز ۲/۲ شامل افراد ۱۶ تا ۶۴ سال است که در لیست بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماران دیالیزی، پیوندی، ام اس، تالاسمی، هموفیلی، بیماران درگیر سرطان فعال و…، در فاز ۲/۲ قرار دارند.
رئیسی ادامه داد: ما لیست این بیماران را در سامانه‌های بیمه‌ها داریم و از این بابت مشکلی برای دسترسی به این افراد وجود ندارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اطلاع رسانی برای واکسیناسیون این دو گروه در فاز ۲، از طریق پیامک خواهد بود.
وی در خصوص پایان زمان واکسیناسیون افراد فاز ۲، گفت: حدود ۸.۳ میلیون نفر سالمند و ۶.۲ میلیون نفر بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند که پیش بینی می‌کنیم تا نیمه تیر ماه ۱۴۰۰، این افراد واکسن بزنند.


در همین حال، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، نیز گفته است که تا اوایل خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های داخلی «کوو ایران برکت»، «کوو پارس رازی»، تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک وی، وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد و می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان برسد.


آن طور که از شواهد امر پیداست و با توجه به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه نباید به واکسن خارجی امیدوار باشیم، انتظار می‌رود برنامه واکسیناسیون سراسری علیه کووید ۱۹ در کشور، با واکسن‌های تولید داخل کلید بخورد. از همین رو، گزینه‌هایی مثل واکسن برکت، واکسن انستیتو پاستور، واکسن تولید مشترک با روسیه و…، برای اجرای برنامه واکسیناسیون، در دستور کار وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارد.
بر اساس گفته‌های محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، قرار است تولید میلیونی واکسن‌های داخلی از خرداد ۱۴۰۰ کلید بخورد و در نهایت تا پایان سال جاری، امکان واکسیناسیون جمعیت کشور فراهم خواهد شد.


وی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه کشورمان وجود دارد و تبعیض‌هایی که در بحث استفاده از واکسن در دنیا وجود داد، افزود: سیاست وزارت بهداشت، تأمین واکسن مورد نیاز است. حالا که به مرحله تولید انبوه نرسیده ایم، از طریق واردات واکسن تلاش می‌کنیم گروه‌های در اولویت را واکسینه کنیم و در ادامه با استفاده از واکسن‌های تولید داخل، واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم.


آنچه مسلم است، ویروس کرونا فعلاً و برای مدت نامعلومی حضور خواهد داشت و برای برگشت به مسیر زندگی عادی، می‌بایست علاوه بر رعایت پروتکل‌ها، واکسن را در دستور کار قرار داد تا شرایط ایمنی جمعی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha