شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 311087

روزنامه گاردین با اشاره به ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی نوشت: چنانچه راه حلی فوری برای گذر از اقتصاد بر پایه سوخت فسیلی پیدا نشود، جنگ نسل های آینده بر سر غذا و آب خواهد بود.

گاردین: جنگ آب و غذا نزدیک است

سلامت نیوز:  روزنامه گاردین با اشاره به ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی نوشت: چنانچه راه حلی فوری برای گذر از اقتصاد بر پایه سوخت فسیلی پیدا نشود، جنگ نسل های آینده بر سر غذا و آب خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، «فرانس تیمرمنس» معاون کمیسیون اروپا هشدار داد که جنگ در آینده بر سر غذا و آب خواهد بود و اکنون افراد میانسال باید برای مبارزه با تغییر اقلیم فداکاری کنند.

تیمرمنس گفت: «چنانچه برای تقسیم منصفانه هزینه ها و مزایای ایجاد یک اقتصاد کم کربن سیاست اجتماعی با سیاست اقلیم ترکیب نشود، جهان با واکنش شدید جوامعی که بیم از دست دادن شغلشان را دارند مواجه می شود؛ موضوعی که ناشی از سیاست های نادرست رهبران عوامفریبی است که سیاست های خود را بر پایه استفاده از سوخت های فسیلی قرار داده اند».  

وی تاکید کرد: «این موضوع نه تنها فوریت دارد بلکه مساله دشواری است و لذا ما باید اقتصاد خود را متحول کنیم و چنانچه هر چه سریعتر اقدامی نکنیم تردیدی ندارم که نسل آینده ما بر سر آب و غذا خواهند جنگید».

کارشناسان بر این باور هستند که مقابله با تغییرات آب و هوایی چند برابر ارزان تر از اختلالی است که گرمایش جهانی ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه این سیاست می تواند تاثیر بسزایی در سلامت جوامع داشته باشد. با این وجود، کنار گذاشتن استفاده از سوخت های فسیلی به معنای پایان برخی مشاغل سنتی مانند استخراج زغال سنگ است که این امر هزینه های نابرابری را بر دوش بخش های مختلف جامعه خواهد بگذارد، مگر اینکه سیاست مداران وارد عمل شوند.

معاون کمیسیون اروپا هشدار داد برای حصول اطمینان از اینکه جوانان می توانند در آب و هوایی امن زندگی کنند، نسل بزرگتر باید از خود گذشتگی نشان دهد.

هشدارهای تیمرمنس نشان دهنده نگرانی فزاینده کارشناسان اقلیم است و ثابت می کند سیاستمداران نتوانسته اند مزایای یک جامعه کم کربن را به مردم نشان دهند. مزایایی از جمله هوا و آب تمیزتر، شهرهای قابل زندگی تر و سطح بالاتری از سلامتی و رفاه.

سیاستمدارانی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و هم حزبی هایش طرح های مقابله با تغییرا اقلیم را به قیمت از دست دادن شغل افراد دانسته و آنها را رد کردند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود ضمن رد موضوع گرمایش زمین، اعلام کرد از توافق آب و هوایی پاریس که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شده بود خارج می شود و تاکید کرد خروج از این توافق صنعت نفت و زغال سنگ آمریکا را رونق می دهد.

هرچند در پی روی کار آمدن «جو بایدن»، آمریکا بار دیگر به این پیمان بازگشت و گام های بلندپروازانه ای با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ تنظیم کرده است.

اتحادیه اروپا هم هدف آب و هوایی خود را با کاهش انتشار دستکم ۵۵ درصد استفاده از سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ تنظیم کرده است. گفته می شود این یکی از بلندترین گام ها در راه مقابله با تغییر اقلیم است که تاکنون از سوی اتحادیه اروپا در کنار انگلیس و آمریکا ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha