مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، نریمان صدری یکی از واردکنندگان دارو و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کلاب‌هاوس همشهری درباره چالش‌ها و راهکارهای واردات واکسن کرونا در بخش خصوصی به گفت‌وگو نشستند.

پنجره طلایی واردات واکسن کرونا از دست رفت | تا پایان سال باید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق شود که در توان تولید داخل نیست

سلامت نیوز: مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، نریمان صدری یکی از واردکنندگان دارو و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کلاب‌هاوس همشهری درباره چالش‌ها و راهکارهای واردات واکسن کرونا در بخش خصوصی به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نریمان صدری از واردکنندگان دارو در نشست مجازی کلاب‌هاوس همشهری با موضوع واردات واکسن کرونا گفت: ما یک پنجره طلایی داشتیم که متاسفانه همزمان با عید نوروز شد. درست قبل از عید نوروز دستور رسید که بخش خصوصی می‌تواند برای وادات واکسن کمک کند که زمان مناسبی نبود، چون در طول عید نمی‌شد نامه‌نگاری‌های اداری را انجام داد. ولی همزمان یک پنجره‌ای هم در دنیا به‌وجود آمد. بسیاری از کشورها تزریق واکسن آسترازنکا را به‌دلیل عوارض متوقف کردند در حالی که خیلی از این کشورها این واکسن را سفارش داده بودند.

صدری افزود: خرید و فروش واکسن در دنیا تا عید نوروزکماکان در دست بخش دولتی و شرکت‌های تولیدکننده بود. همچنین کشورها محدودیت‌هایی را اعمال می‌کردند و اصلا چیزی به‌عنوان واکسن آزاد وجود نداشت. یعنی این طور نبود که اگه شما توانایی واردات را هم می‌داشتید بروید در بازار جهانی به‌راحتی واکسن بگیرید، اگر واکسن‌هایی هم موجود بود برای سرمایه‌گذارانی بود که در بخش تحقیق و توسعه به شرکت‌ها کمک مالی کرده و شرط گذاشته بودند که مقداری دز واکسن بگیرند تا بتوانند با قیمت بالاتری در دنیا بفروشند.

وی ادامه داد:  بعضی از دولت‌های پولدارتر چک‌های بزرگ‌تری کشیدند و اینها توانستند واکسن را خریداری کنند و به مردم خود تزریق کنند. ما چنین شرایطی برایمان مناسب نبود. در دوره طلایی فروردین هم که واکسن آسترازنکا در بسیاری از کشورها تزریق نمی‌شد ما نتوانستیم به‌دلیل بروکراسی ازین فرصت استفاده کنیم. الان این شانس کمتر و کمتر هم شده است.

صدری افزود: درست است که ما باید به کار سرعت ببخشیم، چون کشورها دوباره در حال برگشت به تزریق آسترازنکا هستند. وقتی طبق تحقیقات، عوارض اولیه آسترازنکا مشخص شد تعدادی از کشورها تزریق آن را متوقف کردند. بعد که تحقیقات گسترده‌تر شد و مطالعات بازبینی شد،  تصمیم گرفتند که تزریق آسترازنکا  را ادامه دهند، بنابراین واکسن آزاد در دنیا کم است.

این واردکننده دارو گفت: چند تا از شرکت‌های بزرگ واکسن سازی هم کماکن به دولت‌ها می‌فروشند و به بخش خصوصی نمی‌فروشند. بعضی از آنهایی که به بخش خصوصی می‌فروشند نیز ما محدودیت داریم. به عنوان مثال واکسن روسی اسپوتنیک  را در نظر بگیرید. روسیه به‌دلیل مسائل سیاسی در حال صحبت با دولت‌هاست. زیرا از طریق واکسن می‌خواهد دوستی خود را تقویت کند. ولی بازوی سرمایه‌گذارش که در امارات متحده عربی هست بحث فروش خصوصی این واکسن را در کشورهای آسیایی در دست گرفته است. بنابراین کماکان می‌شود این واکسن را از طریق عمده‌فروشی‌های بین‌المللی خرید. البته با قیمت‌هایی که با قیمت تمام شده برای دولت ایران ممکن است بالاتر باشد.

صدری گفت: آسترازنکا هم دارد کم و کمتر می‌شود. به‌دلیل بحرانی که در هند به‌وجود آمد شانس دسترسی به واکسن هر روز کمتر می‌شود. امیدواریم این بروکراسی برطرف شود. ما یک فرصت محدود ۵ روزه داشتیم برای اینکه ۱۰۰ هزار دوز واکسن اول را بیاوریم تا امتحان کنیم. برداشت ما این است اگر بخش خصوصی بخواهد یک دفعه ۶۰ میلیون دوز واکسن را به ایران بیاورد کار اشتباهی است. زیرا در همان فرودگاه امام واکسن خراب می‌شود. بنابراین باید به مرور وارد کنیم و الان هم داریم روی ۱۰۰ هزار دوز اول کار می‌کنیم.

 
اعلام آمادگی واردات واکسن در شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی

همچنین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در کلاب‌هاوس همشهری گفت: شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی با صراحت اعلام کردند که نماینده رسمی واکسن سازان هستند. ماه‌هاست که اعلام آمادگی کرده‌اند که واکسن می‌آوریم و ارزی از دولت نمی‌خواهیم و همچنین دولت پولی هم بابت خرید نمی‌خواهد بدهد. خود مدیران بنگاه‌ها وجه آن را تامین می‌کنند و به‌صورت مجانی برای قشر کارگر استفاده می‌کنند. چرا پاسخ درستی در این چند ماه به این موضوع داده نشده است؟


واردات واکسن توسط بخش خصوصی مانعی ندارد

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز گفت: بخش خصوصی منطقی است که به این شکل واکسن وارد کند و تحویل شرکت‌ها دهد. بنابراین ورود بخش خصوصی در این زمینه مشکلی ندارد و مانعی نیست. اما واکسن رایگان باید تزریق شود. ما با واکسن پولی موافق نیستیم. کرونا حالا حالاها وجود دارد و تا دو سه سال دیگر باید واکسن بزنیم. ما تا پایان سال حداقل باید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن بزنیم. این مقدار قطعا از توان تولید داخل خارج است. بخش خصوصی باید ورود کند، اگر می‌تواند واکسنی تهیه کند و به ما بفروشد چه بهتر. اگر مشکلی هم از طریق وزرات بهداشت ایجاد شود رئیس جمهوری اعلام کرده بود که اگر مانعی هست به دفتر من اطلاع دهید.

علیرضا رئیسی افزود: فقط واکسن زدن هم کافی نیست. ۱۸ هفته مانده به فروردین امسال مرگ میر ما زیر ۱۰۰ نفر بود. بنابراین این‌طور نیست که بخش خصوصی وارد شود میزان مرگ و میر کاهش بیابد. با توجه به جهش ویروس نمی‌توان به این صراحت قبول کرد. باید واقع‌بینانه نگاه کنیم. خط تولید واکسن هم اهمیت دارد. خط تولید واکسن‌های داخلی نمی‌تواند ماهیانه بیشتر از ۵ تا ۶ میلیون دوز واکسن به دست ما برساند. با توجه به شرایطی که ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی هم هست و کلا ممکن است در ویروس جهش ایجاد شود، این ویروس‌ها واکسن‌گریز باشند. بابد تفییراتی در فرمول واکسن اتفاق بیفتد که در کشور ما ممکن است با تاخیر باشد. همواره ما محتاج ورود واکسن از دنیا هستیم. پس نمی‌توانیم بگوییم چون بخش خصوصی نیامده و ورود نکرده کشتار و مرگ و میر کرونا بالا رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha