دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 311224

پس از وقوع طلاق، زوج ها بی‌شک دچار اضطراب و پریشان حالی می‌شوند.

هر روز عکس‌های شوهر سابقم را می‌بینم و بغض می‌کنم

سلامت نیوز-*رضا زیبایی: پس از وقوع طلاق، زوج ها بی‌شک دچار اضطراب و پریشان حالی می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، از شوهرم به دلایلی که هنوز هم از نظر خودم منطقی است، جدا شدم. حالا بعد از گذشت تنها 2 هفته از طلاق، اوضاع و احوال هر دوی ما کاملا به هم ریخته و پر از حسرت و گریه شده است. هر روز عکس‌هایش را که می‌بینم، بغض می‌کنم. به تازگی هم برای من یک آهنگ غمگین فرستاد که نتوانستم با شنیدنش گریه نکنم. انگار دنیا دارد روی سرم خراب می‌شود. چه کنم؟
 
پس از وقوع طلاق، زوج ها بی‌شک دچار اضطراب و پریشان حالی می‌شوند و نمود این تنش‌های ذهنی و رفتاری در 5 مرحله اتفاق می‌افتد. مرحله اول پس از جدایی، انکار نام دارد به این معنا که پذیرش طلاق آن قدر سخت و دشوار است که فرد دست به انکار آن می‌زند. مرحله دوم، خشم و عصبانیت از طلاق یا جدایی است و در این مرحله فرد شروع به نفرین کردن طرف مقابل خود می‌کند. مرحله بعدی چانه‌زنی و تکرار مکررات است به این معنا که در این مرحله فرد سعی می‌کند رابطه را بازگرداند. مرحله چهارم که به عنوان اندوه از آن یاد می‌شود به این معناست که فرد این واقعیت را تا حد زیادی می‌پذیرد که رابطه مرده است. غم، اندوه و گریه کردن‌های مداوم نشانه‌ای از این مرحله است همچنین مشکلاتی در خواب، اشتها و ... که شما تا حدودی با آن ها درگیر شده اید. فرد در این مرحله مستعد افسردگی است. آخرین مرحله پذیرش است که فرد می‌داند رابطه به اتمام رسیده است و تغییری در آن رخ نخواهد داد، بنابراین آرام تر می شود و آرام آرام مرحله جدیدی از زندگی را آغاز می کند. با این مقدمه، چند توصیه به شما دارم.


 شما در مرحله گذر از چانه‌زنی به اندوه هستید
به نظر می‌رسد شما در مرحله گذر از چانه‌زنی به اندوه هستید، از سویی تلاش می کنید رابطه را مجدد بازسازی کنید و از سویی دچار غم و دلتنگی و گریه‌های مکرر هستید. دلایل منطقی طلاق(از نظر خودتان) را بارها زیر سوال می‌برید و گاهی خود و   همسر سابق‌تان را  مقصر می‌دانید و این هجوم افکار نوعی درماندگی و بلاتکلیفی را باعث می‌شود.


 بسته به علت طلاق احتمال رجوع هم متفاوت است
بسیاری از طلاق‌های به ظاهر منطقی قابلیت رجوع دارند، بسته به علت طلاق احتمال رجوع هم متفاوت است. احساس ندامت و پشیمانی می‌تواند از سر دلتنگی و ترک عادت باشد یا برعکس، نشانه یک طلاق نادرست؛ تشخیص این امر با روان شناس است تا شما را به مسیر درست سوق دهد. در مجموع ازدواج یک رابطه دو طرفه است و اگر قرار است که بدان برگردید باید هر دو طرف از امنیت عاطفی و مهارت  کافی برخوردار باشید. توصیه می‌کنم با وساطت فردی خبره و معتمد، دو طرف، برای ارجاع به روان شناس  اقدام کنید. اگر همسر شما پذیرای این اقدام باشد، می‌تواند نشانه تعجیل قبلی دوطرف در اقدام به طلاق   باشد که می‌توان به کمک روان شناس صحت و سقم آن را استخراج کرد و در نهایت با مهارت آموزی  مرحله جدیدی از ازدواج مجدد شما زوج گرامی را رقم زد. ولی اگر این اشتیاق فقط از سوی شما ست  و همسر شما بی‌میل به رجوع باشد، می‌توان با مداخله روان شناس علت بی‌میلی را مشخص کرد و در رفع احتمالی آن با مشاوره حرفه‌ای کوشید و در نهایت به شما درپیوستن به هم و آغاز زوجیت با دوام‌تر کمک کرد یا با عبور از این مرحله با پذیرش طلاق مرحله رهایی از تنش‌ها و ناکامی‌های جدایی را آغاز کنید.


 مراقب هجوم افکار منفی باشید
مراقب باشید طلاق به ویژه برای شما به عنوان یک خانم، مطلقا به معنای وجود نقص و کاستی یا نازیبا بودن یا داشتن انواع عیب‌هایی که به صورت هجوم افکار منفی سراغ شما می‌آید، نیست بلکه انتخاب مردان بیشتر مبتنی بر داشتن احساس اقتدار و مردانگی در کنار همسرشان است و نه صرفا موارد ذکر شده که آن‌ها در مراتب بعدی مد نظر مردان قرار می گیرد و بسته به سن و تجربه مرد قدری هم متفاوت است.

*روان‌شناس عمومی و استاد دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha