چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 311258

هرچند خبرها از کاهش شهر‌های قرمز وکاهشی‌شدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشورحکایت می‌کند، اما وزارت بهداشت نگران وقوع زودهنگام موج پنجم کرونا در کشور است.

احتمال وقوع زود هنگام موج پنجم کرونا

سلامت نیوز: هرچند خبرها از کاهش شهر‌های قرمز وکاهشی‌شدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشورحکایت می‌کند، اما وزارت بهداشت نگران وقوع زودهنگام موج پنجم کرونا در کشور است.

باین نگرانی به‌دنبال بروز فاجعه انسانی در هند در پی شیوع ویروس کرونای هندی و ورود چند مورد مبتلا به این ویروس به کشور ایجاد شده است. در همین راستا روز دوشنبه علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از احتمال بروز خیز جدید کرونا با ویروس جهش‌یافته جدید خبر داد.

وی با اشاره به‌وجود ویروس‌های جهش‌یافته گفت: انتظار داریم خیزهای بعدی با وجود ویروس‌های جهش‌یافته وجود داشته باشد؛ خیزهایی که در آینده نه چندان دور با ویروس‌های جدید قابل پیش‌بینی هستند. زالی افزود: قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قطعا رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری همچنان به‌عنوان بهترین شیوه برای پیشگیری از این بیماری قلمداد می‌شود.


زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید کرد: ویروس‌های جهش یافته در هنگام ورود بین ۱۰ تا ۱۵ روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می‌دهند. شرایط خیز چهارم به‌دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقا همین سناریو برای ویروس‌های آفریقایی و هندی تکرار شود. البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک‌تر از ویروس هندی است.

در همین ارتباط بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از بسیج همه دستگاه‌ها اعم از کشوری و لشکری برای مقابله با ورود ویروس جهش‌یافته کرونای هندی خبر داد.

این هشدارها و نگرانی‌ها درشرایطی ابراز می‌شود که براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی در کشور، با کاهشی‌شدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشور، از روز گذشته ۱۲۴ شهرستان از وضعیت قرمز خارج شده و تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافته است. هرچند که دراین مدت ۲۹ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند. علاوه ‌بر آن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. در این بین با افزایش مبتلایان در سیستان‌وبلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» دروضعیت جدید تعداد شهرهای قرمز کاهش یافته، اما تعداد شهرهای نارنجی و زرد افزایش یافته است.


پیشنهاد بازگشایی برخی صنوف

با این حال از هفته آینده کلیه اصناف پس از حدود یک ماه ازتعطیلی به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، فعالیت خود را آغاز می‌کنند و از همین‌رو وزارت بهداشت با توجه به وضعیت فعلی بیماری درکشور از افزایش مجدد بیماران کرونایی و به تبع آن بالا رفتن تعداد بستری‌شدگان بیم دارد. همچنان‌که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور درگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: بهتر است فعالیت‌هایی را که در آن نفع اقتصادی وجود ندارد و کمکی به معیشت مردم نمی‌کند ولی در انتشار بیماری نقش مهمی دارد، انجام ندهیم و جلوی آن گرفته شود. از آن سو انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران از پیشنهاد به اصناف مبنی بر اینکه با کاهش ساعت کاری و رعایت پروتکل‌ها، نسبت به بازگشایی برخی صنوف اقدام کنند خبرداد و گفت که این پیشنهادها به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود.


فراز و فرود آمارکرونا در تهران

اما به‌رغم کاهش آمار بستری درکل کشور و آنچه کنترل کرونا توصیف می‌شود، وضعیت در تهران هنوز به ثبات نرسیده است. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در این خصوص با اشاره به اینکه در تهران ظرف روزهای آینده انتظار فراز و فرود در آمار شیوع کرونا وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط هفته آینده این فراز و فرود در آمارها ادامه داشته باشد. بی‌تردید نوسان در تهران زیاد است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اتفاقاتی که در خوزستان تجربه کردیم و مکانیزمی که پیاده شد، ممکن است برای تهران نیز تکرار شود. به گزارش «ایسنا» زالی گفت: درخواست مشخص ما واردات پیوسته و افزایش سرعت واردات واکسن به کشور و استان تهران است تا واکسیناسیون با سرعت بیشتری محقق شود. آنچه تاکنون با تلاش وزارت بهداشت وارد شده است، کفایت نمی‌کند و قطعا برای کاهش قطعی مرگ‌ومیر باید قبل از بروز خیزهای جدید واکسیناسیون را افزایش دهیم. به گفته زالی، در استان تهران ۸هزار و ۳۲۴بیمار بستری هستند.

به‌دنبال نگرانی‌ها از وضعیت استان تهران، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران نیز از تشکیل کمیته واکسیناسیون در ستاد مقابله با کرونا استان تهران و همچنین شهرستان‌های این استان برای انجام سریع‌تر واکسیناسیون در سطح استان تهران خبر داد.


نحوه واکسیناسیون افراد جامانده

ازسوی دیگر همزمان با واکسیناسیون سالمندان درکشور، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال انجام شده است، گفت: امیدواریم تا هفته آتی واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال و ۷۰ سال و ۶۵ سال را انجام دهیم.

همچنین به گزارش «ایلنا» وی گفت: افراد اولویت‌دار جامانده از تزریق واکسن کرونا در سامانه‌ salamat.gov.ir باید ثبت‌نام کنند و دیگر نیازی به تماس تلفنی یا حضوری برای ثبت‌نام نیست.

جهانپور تصریح کرد: اطلاعات افراد به‌طور کامل موجود است، ۷۵میلیون نفر از ایرانیان که پرونده الکترونیک سلامت دارند، اطلاعاتشان در سامانه‌های چهارگانه بهداشت ثبت است. وی ادامه داد: بقیه که حدود ۸ تا ۹ میلیون نفر هستند نیز اطلاعاتشان از سامانه‌هایی مثل ثبت‌احوال و... دریافت می‌شود و با آنها از هر شهر و روستایی که هستند، تماس گرفته می‌شود تا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

جهانپور افزود: افرادی که در هر مرحله به نوعی جا مانده باشند، یعنی به هر دلیلی امکان ارتباط با آنها میسر نشده باشد، در آخر هر مرحله فراخوانی داده می‌شود و آنهایی که از واکسیناسیون جا ماندند، در سامانه salamat.gov.ir که آن زمان فعال می‌شود؛ کدملی، شماره همراه و اطلاعاتشان را وارد می‌کنند و برای آنها پیامک می‌رود، بعد از آن زمان مراجعه آنها اعلام می‌شود.

جهانپور افزود: روزهای آخر این دوره اعلام می‌شود تا افرادی که به هر دلیل مثل جواب ندادن تلفن، جا ماندند به سامانه مراجعه و در آنجا ثبت‌نام کنند؛ چون امکان دارد تا روز آخر با آن افرادی که فکر می‌کنند، جاماندند تماس گرفته شود و بعد از آن افراد جامانده باید به سامانه مراجعه کنند. درهمین حال محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هر گونه عوارض واکسن‌های کرونا در کشور ثبت می‌شود و تاکنون هیچ عوارض جدی و نگران‌کننده‌ای از واکسن‌های تزریق شده نداشته‌ایم.


آغاز واکسیناسیون در خودرو

در همین حال مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون در خودرو، برای تزریق واکسن به افراد بالای ۸۰ سال در شیراز و برای نخستین بار در کشور خبر داد.

 براساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور، ۳۴۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با این احتساب مجموع جان‌باختگان بیماری به ۷۳ هزار و ۲۱۹ تن رسید. همچنین در این بازه زمانی براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰هزار و ۱۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۸۵ نفر از آنان بستری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha