شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 311335

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص ضرورت تامین منیزیم مورد نیاز بدن انسان به بیان توضیحاتی پرداخت.

نقش منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص ضرورت تامین منیزیم مورد نیاز بدن انسان به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه  گفت: منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در بیشتر واکنش‌های بدن انسان نقش دارد و کمبود آن عوارضی را در پی خواهد داشت. منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن انسان، نقش مکمل دارد. این واکنش‌ها در ساخت پروتئین ها، انقباض عضلات، عملکرد سیستم عصبی، کنترل قند و فشار خون و تولید انرژی سلولی کاربرد دارند. همچنین وجود منیزیم برای تنفس سلولی ضروری و مهم است.


او در ادامه افزود: از دیگر کاربرد‌های منیزیم در بدن می‌توان به ساخت و حفظ سلامت استخوان ها، هدایت پیام‌های عصبی و تنظیم ضربان قلب اشاره کرد. از منیزیم به عنوان ماده‌ کنترل کننده متابولیسم گلوکز در بدن یاد می‌کنند؛ بنابراین برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است.


اولیایی درباره علائم کمبود منیزیم بیان کرد: یکی از علائم کاهش منیزیم، اختلال در شنوایی و شنیدن صدای زنگ‌های مکرر در گوش است. گرفتگی یا لرزش عضلات از دیگر علائم کمبود این ماده معدنی محسوب می‌شود که این موضوع در افراد ورزشکار از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صورتی که زیاد دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید، میزان منیزیم بدن خود را مورد بررسی قرار دهید.


اولیایی گفت: از دیگر علائم کمبود منیزیم می‌توان به افسردگی اشاره کرد. ارتباط بین سطوح پایین منیزیم و ابتلا به افسردگی ثابت شده است. اگر بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی، بی حالی و زودرنجی دارید؛ می‌تواند ناشی از مشکلات تغذیه‌ای و کمبود منیزیم باشد. از دیگر عوارض کمبود منیزیوم، عملکرد غیرطبیعی مغز است. در واقع سطوح پایین این ماده معدنی و تاثیر آن بر عضلات؛ عضله قلب را هم با اختلال رو به رو می‌کند.


او در ادامه مطرح کرد: منیزیم ناکافی می‌تواند شرایط را برای ایجاد سنگ‌های کلیوی فراهم کند. در واقع این ماده معدنی مانع تشکیل سنگ کلیه می‌شود. کاهش اشتها، حالت تهوع، احساس خستگی و ضعف و حس سوزن سوزن شدن دست و پا از دیگر علائم اولیه کمبود منیزیم به شمار می‌روند.


این متخصص تغذیه افزود: جذب منیزیم در روده افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مثل بیماری التهاب روده یا کیسه صفرا، کاهش پیدا می‌کند. همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، معتاد به الکل و سالمند بیشتر از دیگران در معرض کمبود منیزیوم هستند. باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات زیادی در خصوص کنترل بسیاری از بیماری‌ها مثل فشار خون، قند در بیماران دیابتی، سردرد‌های میگرنی و بیماری‌های قلبی به واسطه ماده معدنی منیزیم صورت گرفته است. تامین منیزیم از طریق موادغذایی یا مکمل‌های آن می‌تواند در کنترل بیماری های مذکور نقش داشته باشد.


اولیایی گفت: منیزیم را می‌توان از طریق مصرف انواع آجیل و کشمش تامین کرد. از سبزیجات حاوی این ماده معدنی می‌توان به اسفناج و سیب زمینی اشاره کرد. همچنین موز و غلات در تامین منیزیم بسیار حائز اهمیت هستند. در میان منابع حیوانی، شیر و ماهی سالمون دارای بیشترین درصد منیزیم هستند. البته آب آشامیدنی هم حاوی این ماده معدنی است.


اولیایی در پایان تصریح کرد: در صورتی که به منابع غذایی به میزان کافی دسترسی ندارید از نظر تامین منیزیم، با تشخیص پزشک می‌توانید از مکمل‌های این ماده معدنی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha