واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران با تزریق واکسن برای سالمندان ۸۰ سال به بالا آغاز شده اما این روزها حرف و حدیث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی زده می‌شود که شاید خیلی‌ها را برای تزریق واکسن مردد کند. بهترین راه برای اینکه به این نگرانی‌ها پایان دهیم این است که اطلاعات مان را درباره این واکسن‌ها بالا ببریم و بدانیم قرار است چه کاری برای ما انجام دهند.

همه چیز درباره انواع واکسن‌های کرونایی که وارد ایران شده‌اند

سلامت نیوز:واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران با تزریق واکسن برای سالمندان ۸۰ سال به بالا آغاز شده اما این روزها حرف و حدیث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی زده می‌شود که شاید خیلی‌ها را برای تزریق واکسن مردد کند. بهترین راه برای اینکه به این نگرانی‌ها پایان دهیم این است که اطلاعات مان را درباره این واکسن‌ها بالا ببریم و بدانیم قرار است چه کاری برای ما انجام دهند.


تلاش برای پایان پاندمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،بیش از یک سال پیش بیماری کرونا بر سر مردم جهان آوار شد و از همان زمان دانشمندان تلاش کردند واکسن آن را کشف کنند. از چند ماه پیش این تلاش‌ها با توزیع واکسن‌های فایزر و مدرنا به ثمر نشست و مدت کوتاهی پس از آن واکسن‌های دیگری ارائه شدند که اکنون تمام جهان از آنها استفاده می‌کنند. در ایران علاوه بر اینکه تلاش برای تولید واکسن داخلی توسط چند شرکت ادامه دارد مجوز ورود و مصرف اضطراری واکسن‌های استرازنکا- آکسفورد از کره‌جنوبی و روسیه، واکسن کوواکسین از هند که به واکسن بهارات مشهور است و واکسن BBIBP-Cor V ساخت شرکت سینوفارم چین صادر شده و اکنون از این واکسن‌ها برای مردم استفاده می‌شوند. هرچند که واکسن‌های اسپوتینگ وی روسیه هم وارد شده‌اند و به زودی تزریق آنها آغاز می‌شود. اما ببینیم هرکدام از این واکسن‌ها چه مشخصاتی دارند.


واکسن استرازنکا ـ آکسفورد


این دو واکسن از دانشگاه انگلستانی آکسفورد و شرکت انگلستانی-سوئدی استرازنکا هستند و طبق قرارداد استرازنکا با شرکت‌های کره‌ای و روسی تولید می‌شوند و از سبد کوواکس وارد کشور شده است.


واکسن آسترازنکا-آکسفورد کره جنوبی از ویروس غیرفعال ساخته شده که باید در دو دوز و با فاصله چهار تا ۱۲ هفته تزریق شود. براساس آزمایش‌ها اثربخشی این واکسن ۴۲ر۷۰ درصد بوده است. تزریق این واکسن برای افراد کمتر از ۱۸ سال و افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید ممنوع است.


تزریق واکسن آسترازنکا ملاحظاتی هم دارد. به طور مثال اعلام شده که برای خانم‌های باردار این افراد اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و همچنین خانم‌های بارداری که عوارض ابتلا به بیماری را دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسن دریافت کنند. قبل از واکسیناسیون نیازی به تست بررسی بارداری نیست و همچنین تاخیر در بارداری به دلیل واکسیناسیون با این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه نشده است.

در مورد این واکسن و تزریق آن به خانم‌های شیرده توصیه شده که آن دسته از زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، اگر در ریسک بالای ابتلا به ویروس کرونا هستند، مانند کارکنان بهداشتی و درمانی و خانم‌های شیرده که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، واکسینه شده و نیازی به قطع شیردهی پس از واکسیناسیون نیست.


البته آسترازنکا از واکسن‌های پر حرف و حدیث بوده که علاوه بر عوارضی مانند درد محل تزریق، خستگی، درد عضلانی، سردرد و تب عوارضی چون لخته شدن خون را نشان داد که گفته می‌شود برای آن داروهای ضد لخته شدن خون برای آن تجویز می‌شود.


واکسن کوواکسین


این واکسن محصول شرکت Bharat Biotech هند است و به همین دلیل به آن واکسن بهارات هم گفته می‌شود. واکسنی که شورای تحقیقات پزشکی و موسسه ملی ویروس‌شناسی هند با همکاری یکدیگر و از ویروس کرونا غیرفعال شده ساخته اند. این واکسن هم در دو دوز تزریق می‌شود و فاصله بین دو تزریق ۲۸ روز بوده و تزریق به صورت عضلانی انجام می‌شود. واکسن کوواکسین باید در دمای نگهداری دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود.

این واکسن به افراد ۱۸ تا ۵۵ سال تزریق می‌شود و تزریق آن به مادران باردار و شیرده، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید، ممنوع است. شایع‌ترین عوارض پس از تزریق این واکسن درد در محل تزریق، سردرد، خستگی و تب بوده است. میزان اثربخشی واکسن بهارات بالا ارزیابی شده و عددهای ۹ر۸۹، ۹ر۹۱، و ۸ر۸۲ را در تحقیقات محتلف نشان داده است.


واکسن BBIBP-Cor V
این واکسن چینی که ساخت شرکت سینوفارم است با همین نام سینوفارم شناخته می‌شود و توسط مؤسسه محصولات بیولوژیک بیجینگ و شرکت دولتی سینوفارم چین ساخته شده است.این واکسن هم مانند دو واکسن قبلی از ویروس غیرفعال تولید شده و در دو دوز باید تزریق شود که فاصله بین دو تزریق ۲۱ روز و به صورت عضلانی است.

میزان اثربخشی واکسن سینوفارم در مطالعه کشور چین ۳۴ر۷۹درصد و در مطالعه کشور امارات ۸۶ درصد گزارش شده است.
تزریق واکسن سینوفارم برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال مجاز و برای مادران باردار و شیرده، افراد زیر ۱۸سال، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افراد با سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید ممنوع است.این واکسن هم ممکن است عوارضی مانند درد، تورم و خارش محل تزریق، تب موقت، احساس ضعف، سردرد و اسهال داشته باشد.

اسپوتنیک وی روسی


یکی از واکسن‌های کرونا که پیش از همه وارد کشور شد، واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت کشور روسیه بود. این واکسن باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و فاصله بین دو نوبت تزریق آن، ۲۸روز و به صورت عضلانی است. سن مجاز برای تزریق واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» بالای ۱۸ سال بوده و تزریق آن برای مادر باردار، مادر شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب و همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید داشتند، ممنوع است.


این واکسن اثربخشی ۶ر۹۱درصدی داشته و پس از تزریق عوارضی مانند درد محل تزریق، افزایش فشار خون، ورم، تب و لرز، سرفه خفیف، گرفتگی بینی، درد عضلات یا مفاصل، ضعف عمومی و سردرد ممکن است داشته باشد که سه تا چهار روز پس از واکسینه شدن از بین می‌رود.


باید توجه داشته باشید که این واکسن‌های مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند و به همنی دلیل نباید نگران تزریق آنها باشید. عوارض تزریق واکسن معمولا در بعضی از افراد بروز می‌کند و به سرعت هم بهبود پیدا می‌کند اما کرونا بیماری بسیار سختی است که اگر منجر به مرگ نشود تا مدت‌ها با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنید.

پس بهتر است به جای حرف‌ها و اظهارنظرهای افراد غیرمتخصص مطالب علمی معتبر جهان را دنبال کنید. واکسیناسیون سال‌هاست مردم جهان را نجات داده و این بار هم همین کار را انجام خواهد داد. به آن اعتماد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha