مدیر کل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ایران ۱۴۰ یتیم ایدز شناسایی‌شده داریم گفت: به لحاظ حمایتی، اکثر این افراد به همراه قوم و خویش زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد بافت حمایتی از این قشر در اجتماع وجود دارد، در حالی که این فرزندان باید به طور کامل تحت پوشش قرار گیرند و برای مستمری آنها برنامه‌ریزی شود.

شناسایی ۱۴۰ یتیم ایدز

سلامت نیوز: مدیر کل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ایران ۱۴۰ یتیم ایدز شناسایی‌شده داریم گفت: به لحاظ حمایتی، اکثر این افراد به همراه قوم و خویش زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد بافت حمایتی از این قشر در اجتماع وجود دارد، در حالی که این فرزندان باید به طور کامل تحت پوشش قرار گیرند و برای مستمری آنها برنامه‌ریزی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرید براتی‌سده با اشاره به روز جهانی حمایت از یتیمان ایدز (۷ می مصادف با ۱۷ اردیبهشت) بیان کرد: در ابتدای زمان بروز بیماری HIV ایدز و مرگ و میر ناشی از آن و باورهای نادرست در خصوص این بیماری، اغلب افراد اینطور احساس می‌کردند که بیماری HIV ناشی از عدم رعایت اصول اخلاقی است، لذا نوعی انگ و برچسب به افراد مبتلا به این بیماری می‌خورد که اکنون نیز همین گونه بوده، اما خوشبختانه کمتر شده است. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری ایدز منزوی می‌شدند، زیرا جامعه با آنها کمتر ارتباط می‌گرفت. مبتلایان خودشان را منزوی می‌کردند و این مشکلی است که اکنون در کشورمان با آن موجه هستیم.  

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مبتلایان به بیماری ایدز، منزوی می‌شدند و به دنبال آن شغل و روابط اجتماعی‌شان را از دست می‌دادند، بر همین اساس لازم بود تا از آن‌ها حمایت‌های اجتماعی در راستای گذران زندگی و معیشت‌شان انجام شود.

براتی سده با اشاره به برنامه‌های مقابله با بیماری HIV ایدز در کشور اظهار کرد: در برنامه ششم مقابله با HIV ایدز که اکنون آن را می‌نویسند به بحث حمایت نیز توجه کرده‌اند و یکی از ۱۲ سیاست این برنامه، سیاست حمایت از افراد مبتلا به بیماری ایدز است که این کار در کشور به سازمان بهزیستی محول شده است.


حمایت از مبتلایان به ایدز از انگ‌زدایی تا نامگذاری روز جهانی

وی ادامه داد: حمایت از همه افراد مبتلا به بیماری ایدز در راستای کم کردن انگ، آگاهی‌بخشی به جامعه و آگاهی‌بخشی درباره اینکه اگر کسی به این بیماری مبتلا شود، تصور نشود که نمی‌توان با او زندگی کرد، است. همچنین پذیرفته شود که ممکن است ایدز مانند بیماری‌های دیگر باشد؛ البته اکنون درمان این بیماری بیشتر در دسترس و کنترل آن راحت‌تر است و می‌توان با تشخیص زودهنگام به فرد کمک کرد.  

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از ایدز یک موضوع و حمایت از خانواده‌های آنها (به دلیل انگ و باورهای نادرست برخی افراد درباره خانواده افراد مبتلا به این بیماری) موضوع دیگری است، گفت: لازم بود فرزندان افراد مبتلا به ایدز نیز موردتوجه قرار گیرند؛ به ویژه فرزندانی که ممکن است از والدین مبتلا به HIV متولد شوند و خودشان نیز علایم این ویروس را در بدنشان نیز داشته باشند؛ لذا برای جلب توجه افراد و جوامع انسانی به فرزندانی که در اثر HIV والدینشان را از دست داده و بی‌سرپرست می‌شوند، روزی به عنوان روز جهانی حمایت و توجه به افراد یتیم ناشی از ایدز موردتوجه قرار گرفت و به آن توجه می‌شود.  

براتی‌سده در ادامه با اشاره به اینکه در کشور برای حمایت از افراد مبتلا به ایدز باشگاه مثبت راه‌اندازی شده است افزود: باشگاه‌های مثبت زندگی تا چند سال گذشته توسط بهزیستی و وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شد، اما طی ۲ سال گذشته در جلسات مربوط به پیشگیری و کنترل ایدز و درمان آن، این وظیفه به طور کامل به سازمان بهزیستی سپرده شد. در حال حاضر در استان‌های مختلف حدود ۴۰ باشگاه مثبت زندگی وجود دارد که این باشگاه‌ها به افرادی که نیازمند حمایت هستند و به ما مراجعه می‌کنند خدمات لازم را ارائه می‌دهد.  


ارائه خدمات حمایتی به ۵۰۰۰ نفر در باشگاه‌های مثبت زندگی

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر از باشگاه‌های مثبت زندگی خدمات حمایتی دریافت می کنند و از نظر کار، موارد اجتماعی، تامین معیشتی و... حمایت می‌شوند که از این تعداد ۳۹۰ کودک، فرزندان افراد مبتلا به بیماری ایدز هستند که خدمات مختلف دریافت می‌کنند. این ۳۹۰ کودک ممکن است خودشان نیز به بیماری ایدز مبتلا باشند.


آموزش پیشگیری از ایدز به کودکان کار و خیابان و گرفتن تست از آنها

براتی سده این را هم گفت که البته این کودکان به جز کودکان کار و خیابانی هستند که ما برای آنها هر ساله آموزش‌های پیشگیری از اچ آی وی ایدز داریم و از آنها تست می‌گیریم که در استان‌های مختلف از باشگاه‌ها به طور مستقل خدمت می گیرند.


لزوم حمایت و برقراری مستمری برای ایتام

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه درباره تعداد یتیمان ایدز نیز اظهار کرد: در کشورمان ۱۴۰ یتیم ایدز داریم که اکثر آنها با خویشاوندان خود زندگی می‌کنند. تعداد کسانی که پدر و مادرشان را براثر ایدز از دست داده باشند و سرپرستی نداشته باشند، کم است؛ به طوریکه در تهران در مراکز نگهداری شبه خانواده سه یا چهار کودک یتیم ایدز هستند که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.  

وی در ادامه به چالش‌های زندگی یتیمان ایدز اشاره کرد و افزود: به لحاظ حمایتی، ۱۴۰ یتیمی که شناسایی شدند و اکثرشان به همراه فامیل‌شان زندگی می‌کنند، نشان می‌دهد که بافت حمایتی موجود در اجتماع وجود دارد و خانواده‌های این فرزندان از آنها حمایت می‌کنند. در عین حال این فرزندان باید به لحاظ حمایت‌های اجتماعی به طور کامل تحت پوشش قرار گیرند و برای مستمری و... آنها برنامه‌ریزی شود.  

براتی سده گفت: همچنین لازم است که اگر این فرزندان دچار انزوا هستند، خدمات روانشناختی و روانی_اجتماعی برایشان آماده شود و به طور نامحسوس به متخصصان مراجعه و خدمات دریافت کنند تا از نظر شرایط روانشناختی در حال و آینده دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha