مطالعات جدید محققان انجمن قلب و عروق اروپا نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسیدچرب امگا ۳ منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی می‌شود که تری‌گلیسیرید بالایی دارند.

آیا استفاده از مکمل امگا ۳ برای مبتلایان به بیماری قلبی مضر است؟

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان انجمن قلب و عروق اروپا نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسیدچرب امگا ۳ منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی می‌شود که تری‌گلیسیرید بالایی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، در حالی که مطالعات مختلف تاثیر مفید امگا ۳ بر سلامت قلب را تایید کردند، مطالعات جدید نشان می‌دهد این مکمل‌های مفید برای برخی افراد مضر است. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند از جمله این گروه هستند.
مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی می‌شود که تری‌گلیسیرید بالایی دارند. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی (غیرطبیعی و نامنظم‌بودن ضربان قلب) است.
این مطالعه با بررسی ۵۰ هزار شرکت‌کننده به مدت هفت سال نشان می‌دهد مصرف امگا ۳ در افرادی که تری‌گلیسیرید بالایی دارند، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و این افراد نباید به صورت خودسرانه، مکمل مصرف کنند.
بیماری‌های قلبی عروقی قاتل شماره یک جهان است؛ این درحالی است که اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با اجتناب از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌عدم تحرک جسمی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.

بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) چیست؟
بیماری‌های قلبی عروقی به مجموعه‌ای از اختلالات قلب و رگ‌های خونی گفته می‌شود که شامل موارد زیر هستند:
-بیماری عروق کرونر قلب که مربوط به عروق تغذیه‌کننده ماهیچه‌های قلب است.
-بیماری عروق مغزی که مربوط به عروق تغذیه‌کننده مغز است.
-بیماری سرخرگ محیطی که مربوط به عروق تغذیه‌کننده دست و پا است.
-بیماری رماتیسم قلبی که به دلیل آسیب به عضلات و دریچه‌های قلب و ناشی از تب روماتیسمی است. باکتری استرپتوکوک عامل این بیماری است.
-نقص مادرزادی قلبی که به دلیل مشکل ساختاری قلب از بدو تولد است.
-ترومبوز وریدی عمیق و آمبولی ریوی که ناشی از لخته‌شدن خون در رگ‌های پا است که می‌تواند به سمت قلب و ریه حرکت کند.
-حمله قلبی و سکته مغزی که معمولا یک مشکل حاد و ناشی از تشکیل لخته و اختلال در جریان خون قلب و مغز هستند. مهمترین عامل بروز این مشکلات تجمع چربی در دیواره رگ‌های خونی است.

بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. بیش از سه‌چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهای کم‌درآمد و متوسط رخ می‌دهد. اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با اجتناب از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌عدم تحرک جسمی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند. اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا در معرض این بیماری (مانند افراد مبتلا به فشار خون و چربی بالا و ‌دیابت) نیازمند غربالگری منظم، ‌ تشخیص زودهنگام و مدیریت شیوه سالم زندگی هستند.

ضربان نامنظم قلب یک عامل خطر برای سکته مغزی
ضربان نامنظم قلب احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد و باید جدی گرفته شود. ضربان نامنظم قلب در فیبریلاسیون دهلیزی (AF) می‌تواند به ایجاد لخته خون و سکته مغزی منجر شود. محققان دانشگاه دوک در دورهام با بررسی هزار بیمار مبتلا به آریتمی (بی‌نظمی ضربان قلب) فیبریلاسیون دهلیزی با میانگین سنی ۶۹ سال دریافتند حدود ۳۲ درصد از این افراد نمی‌دانند که در معرض سکته قلبی قرار دارند و این درحالیست که با کاهش عوامل خطر سکته می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

شایع‌ترین علایم بیماری قلبی عروقی کدامند؟
معمولا بیماری‌های قلبی عروقی در مراحل اولیه بدون علامت هستند و حمله قلبی و سکته مغزی جزو اولین علائم هشدار دهنده محسوب می‌شود. درد قفسه سینه، بازو، ‌ شانه چپ، ‌ آرنج، فک و پشت از جمله مهمترین و شایع‌ترین علائم این عارضه هستند. عرق سرد، تنگی نفس، ‌ حالت تهوع و استفراغ و ‌رنگ پریدگی نیز در این بیماران دیده می‌شود. تنگی نفس، ‌حالت تهوع، استفراغ و درد کمر و فک در زنان شایع‌تر است.
شایع‌ترین علائم سکته مغزی ضعف ناگهانی صورت، دست، پا یا یک طرف بدن است. مشکل در تکلم، عدم تعادل و هماهنگی هنگام راه‌رفتن، سرگیجه، ‌اختلال در بینایی، ‌ سردرد شدید و غش از دیگر علائم این عارضه هستند.
بر اساس این مطالعات مصرف مکمل‌های امگا ۳ در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید با دقت تجویز شود. انواع ماهی، خاویار، روغن زیتون، حبوبات، تخم مرغ، ریحان، اسفناج، گردو، میگو، گل گلم، ماهی آزاد، ساردین، دانه سویا و کلم بروکلی حاوی مقادیر بالای امگا ۳ هستند.

منابع :
پایگاه خبری هلث
پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha