محققان انستیتوی تحقیقات کودکان مرداک واقع در ملبورن استرالیا، دریافتند استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده برای پاکسازی پستانک نوزادان موجب افزایش ریسک ابتلا به آلرژی در یک سالگی می‌شود.

آیا ضدعفونی‌کردن پستانک موجب آلرژی نوزاد می شود؟

سلامت نیوز: محققان انستیتوی تحقیقات کودکان مرداک واقع در ملبورن استرالیا، دریافتند استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده برای پاکسازی پستانک نوزادان موجب افزایش ریسک ابتلا به آلرژی در یک سالگی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری هلث، در این تحقیقات روش‌های مورد استفاده برای تمیزکردن پستانک نوزادان شش ماهه با کمک بیش از ۷۰۰ خانواده مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و مشخص شد نوزادانی که برای تمیز کردن پستانک آن‌ها از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده می‌شود، در سن یک سالگی بیش از سایر نوزادان به آلرژی غذایی مبتلا می‌شوند.

این در حالی است که استفاده از آب شیر، آب جوش، مکیدن پستانک توسط والدین یا حتی شستن پستانک موجب افزایش ریسک ابتلا به آلرژی نمی‌شود.

البته به گفته محققان تمیز کردن پستانک قبل از وارد کردن آن به دهان نوزاد امری ضروری است، اما متخصصان استفاده از آب شیر یا آب جوش را به جای استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده توصیه می‌کنند.

به اعتقاد محققان علت افزایش ریسک ابتلا به آلرژی در اثر استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده، از بین رفتن باکتری های مفید موجود در دهان و روده نوزادان در اثر استفاده از این محلول‌ها است.

این باکتری‌های مفید با عنوان میکروبیوم شناخته می‌شوند و نقش بسیار موثری در رشد سالم انسان دارند.

آلرژی غذایی معمولا موجب آنافیلاکسی شده و بقای شخص را تهدید می‌کند.

این عارضه حدود ۱۰ درصد از نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین علت درک روش‌های اجتناب از بروز این عارضه مستلزم انجام تحقیقات وسیع است.

در آمریکا حدود ۱۵ میلیون نفر به آلرژی غذایی مبتلا هستند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

بادام زمینی، انواع آجیل، تخم مرغ، شیر، گندم، سویا، ماهی و صدف از جمله بیشترین غذاهایی هستند که واکنش‌های آلرژیک به همراه دارند.

واکنش‌های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل خارش و کهیر، تهوع یا استفراغ، درد معده و اسهال باشد.

در موارد شدیدتر تورم زبان و لب‌ها و گلو، تنگی نفس، مشکل بلع، درد قفسه سینه و کاهش ناگهانی فشار خون دیده می‌شود. گاهی تورم مجاری تنفسی یا زبان می‌تواند منجر به خفگی شود.

بهترین روش برای کنترل آلرژی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی آلرژی زا و داروهای آنتی هیستامین است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha