کاهش بارندگی و افزایش دما شرایط کم‌آبی را در بیشتر استان‌های کشور طی بهار و تابستان امسال رقم خواهد زد. یک کارشناس آب ضمن اشاره به لزوم همکاری و همراهی دستگاه‌ها، مسئولان و مردم برای عبور از این شرایط، بر ضرورت مدیریت آب تاکید کرد و گفت: متاسفانه جای مدیریت آب در کشور خالی است.

هدررفت قابل توجه آب در سیستم انتقال آب کشاورزی و درون‌شهری

سلامت نیوز:کاهش بارندگی و افزایش دما شرایط کم‌آبی را در بیشتر استان‌های کشور طی بهار و تابستان امسال رقم خواهد زد. یک کارشناس آب ضمن اشاره به لزوم همکاری و همراهی دستگاه‌ها، مسئولان و مردم برای عبور از این شرایط، بر ضرورت مدیریت آب تاکید کرد و گفت: متاسفانه جای مدیریت آب در کشور خالی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،حسین رفیع، ضمن اشاره به ضرورت مدیریت منابع آب در کشور اظهار کرد: مدیریت حوزه آب امری حیاتی است چراکه مدیریت آب کمک می‌کند تا در لحظات بحرانی مانند وقوع سیل یا خشکسالی بتوان ضمن مدیریت شرایط بحران به بهترین شکل از منابع آب بهره‌مند شد این در حالیست که جای مدیریت آب در کشور خالی است.


وی درباره راهکارهای مقابله با خشکسالی از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: این راهکارها در استان‌های مختلف، متفاوت است چراکه در استانی مانند تهران میزان مصرف آب شهری در آن بالا است اما در برخی استان‌های دیگر بخش عمده آب در بخش کشاورزی یا صنعت مصرف می‌شود و لازم است در این بخش‌ها آب صرفه‌جویی شود بنابراین نمی‌توان برای تمام مناطق کشور یک نسخه واحد برای مقابله با خشکسالی ‌پیچید.


این کارشناس آب با اشاره به اینکه براساس آمار وزارت نیرو ۶ تا ۷ درصد کل آب‌های استحصالی در شهرها، ۹۰ درصد در بخش کشاورزی و ۴ درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بخش عمده آبی که ادعا می‌شود در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می‌گیرد به‌علت اشکالات متعدد در سیستم‌های انتقال آب ‌پیش از اینکه به کشاورزان برسد در مکانی دیگر هدر می‌رود. از سوی دیگر در این آمار اشاره‌ای به میزان حق‌آبه‌های محیط زیستی از آب‌های استحصالی نشده و این یک چالش بزرگ است چراکه مقدار قابل توجهی از آب‌هایی که استحصال و برداشت می‌شود به طبیعت باز نمی‌گردد.


وی ادامه داد: اکنون گفته می‌شود خشک شدن تالاب بختگان باعث نابودی بیش از ۲۰۰۰ جوجه فلامینگو در این منطقه خواهد شد این در حالیست که آزاد کردن و بستن آب زاینده رود نیز باعث مرگ میلیون‌ها ماهی می‌شود و همین اتفاق در بسیاری از تالاب‌ها و رودهای کشور برای سایر آبزیان می‌افتد.


این کارشناس آب یکی دیگر از مهمترین عوامل در هدررفت آب در شهرها را قدیمی و فرسوده بودن سیستم‌های انتقال آب درون شهری دانست و گفت: بیش از ۳۰ درصد آب درون‌شهری شهرهایی مانند تهران، تبریز، شیراز و مشهد از طریق سیستم‌های فرسوده و قدیمی انتقال آب درون شهری هدر می‌رود علاوه‌برآن باعث سست شدن خاک و فرونشست زمین می‌شود و هیچ برنامه مدیریتی برای حل این میزان هدررفت آب دیده نشده است.

به‌نظر می‌رسد اگر وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به‌جای احداث بی‌ضابطه سد در کشور، تغییر و تعمیر سیستم‌های انتقال آب درون شهری و کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهند در جلوگیری از هدررفت آب و حفظ منابع آب کشور تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. 


رفیع در ‌پایان ضمن تاکید بر لزوم مدیریت آب برای عبور از شرایط خشکسالی اظهار کرد: آب یک کالای اقتصادی نیست بلکه مایه حیات است بنابراین نباید به جنبه اقتصادی به آن نگاه کرد. متاسفانه آب در کشور به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و برنامه‌ای برای مدیریت آن در نظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha