شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 311387

در حالی که فاجعه کرونا در هند وخیم‌تر می‌شود، موج‌های جدید بیماری به سرعت شمار بیشتری از کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا را در بر می‌گیرد و برخی از این کشورها با بدترین شیوع از زمان شروع پاندمی رو به رو شده‌اند.

اوج گیری کرونا در کشورهای آسیایی

سلامت نیوز: در حالی که فاجعه کرونا در هند وخیم‌تر می‌شود، موج‌های جدید بیماری به سرعت شمار بیشتری از کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا را در بر می‌گیرد و برخی از این کشورها با بدترین شیوع از زمان شروع پاندمی رو به رو شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که نزدیک به نیمی از کل موارد ابتلای جهانی به کرونا و یک چهارم تلفات در جهان به کشور هند اختصاص داشته است.


به گزارش شبکه خبری سی ان ان ،اما موارد ابتلا به کرونا همچنین در کشورهای اطراف هند، از نپال در شمال تا سریلانکا و مالدیو در جنوب به شدت افزایش یافته است و این تنها مربوط به همسایگان هند نیست؛ بلکه در فاصله ای دورتر در جنوب شرقی آسیا موارد ابتلا در کشورهای تایلند، کامبوج و اندونزی هم شدت گرفته است.


سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد:" منطقه جنوب شرقی آسیا بیش از 2.7 میلیون مورد جدید و بیش از 25 هزار تلفات جدید گزارش کرده است که نسبت به هفته گذشته به ترتیب 19 و 48 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر بخش زیادی از این روند افزایش به کشور هند اختصاص دارد.
شدت گرفتن سریع شیوع این ویروس فشار زیادی بر نظام ‌های درمانی و تامین اقلام پزشکی این کشورها وارد کرده و برخی از کشورها در بحبوحه تعمیق بحران خواستار کمک بین‌المللی شده‌اند.


روز چهارشنبه، فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) هشدار داد که برای متوقف کردن تراژدی در حال وقوع در سرتاسر آسیا باید اقدامات بیشتری انجام داد. "الکساندر ماتیو" مدیر منطقه آسیا – پاسیفیک این فدارسیون در بیانیه‌ای گفت:" ما برای اینکه به مهار این فاجعه انسانی امید داشته باشیم باید سریع عمل کنیم. این  ویروس هیچ توجهی به مرزها ندارد و در سرتاسر آسیا تاخت و تاز می‌کند.


سریلانکا
کشور سریلانکا از اواسط ماه آوریل تاکنون، افزایش شدیدی را در موارد کرونا تجربه کرده است و شدت گسترش بیماری به سرعت از میزان ثبت شده در اوج بیماری در موج قبلی در ماه فوریه فراتر رفت. این کشور جزیره‌ای جنوب آسیا روز جمعه یک هزار و 895 مورد جدید ابتلا را گزارش کرد که تقریبا 5 برابر موارد ابتلای روزانه گزارش شده در اوایل ماه آوریل بود.
به گفته وزیر بهداشت سریلانکا، افزایش بیماری در این کشور به علت تجمعات بزرگ به مناسبت سال نو در روزهای 13 و 14 آوریل روی داده که مردم برای جشن و خرید در خیابان‌ها ازدحام کرده بودند. 


پیش از مراسم‌های سال نو مقامات کشور سریلانکا ابراز اطمینان می‌کردند که کووید-19 تحت کنترل قرار گرفته است و از مردم خواستند با رعایت تدابیر بهداشتی سال نو را جشن بگیرند. "گوتابایا راجاپاکسا" رئیس جمهوری سریلانکار در پیام سال نو در روز 12 آوریل گفت که هرچند پاندمی کرونا سال گذشته مانع برپایی جشن‌های سال نو شد اما "امسال همه ما در کنار هم این امکان را فراهم کرده‌ایم که از جشن‌های سال نو لذت ببریم. "
اما اندک زمانی بعد از مراسم‌های سال نو میزان ابتلا به کرونا رو به افزایش گذاشت. در تاریخ 27 آوریل این کشور یک هزار و 111 مورد جدید ثبت کرد که اولین بار از زمان آغاز پاندمی بود که شمار مبتلایان روزانه از یک هزار نفر فراتر رفت . مقامات با بستن مدارس و اعمال تعطیلی‌هایی در بیش از 100 محل در سرتاسر این کشور 21 میلیون نفری واکنش نشان دادند.
اما این محدودیت‌ها نتوانست منحنی افزایش مبتلایان را صاف کند. روز چهارشنبه، سریلانکا مقررات تعطیلی را به 4 منطقه دیگر تعمیم داد. تا کنون تعطیلی‌ها در 13 منطقه از 25 منطقه اداری سریلانکا اجرا شده است.
با وجود نزدیکی سریلانکا به هند، گونه هندی ویروس کرونا تا هفته گذشته در سریلانکا مشاهده نشده است و افزایش سریع موارد بیماری در این کشور با گونه انگلیسی ویروس مرتبط شده است.
رئیس جمهوری سریلانکا هفته گذشته گفت که تنها پاسخ به اوج‌گیری شیوع کرونا واکسیناسیون است. اما سریلانکا با کمبود 600 هزار دوز واکسن "استرازنکا" سفارش داده به موسسه سروم هند برای تکمیل مرحله دوم برنامه واکسیناسیون رو به رو است.
تا کنون تنها یک میلیون دوز واکسن در این کشور 21 میلیون استفاده شده است که حدود 5 دوز در ازای هر 100 نفر است و واکسیناسیون کندتر از هند است که 12 دوز برای هر 100 نفر استفاده شده است. سریلانکا در همین حال روز پنجشنبه مرزهای خود را با هند بست. پیش از این نیز بنگلادش و نپال مرزهای خود با هند را بسته بودند.


مالدیو
کشور مالدیو یکی دیگر از همسایگان هند روز سه شنبه رکورد روزانه 601 مورد جدید کووید-19 را گزارش کرد .
این مجمع‌الجزایر واقع در اقیانوس هند که اقتصادش به شدت به گردشگری وابسته است، ماه ژوییه گذشته بعد از 3 ماه تعطیلی، مرزهای خود را به روی مسافران بین‌المللی گشود و به اولین کشوری تبدیل شد که در بحبوحه پاندمی کرونا از ورود گردشگران خارجی استقبال کرد.
در حالی که سایر همسایگان هند به سرعت در حال بستن مرزها با هند و اعمال ممنوعیت‌های مسافرتی هستند، مناطق تفریحی مالدیو هنوز از ستارگان بالیود و سایر افراد پولدار هندی که درصدد فرار از بحران در هند هستند استقبال می‌کنند. در سال جاری، هند به بزرگترین منبع گردشگر برای مالدیو تبدیل شده است.
مقامات مالدیو ماه گذشته طرح‌هایی برای واکسن زدن به مسافران ورود اعلام کردند تا گردشگران بیشتری را جلب کنند اما چنین طرحی تنها پس از واکسیناسیون کامل مردم مالدیو اجرا خواهد شد. تا کنون این کشور 530 هزار نفری بیش از 400 هزار دوز واکسن استفاده کرده که 76 دوز در ازای هر 100 نفر است و تنها 21 درصد مردم بطور کامل واکسینه شده اند.
روز دوشنبه مرکز فوریت‌های پزشکی مالدیو هشدار داد که میزان بستری بیماران در چند روز گذشته سه برابر شده و یک گونه جدید ویروس ممکن است وارد شده باشد.


نپال
در کشور نپال شرایط بطور فزاینده‌ای مشابه بحران در کشور هند می‌شود بطوری که مبتلایان به شدت در حال افزایش، بیمارستان‌ها مملو از بیمار و درخواست کمک از خارج مطرح می‌شود.
این کشور در حال حاضر در حدود 20 مورد روزانه ابتلا به کووید-19 در هر 100هزار نفر گزارش می‌کند که در حدود نرخ ابتلای دو هفته پیش در کشور هند است.
آخر هفته گذشته 44 درصد از تست‌های کرونا در نپال مثبت بود و دکتر "نترا پراساد تیمسینا" رئیس صلیب سرخ نپال در بیانیه‌ای گفت: اگر نتوانیم این موج جدید که هر دقیقه جان افراد بیشتری را می‌گیرد مهار کنیم، رویدادهای هند نمایی از وضعیت آینده نپال خواهد بود.
نپال نسبت به جمعیت خود تعداد کمتری پزشک نسبت به هند دارد و همچنین نسبت به همسایه جنوبی نرخ واکسیناسیون پایین‌تری دارد.
در این کشور برگزاری مراسم‌های عمومی شامل جشنواره ها، تجمعات سیاسی و مراسم عروسی موجب گسترش بیماری شده است.
دکتر "سمیر ادیکاری" از سخنگویان وزارت بهداشت نپال گفت که اوضاع هر روز بدتر می‌شود و ممکن است در آینده از کنترل خارج شود.
وی افزود: برخی گسترش شدید بیماری در نپال را مرتبط با سرایت بیماری از هند دانسته‌اند چرا که دو کشور مرزی طولانی و پرمنفذ دارند و در هفته‌های اخیر برخی از مردم هند از موج دوم بیماری در کشور خود فرار کرده‌اند با این امید که در نپال به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند یا به کشور سومی فرار کنند.


تایلند
کشور تایلند هر چند اولین کشوری بود که در ژانویه سال گذشته اولین مورد کووید-19 را در خارج از کشور چین گزارش کرد اما به لطف تدابیر خوب کنترلی توانست در سال 2020 تعداد مبتلایان را پایین نگاه دارد.


اما این کشور در سال جاری با چالش بزرگ‌تری رو به رو شده است. تایلند بعد از مهار موج دوم که دسامبر گذشته شروع شده بود، اکنون برای مهار موج سومی تقلا می‌کند که موارد ابتلا و تلفات روزانه را تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.
پیش از آغاز این موج تازه، تایلند تا 31 مارس تعداد 28 هزار و 863 مورد ابتلا گزارش داده بود اما در مدت 5 هفته آن عدد بیش از دو برابر شده و از 76 هزار مورد فراتر رفته است. تنها در روز جمعه این کشور یک هزار و 911 مورد جدید گزارش کرد.
موج جدید شیوع کرونا در تایلند با تعدادی از مراکز فعالیت شبانه در شهر بانگوک مرتبط شده است. روز 5 آوریل، این شهر تعطیلی 196 مرکز تفریحی را به مدت دو هفته اعلام کرد اما ویروس به گسترش خود ادامه داد و وضعیت با مسافرت‌های گسترده به مناسبت سال نو تایلندی در اوسط آوریل بدتر شد .


مقامات این کشور اقدام به برپایی بیمارستان‌های صحرایی با استفاده از مراکز ورزشی و سالن‌های کنفرانس و هتل‌ها کرده‌اند تا از طریق جا دادن به افراد مبتلا به ویروس حتی افراد بدون علامت گسترش ویروس را مهار کنند.
دولت تایلند روز سه‌شنبه کارزاری را برای واکسیناسیون 50 هزار نفر ساکن در یکی از مناطق پرازدحام بانکوک آغاز کرد. دولت به علت کندی در کار واکسیناسیون با انتقادهایی رو به رو شده است.


کامبوج
موارد ابتلا به کرونا در کامبوج هم در حال افزایش است. این کشور تا ماه فوریه یکی از پایین‌ترین آمار ابتلا و تلفات را در جهان داشت.
اما شیوعی که از اواخر ماه فوریه شروع شد شمار مبتلایان روزانه را از حدود صفر به صدها تن رساند و شمار کل مبتلایان از حدود 500 نفر در اواخر فوریه اکنون به بیش از 17 هزار نفر رسیده است و 114 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. روز پنجشنبه این کشور 650 مورد جدید و 4 مورد مرگ گزارش داد.
تشدید شیوع کرونا موجب وارد شدن فشار بر نظام درمانی شکننده این کشور شده است. روز 6 آوریل، "هون سن" نخست وزیر دستور داد که بیماران کرونایی با علایم ملایم در خانه درمان شوند. سازمان جهانی بهداشت روز 11 آوریل هشدار داد که کامبوج در آستانه یک تراژدی ملی است. "لی آیلان" نماینده این سازمان در کامبوج همچنین هشدار داد که شیوع فعلی در کامبوج به علت گونه انگلیسی ویروس با سال گذشته متفاوت است. 


مقامات برای مهار شیوع ویروس تعطیلی‌هایی در شهر پنوم‌پن پایتخت اعمال کرده‌اند اما روز دوشنبه "هون سن" با وجود افزایش موارد ابتلا ، دستور پایان تعطیلی در پنوم پن را صادر کرد. کامبوج برای مهار موج دوم امیدوار به واکسیناسیون است. روز اول ماه مه ارتش کامبوج کارزار یک ماهه‌ای را برای واکسن زدن به نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان یکی از مناطق شهر پنوم‌پن آغاز کرد. تا کنون بیش از 2.6 میلیون دوز واکسن دراین کشور 16 میلیونی استفاده شده است اما تنها 6.33 درصد از جمعیت بطور کامل واکسینه شده اند.


اندونزی
پیشتر در این هفته، وزارت بهداشت اندونزی تایید کرد که دو بیمار در این کشور مبتلا به گونه هندی ویروس کرونا شده اند. این کشور 270 میلیون نفری نرخ میانگین ابتلای روزانه 5 هزار نفری را در هفته گذشته ثبت کرده است. مقامات در این کشور نگران تاثیرات تعطیلات آتی "مودیک" Mudik هستند که ضمن آن میلیون‌ها نفر برای دیدن خانواده و برگزاری مراسم عید فطر به شهرهای خود می‌روند.


دولت برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در جریان مراسم‌های جشن عید فطر تمام مسافرت‌های داخلی را از روز ششم ماه مه تا 17 ماه مه ممنوع کرده است. با وجود اعلام این ممنوعیت بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی "آنتارا"  همچنان 18 میلیون نفر معادل 7 درصد از مردم برنامه ریزی کرده‌اند که به مسافرت بروند.
در حدود 155 هزار پرسنل شامل 90 هزار پلیس و 11هزار و 500 مامور نظامی به پست‌هایی در سراسر کشور برای اعمال این ممنوعیت اعزام شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha