یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 311409

یک هفته بعد از اعلام موارد مشکوک کرونای آفریقایی در جنوب ایران، گزارش روزنامه همشهری مبنی بر شناسایی ویروس جهش‌یافته در هرمزگان تأیید شد و رئیس علوم پزشکی این استان از 5مورد ابتلای قطعی به ویروس آفریقایی خبر داد.

نفوذ ویروس جهش‌یافته تا مرکز ایران

سلامت نیوز:یک هفته بعد از اعلام موارد مشکوک کرونای آفریقایی در جنوب ایران، گزارش روزنامه همشهری مبنی بر شناسایی ویروس جهش‌یافته در هرمزگان تأیید شد و رئیس علوم پزشکی این استان از 5مورد ابتلای قطعی به ویروس آفریقایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در یزد، بوشهر، قم و آذربایجان غربی هم شیوع ویروس جهش‌یافته هندی، آفریقایی یا هندی-کالیفرنیایی تأیید شده است. درحالی‌که اغلب شهرها قله پیک چهارم را پشت سر گذاشته‌اند و آمار ابتلا و بستری کاهشی شده، شیوع ویروس‌های جهش‌یافته نگرانی‌ جدیدی را در کشور ایجاد کرده است.

دردسر خارجی‌ها

 دردسر ویروس جهش‌یافته هندی، آفریقایی یا نوع ترکیبی آن یعنی هندی-کالیفرنیایی از کارگران شروع شد.در آذربایجان‌غربی 10مبتلا به ویروس جهش‌یافته هیبرید هندی- کالیفرنیایی، کارگران هندی کارخانه‌ای در شوط بودند و در یزد هم اخبار از کارخانه‌ای در اشکذر و ابتلای 3کارگر هندی به ویروس جهش‌یافته هندی به گوش ‌رسید. در بوشهر کارگران یک لنج تجاری به ویروس هندی مبتلا و در هرمزگان خدمه یک لنج در پارسیان با ویروس آفریقایی شناسایی شدند.همین اخبار نگرانی از حضور کارگران و اتباع خارجی در شهرهای مختلف را زیاد کرده است.

گرچه آماری از کارگران خارجی در دست نیست، اما براساس سرشماری سال95‌ بیش از 2میلیون و 300هزار کارگر خارجی به‌صورت قانونی در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند و افغانستان، عراق و پاکستان بیشترین جمعیت کارگر را در ایران دارند.براساس یک آمار کلی، تهران، خراسان‌رضوی و قم بیشترین جمعیت کارگران مهاجر و ایلام و کردستان کمترین جمعیت را دارند، اما در میان این استان‌ها هم‌اکنون فقط قم با ویروس جهش‌یافته هندی مواجه شده است.


رهگیری 300نفر در قم

در قم اما مسئله، کارگران نبودند؛ بلکه 11تاجر هندی با ویروس جهش‌یافته وارد این شهر شدند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه تست کرونای جهش‌یافته هندی 3نفر از 11تاجر هندی در قم مثبت شده است، می‌گوید: «این 11تاجر هندی بلافاصله در هتل محل سکونت شناسایی و قرنطینه شدند.»به‌گفته محمدرضا قدیر، 300نفر از افرادی که با این تاجران در ارتباط بودند، رهگیری شدند و از میان این افراد تست کرونای 5نفر مثبت شد.


 قرنطینه مبتلایان شوط

در آذربایجان‌غربی اما آمار از قم بیشتر بود و در روزهای گذشته مسئولان این استان از شناسایی 10مورد بیمار کرونایی هیبرید هندی- کالیفرنیایی در شهرستان شوط خبر دادند. رئیس علوم پزشکی آذربایجان غربی تأکید می‌کند که این افراد در قرنطینه هستند و آمار مبتلایان افزایش نیافته است. علی احمد آقاپور اوضاع را در آذربایجان غربی تحت کنترل می‌داند و می‌گوید: «کارگران شناسایی شده در شوط در یک سالن ورزشی قرنطینه‌ شده‌اند و تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس اندیشیده شده است.»هرچند هم‌اکنون خبری از شناسایی ویروس‌جهش‌یافته در استان‌های همسایه یعنی آذربایجان‌شرقی ، زنجان و کردستان نیست، اما با توجه بهمرزمشترک و همچنین هم مرز با ‌2کشور عراق و  ترکیه نگرانی‌ها از گسترش ویروس جهش‌یافته ادامه دارد.

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که این استان کارگر هندی ندارد و فعلا موردی از ویروس جهش‌یافته گزارش نشده، اما به محض مشاهده مورد غیرعادی موضوع بررسی می‌شود. او معتقد است؛ بیشترین محدودیت و نظارت باید در خودآذربایجان‌غربی انجام شود تا ویروس به بیرون راه پیدا نکند. مسئولان آذربایجان غربی در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گویند که اوضاع تحت کنترل است.


 3مبتلا در بوشهر هنوز در قرنطینه‌اند

در بوشهر هم مسئولان علوم پزشکی از قرنطینه شدید بیماران می‌گویند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این‌باره می‌گوید: «21نفر از امارات و از طریق فرودگاه شیراز و تهران وارد بوشهر شده بودند که تست پی‌سی‌آر منفی به همراه داشتند، اما در استان تست‌شان مثبت شد. این افراد از همان بدو ورود در مسافرخانه قرنطینه شدند و دادستان برای مسئول مسافرخانه حکم صادر کرد که قرنطینه با شدت ادامه یابد. از این تعداد 6نفر تست‌شان مثبت شد و 3نفر مبتلا به ویروس جهش‌یافته بودند.»سعید کشمیری،‌ با بیان اینکه قرنطینه این افراد تا پایان دوره بیماری ادامه خواهد داشت، تأکید می‌کند که جای نگرانی نیست و حتی اطرافیان و افراد در ارتباط با مبتلایان همرهگیری شده‌اند.


 ویروس هندی در مرکز ایران

با وجود همه صحبت‌هایی که مسئولان از کنترل ویروس جهش‌یافته هندی می‌کنند، اما نگرانی‌ها از تکرار فاجعه خوزستان ادامه دارد. در روزهای ابتدایی شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی مسئولان از کنترل ویروس خبر می‌دادند، اما با وجود کاهشی شدن آمار کرونا در روزهای پایانی سال گذشته، ویروس جهش‌یافته انگلیسی پیک بیماری را در این استان طولانی و فرسایشی کرد.از چند هفته پیش با دستور رئیس‌جمهوری مرزهای شرقی به‌دلیل نزدیکی به هندوستان تحت کنترل بیشتری قرار گرفتند و ورود اتباع افغانستانی و پاکستانی به استان‌های خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی با محدودیت مواجه شد.

در مرزهای غربی هم به‌دلیل شناسایی ویروس هندی در عراق کنترل‌های بیشتری صورت گرفت، اما این ویروس جهش‌یافته در استان‌های مرکزی کشور شناسایی شده است؛ یزد و قم و حتی موارد مبتلا در بوشهر هم از فرودگاه شیراز و تهران وارد این استان مرزی شده‌ بودند.به همین دلیل است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن تأکید بر قرنطینه مبتلایان به ویروس هندی در اشکذر معتقد است؛ به جای صرف انرژی بر کنترل ورود و خروج مسافران و کارگران بهتر است آگاهی عمومی نسبت به ویروس‌های جهش‌یافته و مراقبت‌های بهداشتی  افزایش یابد. ابراهیم سلمانی‌ با بیان اینکه نمی‌توان جلوی ورود ویروس جهش‌یافته را گرفت، می‌افزاید:‌ «نباید انرژی‌مان را هدر بدهیم.

ورود ویروس‌جهش‌یافته به کشور، قطعی و حتمی است و فقط باید مطالعه و برنامه‌ریزی کنیم که کمترین آسیب را در این زمینه داشته باشیم.»  او همچنین با تأکید بر اینکه مورد جدیدی از ابتلا به ویروس هندی در اشکذر شناسایی نشده است، ادامه می‌دهد: «شاغلان در کارخانه‌ اشکذر در قرنطینه هستند و هیچ رفت‌وآمدی به بیرون ندارند. تمام تلاش‌مان را کردیم تا ویروس گسترش نیابد. هر روز تیم‌های پایش ما افراد مبتلا را رصد می‌کنند و تا امروز فقط یک نفر بستری شده بود که او نیز مرخص شد.»


کنترل ویروس آفریقایی در هرمزگان

در هرمزگان هم اوضاع بنابر گفته فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان تحت کنترل است و هم‌اکنون به غیر از موارد ابتلای اعلام شده، مورد جدیدی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته آفریقایی شناسایی نشده. پیش از این، ابتلای ۵نفر به ویروس کرونای آفریقایی در هرمزگان تأیید شده بود و 35نفر هم مشکوک به این ویروس بودند که فعلا نتیجه آزمایش آنها اعلام نشده است.این در حالی است که پیش از شناسایی موارد جهش‌یافته فرمانده مرزبانی هرمزگان اعلام کرده بود که مرزهای دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس‌گونه هندی کرونا به‌شدت تحت کنترل و نظارت در این بخش تشدید شده است.


نگرانی در خراسان‌رضوی و اصفهان

در استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی و سیستان‌وبلوچستان هم کنترل شدید مرزها برقرار است و تقریبا در همه این استان‌ها بنابر ادعای مسئولان ستاد مقابله با کرونا ورود فقط به شرط تست منفی امکان‌پذیر است. با وجود این، استاندار خراسان‌رضوی به‌عنوان یکی از استان‌های مهاجرپذیر که روزانه شاهد تردد اتباع خارجی بسیاری است، در روزهای گذشته این استان را در معرض ویروس هندی توصیف کرده و گفته بود که مردم باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند تا بتوان مانع از شیوع ویروس جدید شد.

محمدصادق معتمدیان، بر لزوم برخورد قانونی جدی با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و نقش اطلاع‌رسانی و تلاش برای آگاهی‌بخشی عمومی در کنار برخوردها و نظارت‌ها تأکید کرده بود.هرچند در خراسان رضوی هنوز موردی از ویروس جهش‌یافته هندی مشاهده نشده است، اما نگرانی در این استان ادامه دارد.

اصفهان هم به‌دلیل همسایگی با یزد و قم و شناسایی ویروس جهش‌یافته در این 2 استان در معرض خطر است، اما سخنگوی ستاد کرونای این استان در پاسخ به نگرانی‌ها تأکید می‌کند که هنوز موردی از ویروس جهش‌یافته و حتی موارد مشکوک در این استان دیده نشده است.آرش نجیمی‌ با بیان اینکه کنترل تردد بین استان‌ها شدنی نیست به همشهری می‌گوید: «هرچند فعلا موارد جهش‌یافته در چند استان شناسایی شده، اما ممکن است در شهرهای دیگر هم وجود داشته و هنوز به مرحله شناسایی نرسیده باشد. در اصفهان هم درصورت مشاهده مورد مشکوک نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود و اگر کیت تشخیصی به استان ارسال شود، نمونه‌های مشکوک همین‌جا مورد بررسی قرار می‌گیرند.»


‌***طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون نزدیک به نیمی از کل موارد ابتلای جهانی به کرونا و یک چهارم تلفات در جهان به کشور هند اختصاص دارد. موارد ابتلا به کرونا در کشورهای اطراف هند مانند نپال، سریلانکا و مالدیو هم افزایش یافته و در جنوب شرقی آسیا مثل تایلند، کامبوج و اندونزی هم شدت گرفته است. چهارشنبه هفته گذشته بود که فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر هشدار داد برای متوقف کردن تراژدی در آسیا باید اقدامات بیشتری انجام داد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha