معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به علت کمبود نیروی پرستار در دوران کرونا حدود ۲۴ هزار نیروی پرستار استخدام و بیش از ۵۰ درصد به حقوق پرستاران و کادر نظام سلامت اضافه شد.

۲۴ هزار پرستار در دوران کرونا استخدام شدند

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به علت کمبود نیروی پرستار در دوران کرونا حدود ۲۴ هزار نیروی پرستار استخدام و بیش از ۵۰ درصد به حقوق پرستاران و کادر نظام سلامت اضافه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، مریم حضرتی روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت ۱۲ می روز جهانی پرستاری نوشت: جای بسی افتخار است که اینجانب به عنوان یک پرستار و همچنین به عنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به نمایندگی از جامعه بزرگ ۲۰۰ هزار نفری پرستاری ایران ۱۲ می، روز جهانی پرستار را به همه پرستاران کشورهای مختلف با هر رنگ، نژاد و هر زبان تبریک می گویم و با خضوع تمام دستان پر مهر آنان را می بوسم؛ قهرمانانی که بیش از یک سال است با از خود گذشتگی و ایثار فراوان و مراقبت از بیماران کووید ۱۹ حماسه های انسانی و اخلاقی بسیار خلق کردند و از سلامت مردم مراقبت کردند.

وی افزود: امسال توسط سازمان بهداشت جهانی سال ارائه دهندگان مراقبت نامگذاری شد و سال گذشته، سال پرستار و ماما نامیده شد. پرستاران به عنوان یکی از ارکان اصلی مدافعان سلامت با جانفشانی و فداکاری در بحران جهانی کووید ۱۹ با ارائه توانمندی های خود در مراقبت، مقابله، کنترل و مدیریت کووید۱۹ خوش درخشیدند و در کنار سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی در خط مقدم مقابله با این بیماری حماسه آفریدند.

حضرتی نوشت: اگر چه در این بحران جهانی، تعدادی از پرستاران و پزشکان محبوب جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز به بیماری مبتلا شدند، و به عنوان شهدای مدافع سلامت لقب گرفتند، باعث افتخار است اعلام کنم که بیش از دو میلیون نفر بیمار بستری در بیمارستان ها سلامت خود را باز یافتند و به خانواده های خود بازگشتند. طبق آیه شریفه قرآن کریم که فرمود «ومن احیاها فکانما احیا الناس جمیعا»  یعنی هرکس جان یک انسان را نجات دهد گویی جان همه انسانها را نجات بخشیده است؛ پرستاری فرصتی است برای حیات بخشیدن به انسانها و بشریت.

وی ادامه داد: در این میان قدردانی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشور و همچنین مردم از پرستاران، به دلیل سختکوشی و تلاش مضاعف آنان، باعث انگیزش دو چندانی در ارائه مراقبت های پرستاری به بیماران شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از مهمترین چالش ها در دوره کووید۱۹ مسئله کمبود نیروی پرستاری بود بنابراین ۲۴ هزار نیروی پرستاری استخدام شد،  همچنین ارائه تسهیلات جهت جذب نیرو پرستاری موقت، بهره گیری از ظرفیت کارکنان پرستاری اعم از پرسنل بازنشسته، دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان سال آخر پرستاری، اساتید و مربیان  پرستاری برای ارائه خدمات پرستاری در بیمارستان ها و سیستم های مشاوره خود مراقبتی علیه کووید۱۹ انجام شد.

حضرتی افزود: مسئله دیگر موضوع توانمندسازی پرستاران و مدیران پرستاری بوده که این مهم از طریق برگزاری دوره های آموزشی و بکارگیری تجارب موفق داخلی و خارجی در مراکز بهداشتی درمانی و آموزش و تربیت پنج هزار نفر از پرستاران جهت بخشهای ICU در دو سطح مقدماتی و پیشرفته انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین جهت حمایت و پشتیبانی های روانی، مالی و انگیزشی پرستاران اقدامات موثری از جمله افزایش بیش از ۵۰ درصد حقوق پرستاران و کادر نظام سلامت انجام شد. انتخاب هزار پرستار نمونه و تکریم و تشویق آنان از طرف ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، تکریم پرستاران شهید و اخذ امتیاز شهید مدافع سلامت برای خانواده آنان انجام شد.

حضرتی در این پیام نوشت: با توجه به اهمیت  خدمات در منزل برای بیماران، بسته های استاندارد خدمتی برای بیماران مبتلا به کووید طراحی و به همراه دستورالعمل مراقبت از این بیماران ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اجتناب از بکارگیری گروه پرستاری پرخطر در بیمارستان های مرکز کووید ۱۹، نظارت بر تامین اقلام حفاظت فردی و دارویی و کیفیت اقلام حفاظت فردی، از دیگر اقدامات موثر برای کنترل و مدیریت بیماری کووید۱۹ بوده است.

وی نوشت: از پرستاران عزیز در سراسر جهان، به ویژه پرستاران عزیز کشورم ایران که شجاعانه، صبورانه و مهربانانه از ایران مراقبت کردند خاضعانه سپاسگزارم. امید است به زودی با رفع این بیماری عالم گیر، جهان روی امنیت و آرامش را یکبار دیگر ببیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha