شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

استان‌ها هنوز از زیر بار سنگین موج چهارم کرونا که عده بسیاری آن را نتیجه سفرهای نوروزی می‌دانند، قد راست نکرده‌اند، اما با وجود همه هشدارها مبنی بر ممنوعیت سفر در تعطیلات عید سعید فطر، شهروندان بسیاری به سفر رفتند.

محدودیت‌‌ مانع سفر نشد

سلامت نیوز: استان‌ها هنوز از زیر بار سنگین موج چهارم کرونا که عده بسیاری آن را نتیجه سفرهای نوروزی می‌دانند، قد راست نکرده‌اند، اما با وجود همه هشدارها مبنی بر ممنوعیت سفر در تعطیلات عید سعید فطر، شهروندان بسیاری به سفر رفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، براساس مصوبه ستاد ملی کرونا سفر بین استانی از سه‌شنبه‌ (21اردیبهشت) تا ابتدای هفته جاری با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا ممنوع بود.بنابر این مصوبه قرار بود نیروهای راهور با استقرار در جاده‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرها، رانندگان را از سفر و ورود منع کنند و درصورت ‌تمکین نکردن به مقررات و اصرار، سفری گران را برایشان رقم بزنند.

جریمه تردد در جاده‌ها طی ۵روز آینده برای ورود به شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان، برای ورود به شهرهای گروه نارنجی و زرد ۵۰۰هزار تومان و تردد شبانه ۲۰۰هزار تومان بود. با وجود این مصوبه اما مسافران این محدودیت را جدی نگرفتند. هرچند آمار از کاهش 15درصدی سفر در تعطیلات عید فطر نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، اما تقریبا همه استان‌های گردشگرپذیر به‌ویژه استان‌های شمالی مانند مازندران و گیلان شاهد تردد خودروهای مسافران بودند.


کاهش ترددها نسبت به سال گذشته

رئیس پلیس‌راه کشور کاهش سفرهای تعطیلات عید فطر نسبت به سال گذشته را تأیید می‌کند، اما به همشهری توضیح می‌دهد افرادی که به هر دلیلی در ایام تعطیلات سفر کرده‌اند، درصورت نداشتن مجوز اعمال قانون شده‌اند.هادی امیدوار با بیان اینکه در بیشتر استان‌ها تردد بین استانی نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده و همچنین ترددهای درون‌استانی نیز نسبت به سال قبل به‌طور میانگین حدود 5 تا 8درصد کاهش داشته است به همشهری می‌گوید: «محدودیت تردد بین استانی تا ظهر امروز- شنبه 25اردیبهشت - برقرار است و پس از آن با توجه به رنگبندی هر شهر این محدودیت‌ها ممکن است ادامه داشته باشد.»


گلایه علوم پزشکی گیلان از سفرها

گرچه رئیس پلیس راه کشور معتقد است بسیاری از مردم در تعطیلات عید فطر محدودیتها را رعایت کردند و حتی گیلان که معمولا در تعطیلات مقصد مسافران بسیاری است بار ترافیکی خاصی نداشت، اما مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از ورود بیش از ۲۶هزار خودرو به استان در روزهای گذشته خبر می‌دهد‍؛ آماری که فریبرز مرادی آن را با کاهش ۵۴درصدی نسبت به‌ مدت مشابه تعطیلات عید فطر سال گذشته همراه می‌داند، اما با وجود این ترددها گلایه کادر درمان و علوم پزشکی را به همراه داشته است.

معاون درمان علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سفر، یکی از عوامل مهم افزایش کروناست  می‌گوید: «مسافران با خودشان سوش‌های جدید ویروس را انتقال می‌دهند، همانطور که کرونای انگلیسی با مسافران نوروزی وارد گیلان شد.»آبتین حیدرزاده‌ با بیان اینکه مسافران گیلان معمولا 2دسته هستند، می‌‌افزاید: «یک گروه از مسافران افرادی هستند که ویلا دارند و با برگزاری مهمانی و معاشرت با اهالی محل میتوانند موجب ادامه چرخه بیماری شوند.

گروه دوم مکانی از خود ندارند و با ساکن شدن در خانهمسافرها یا مکان‌هایی که ثبت نشده‌اند و نظارتی روی بهداشت آنها وجود ندارد، می‌توانند خودشان یا ساکنان آن مکان‌ها را دچار خطر کرونا کنند.»وی با بیان اینکه پاندمی‌ها ممکن است بین 3 تا 7سال طول بکشند، میگوید: «داشتن صبر در این شرایط بسیار دشوار است، اما این خود ما هستیم که باید فرهنگ زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم.»

حیدرزاده ایجاد محدودیت‌های انتظامی در جاده‌ها را کار دشواری می‌داند و توضیح می‌دهد: «گیلان هزاران راه روستایی دارد و مسافران میتوانند حتی بدون جریمه‌شدن از آنها عبور کنند و وارد استان شوند. به علاوه کنترل این راه‌ها نیروی زیادی میخواهد که واقعا اجرای آن در همه راه‌های کشور ممکن نیست. به‌نظر من باید سرمایه اجتماعی ما به حدی افزایش یابد که رعایت پروتکلها را بیشتر جدی بگیریم.»


اعمال قانون برای 2500خودروی متخلف در مازندران

مازندران هم مانند گیلان در ایام تعطیلات عید فطر میزبان مسافران زیادی بود؛ به‌طوری که رئیس پلیس راه مازندران میگوید با اعمال محدودیت‌های جدید کرونا ویژه تعطیلات عیدفطر 2500خودرو که قصد ورود به این استان را داشتند، جریمه یا به شهرهای مبدا بازگشت داده شدند.

بیشتر این خودروها مازندرانی‌های مقیم پایتخت یا تهرانی‌هایی صاحب ویلا در شمال بودند.علیرضا قدمی با بیان اینکه خودروهایی که بدون توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله به این استان سفر کردند 5میلیون ریال جریمه شدند، میافزاید: «ماموران پلیس علاوه بر مبادی اصلی ورودی استان در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر و گلوگاه در مجموع در ۵۷نقطه ورودی استان مستقر بودند و اجازه ورود به‌ خودروهای غیربومی را ندادند.»


کاهش سفر به قزوین

در قزوین به‌عنوان استانی که علاوه بر گردشگران خود، محل تردد مسافران شمالی است، محدودیت‌ها راهگشای کار نبود. مسئولان این استان پیش از تعطیلات اعلام کردند که همه مناطق خوش‌آب‌وهوا و گردشگری استان در این ایام بسته و ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهای قزوین در تعطیلات عید فطر مسدود است.

اما رئیس پلیس راه استان قزوین توضیح می‌دهد که به هر حال بعضی از مسافران این محدودیت‌ها را رعایت نکردند و وارد استان و اعمال قانون شدند. فرهاد ذاکری‌منش درباره تردد مبادی ورودی این استان در تعطیلات عید فطر  میگوید: «در روزهای گذشته بدون منع تردد یا بازگرداندن مسافران به مبدا کار خود را انجام دادیم. سال‌های گذشته با پیک مسافران در تعطیلات عیدفطر مواجه بودیم، اما امسال میزان سفرها بسیار کاهش پیدا کرده بود. به هر حال با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، عبور خودروهای غیرمجاز توسط دوربینهای هوشمند ثبت شده است.»


‌***در ۲۴ساعت گذشته که جمعیت زیادی از شهروندان کشور با وجود هشدارهای بسیار راهی سفر شده اند، ۱۰هزار و ۱۴۵بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و 1545نفر از آنها بستری شدند. ۲۰۲بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.5هزار و 468نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آمار گرچه نسبت به دو سه هفته قبل کاهشی شده، اما تقریبا کادر درمان در همه استان‌ها این شرایط را شکننده توصیف می‌کنند و معتقدند هرگونه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از جمله مسافرت ها و ترددهای بین شهری می‌تواند دوباره روزهای بحرانی را بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha