مسکن را می‌توان جزو اصلی‌ترین نیازهای بشر برای بقا و ادامه زندگی دانست. این نیاز مهم در دولت دوازدهم به‌شدت نادیده گرفته شد و سیاست‌هایی تدوین و اجرایی شد که نتیجه آن آشفتگی فعلی در بازار مسکن است.

خانواده‌ها زیر فشار سقف‌های گران

سلامت نیوز:مسکن را می‌توان جزو اصلی‌ترین نیازهای بشر برای بقا و ادامه زندگی دانست. این نیاز مهم در دولت دوازدهم به‌شدت نادیده گرفته شد و سیاست‌هایی تدوین و اجرایی شد که نتیجه آن آشفتگی فعلی در بازار مسکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، درحال‌حاضر میانگین قیمت آپارتمان مسکونی در تهران به بالای 30میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده و قیمت اجاره نیز به‌دنبال قیمت خریدوفروش در حال رشد عجیبی است. این مساله در آستانه فصل جابه‌جایی خانواده‌ها وضعیت دشواری را برای مردم به وجود آورده است. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی به‌تازگی طرحی را تهیه کرده تا به موجب آن بتوان ساخت مسکن ارزان‌قیمت را در دستورکار قرار داد.

سرنوشت بازار مسکن و تاثیر آن بر زندگی خانواده‌ها بارها موردبررسی کارشناسان قرار گرفته است. در شرایط فعلی گفته‌شده که برای تهیه یک آپارتمان 75متری در محله متوسط تهران باید بیش از 60سال پس‌انداز کند. این مقدار در رکوردهای جهانی قرار گرفته است. حالا مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک نهاد قانون‌گذار درحال تهیه طرحی برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت است.

این در حالی است که موارد دیگری هم برای کنترل بازار مسکن در نظر گرفته شده و معرفی می‌شوند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است ساخت خانه ارزان‌قیمت ازسوی شهرداری‌ها آسیب‌پذیری شهرها را کاهش داده و علاوه‌بر کسب درآمد برای شهرداری‌ها، نرخ اجاره‌بها را نیز کنترل می‌کند. آقای علیرضا پاک‌فطرت در تشریح این مساله گفته است: شهرداری شهرهای بزرگ براساس این طرح مکلف به ساخت خانه‌هایی با قیمت مناسب می‌شوند تا براساس وظیفه مدیریت شهری و حقوق شهروندی به خانواده‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر با نرخ پایین اجاره دهند.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:

با تامین مسکن ارزان‌قیمت برای طبقه کم‌درآمد و محروم جامعه دو اتفاق بسیار مهم رخ خواهد داد. ابتدا با اجرای این طرح و تعیین اجاره ارزان‌قیمت؛ نرخ کلی اجاره‌ها در شهر کنترل می‌شود و از طرفی کسب درآمدی برای شهرداری‌ها نیز خواهد بود.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهری مانند وین اتریش که سال‌ها از نظر ارتقای فرهنگ شهروندی در اروپا رتبه اول را کسب کرده است، حدود 30درصد کل آپارتمان‌های مسکونی آن متعلق به شهرداری است؛ بدین معنی که شهرداری این مساکن را ساخته تا با اجاره آن هم کسب درآمد کرده و هم قیمت اجاره‌بها را تنظیم می‌کند. 

مسکن ارزان‌قیمت چه فایده‌ای دارد؟ 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای طرح ساخت مسکن ارزان‌قیمت ازسوی شهرداری‌ها آسیب‌پذیری شهر را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: این طرح مختص محرومان و نیازمندان بوده و کارمندان شهرداری حق استفاده از آن‌ها را ندارند. پاک‌فطرت با بیان اینکه شهرداری‌ها در طرح مذکور براساس مکانیزمی مشخص و جمعیت هر منطقه اقدام به ساخت خانه می‌‌کنند، خاطرنشان کرد:

به‌عنوان مثال شهرداری تهران موظف به ساخت پنج‌هزار واحد مسکونی می‌شود که تداوم این اقدام، تعداد قابل‌توجهی خانه در اختیار شهرداری قرار می‌دهد که می‌توانند مسکن بخش عمده از اقشار آسیب‌پذیر و محروم جامعه را با پرداخت مبلغ ناچیزی به‌عنوان اجاره‌بها تامین کنند. 

الزامات تحقق اهداف شعار سال در بخش مسکن 

یک کارشناس حوزه مسکن هم درباره الزامات تحقق اهداف شعار سال در بخش مسکن از حذف قوانین دست‌وپاگیر، آسان‌سازی بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، کاهش نرخ تسهیلات بانکی در این بخش، تسهیل اخذ مجوزهای مربوطه، حمایت‌های مالیاتی از تولیدکنندگان واحدهای مسکونی، حمایت از خانه‌اولی‌ها، توسعه صنعتی‌سازی ساختمان، تکمیل واحدهای مسکونی نیمه‌کاره، حمایت مناسب از بخش تضعیف‌شده سمت تقاضای مسکن و... به‌عنوان برخی  پیش‌نیازهای این مهم نام برد.محمد گلاب‌کش میانگین تورم سالانه بخش مسکن در سال‌های اخیر را حدود ۲۵درصد عنوان کرد و گفت:

بخش قابل‌توجهی از این تورم معلول هزینه تامین زمین برای ساخت مسکن است که در برخی مناطق بیش از ۶۰درصد از قیمت واحد مسکونی را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، حمایت از فعالان بخش مسکن به‌منظور تامین زمین ارزان‌قیمت درراستای صنعتی‌سازی ساخت مسکن است.گلاب‌کش، «کاهش قدرت خرید در سمت تقاضا و هزینه بالای ساخت در سمت عرضه مسکن»، را از دیگر عوامل تورم بالای بخش مسکن عنوان کرد و گفت:

با پشتیبانی از فعالان تولید مسکن و مانع‌زدایی از فعالیت‌های آن‌ها و همچنین افزایش قدرت خرید سمت تقاضا، درحقیقت به‌سمت عملیاتی‌سازی شعار سال حرکت کرده‌ایم. این کارشناس اقتصاد مسکن، به نقش تسهیلات بانکی در افزایش تولید واحدهای مسکونی اشاره کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از تولیدکنندگان مسکن با مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی مواجهند و تسهیلات بانکی و آسان‌سازی بهره‌مندی از این تسهیلات یکی از راهکارهای رفع این مشکل و جبران کمبود نقدینگی آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha