همان طور که می دانید شنوایی مهمترین حسی است که انسان در زندگی به آن نیاز دارد. هر مشکلی در شنوایی می تواند کیفیت زندگی فرد را زیر و رو کند. یکی از آسیب های شنوایی، افت شنوایی در افراد است که باعث عدم اعتماد به نفس، عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران، مشکلات در زمینه کاری و ... می شود و دلیل آن هم ناتوانی در شنیدن گفتارها وصداها است. یکی از راه های بسیار موثر برای جبران وکاهش افت شنوایی استفاده از سمعک است. با ما دراین مقاله ازکلینیک شنوایی قلهک سمعک همراه باشید تا ابتدا با سمعک و سپس با باور های غلط درباره آن آشنا شوید.

باورهای غلط درباره استفاده از سمعک را کنار بگذارید!

سلامت نیوز: همان طور که می دانید شنوایی مهمترین حسی است که انسان در زندگی به آن نیاز دارد. هر مشکلی در شنوایی می تواند کیفیت زندگی فرد را زیر و رو کند. یکی از آسیب های شنوایی، افت شنوایی در افراد است که باعث عدم اعتماد به نفس، عدم برقراری ارتباط موثر با دیگران، مشکلات در زمینه کاری و ... می شود و دلیل آن هم ناتوانی در شنیدن گفتارها وصداها است. یکی از راه های بسیار موثر برای جبران وکاهش افت شنوایی استفاده از سمعک است. با ما دراین مقاله ازکلینیک شنوایی قلهک سمعک همراه باشید تا ابتدا با سمعک و سپس با باور های غلط درباره آن آشنا شوید.

 سمعک چیست؟

سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که وظیفه آن تقویت صدا است. سمعک از سه قسمت تشکیل شده است: میکروفون، تقویت کننده و بلندگو. میکروفون صداها را از محیط دریافت می کند و آنها را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند سپس وظیفه تقویت کننده است که قدرت این سیگنال ها را افزایش دهد و سپس به بلندگو ارسال کند. سمعک ها دارای مدل مختلفی هستند که قیمت سمعک بر اساس آن مشخص می شود.

 انواع سمعک

سمعک نامرئی

سمعک پشت گوشی

سمعک داخل گوشی

سمعک کانال گوشی

سمعک های نامرئی نسبت به سایر سمعکها طرفداران بیشتری دارد به دلیل اینکه همان طور که از نامشان مشخص است قابل مشاهده نیستند و داخل گوش قرار می گیرند قیمت سمعک نامرئی با توجه به برند، اندازه و سایز متفاوت است. به خاطر داشته باشید برای انتخاب این که کدام سمعک برای شما نیاز است باید به شنوایی شناس مراجعه کنید تا بر اساس میزان شنوایی شما سمعک مناسب تجویز شود.

 باورهای اشتباه

حالا که با سمعک آشنا شده اید به سراغ برخی از باورهای اشتباه افراد درباره این وسیله الکتریکی می پردازیم:

 سمعک فقط برای افراد مسن است

باور بسیاری افراد این است که فقط برای افراد مسن باید سمعک تجویز شود و نمی توانند قبول کنند که نیاز به سمعک دارند. اجازه دهید با یک سوال شروع کنیم آیا می دانستید تست غربالگری شنوایی نوزادان اجباری شده است؟ فکر می کنید دلیل آن چیست؟ طبق بررسی های انجام شده مشخص شده است که بسیاری ازنوزادان با مشکل افت شنوایی مادرزادی به دنیا می آیند ویکی از راه های برطرف کردن افت شنوایی برای کودکان هم سمعک است! یا حتی جوانان و نوجوانان به دلیل قرار گرفتن در محیط های پرسر و صدا مانند کنسرت ها دچار افت شنوایی می شوند. پس این باور را کنار بگذارید و یادتان باشد که سمعک ها دیگر مانند آن مدل های بزرگ و زشت که در ذهنمان داریم نیستند و با پیشرفت تکنولوژِی بسیار تغییر کرده اند.

 من فقط بعضی از صداها را نمی شنوم پس نیازی به سمعک ندارم

برخی از افراد خیلی تاکید دارند که فقط برخی از صداها را نمی شنوند باید بگوییم این افراد هم دچار کم شنوایی هستند که همین نشنیدن صداها باعث می شود که گفتارشان هم دچار مشکل شود. پس مقاومت را کنار بگذارید.

 بسیاری از افراد از سمعک خود ناراضی هستند

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید و در بالا هم به آن اشاره کردیم این است که سمعک باید متناسب با میزان شنوایی فرد باشد. اول از همه شما باید مرکز شنوایی مناسب را انتخاب کنید تا متخصص شنوایی شناس بتواند با انجام تست ها سمعک مناسب شما را تجویز کند. اگراز سمعکشان راضی نیستند دلیل آن تجویز نادرست سمعک است.

 این که سمعک خود را از کجا تهیه کنم اهمیتی ندارد

این ظلم را به خودتان نکنید! اگر سمعک مناسب تهیه نکنید نه تنها کمکی به خودتان نکرده اید بلکه باعث آسیب بیشتر هم می شوید. به قول معروف می گویند اومد ابروش درست کنه زد چشمشم کور کرد. فقط متخصص شنوایی شناس می تواند برای شما سمعک تجویز کند و بقیه افراد به هیچ عنوان صلاحیت این کار را ندارند. ما در مرکز شنوایی سمعک قلهک با 30 سال سابقه با همراهی بهترین و حرفه ای ترین متخصصان در خدمت مراجعان عزیز هستیم. برای راحتی شما عزیزان ما امکان اعزام پزشک متخصص به منزل را فراهم کرده ایم تا برای پیشگیری ازبیشتر شدن میزان کم شنوایی شما با به همراه داشتن جدیدترین دستگاه های تست شنوایی در صورت نیاز به تجویز سمعک در منزل اقدام کنیم. در ضمن در مرکز شنوایی قلهک می توانید هزینه سمعک رابه صورت قسطی پرداخت کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha