یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 311696

غلات صبحانه را می‌توان به‌مدت طولانی نگهداری کرد و از طرفی آماده کردن آن برای صبحانه راحت است و طرفداران زیادی هم دارد. این غلات معمولاً به همراه شیر و افزودنی‌های دیگر مصرف می‌شود. گفته می‌شود این غلات انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین k و B را در خود دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کسانی که از کمبود ویتامین‌ رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد.

نکاتی برای مصرف غلات صبحانه

سلامت نیوز:غلات صبحانه را می‌توان به‌مدت طولانی نگهداری کرد و از طرفی آماده کردن آن برای صبحانه راحت است و طرفداران زیادی هم دارد. این غلات معمولاً به همراه شیر و افزودنی‌های دیگر مصرف می‌شود. گفته می‌شود این غلات انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین k و B را در خود دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کسانی که  از کمبود ویتامین‌ رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،فرآوری این غلات نیاز به پخت را از میان برداشته  و به همین دلیل برای کسانی که مشغله زیادی دارند، مناسب است  . در ادامه به نکاتی برای مصرف غلات صبحانه اشاره می‌کنیم :  

 نگرانی درباره سلامت غلات صبحانه

غلات صبحانه که معمولا گندم و جو است  از محصولات کشاورزی تهیه می‌شود و بعضی این نگرانی را دارند که ممکن است به سموم و آفت‌‍‌‌کش آلوده باشد.البته درباره برخی محصولات این مسئله ممکن است درست باشد، زیرا برخی تحقیقات خارجی نشان می‌دهد سطح سموم در محصولات بسیاری از شرکت‌ها بیش از حد استاندارد  و برای سلامت مضر است.البته مصرف این سم در دراز مدت اثر می‌گذارد و همچنین محصولات همه شرکت‌های تولید کننده چنین مشکلی ندارد. 

نگه دارنده‌ها و افزودنی‌ها

غلات صبحانه در فرایند تولید و افزایش ماندگاری نیاز به نگه‌دارنده و افزودنی دارد که ممکن است  خطر ابتلا به  تومور را افزایش دهد.مشکل سازترین ماده «دی بوتیل هیدروکسی تولوئن» است که باعث افزایش احتمال تومور در نمونه‌های آزمایشگاهی شده ‌است .جالب است بدانید هر چند که برخی تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این ماده نه تنها عامل سرطان زایی نیست،  بلکه به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان مؤثر باشد!محصولاتی یافت می‌شود که از ترکیبات مطمئن‌تر استفاده می‌کند. به‌طور مثال برخی شرکت‌ها از ویتامین «ای»، به‌عنوان نگه دارنده استفاده می‌کنند که با عنوان «ترکیب توکوفرول» ممکن است در فهرست ترکیبات محصول نام برده شود.

 فرایند طولانی فرآوری

یکی دیگر از مواردی که باعث تردید در سلامت غلات صبحانه می‌شود، انجام فرایندهای متعدد برای تولید محصول است. غلات صبحانه یک غذای ‌فرآوری شده است و به دلیل تغییرات زیادی که در مراحل تولید انجام می‌شود بالطبع  نگرانی را درباره سلامت آن  به همراه دارد، اما  از آن جا که محصولات سودمند و مقوی هم ممکن است برای غلات صبحانه تولید شود، می توان به ویژگی‌های غذایی خوب آن هم پرداخت و به موارد زیر اشاره کرد: 

 پروتئین و فیبر مناسب 

غلات صبحانه حاوی مقدار زیادی پروتئین است و از آن جا که معمولاً با شیر خورده می‌شود، میزان پروتئین آن بیشتر هم می‌شود.در واقع یک کاسه غلات صبحانه همراه شیر می‌تواند 9 گرم پروتئین به بدن برساند. اگر غلات صبحانه حاوی مغز یا دانه‌های روغنی باشد، این مقدار بیشتر هم می‌شود. بنابراین مسئله اصلی در مصرف غلات صبحانه، انتخاب یک محصول سالم و درست است.برای تهیه غلات صبحانه‌  به  فیبر، مواد نگه‌دارنده کم و ترکیبات جانبی و فرایند ساخت آن توجه کنید.

توصیه می‌شود غلات صبحانه کم شکر خریداری و در صورت نیاز، شیرینی به شکل‌های مختلف شیره انگور، شیره خرما و ... به آن اضافه کنید.بهتر است تمام افراد هنگام خریدن غلات صبحانه به جدول ارزش غذایی و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها  توجه و از خرید محصولاتی که چربی ترانس یا اشباع دارند، خودداری کنند.غنی سازی، باعث بالا رفتن کالری محصولات غذایی می شود، بنابراین بهتر است در مصرف این محصولات، حد اعتدال را رعایت کنید تا دچار اضافه وزن نشوید. این صبحانه برای کودکان لاغر مناسب‌تر است . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha