رئیس انجمن ویروس شناس شناسی ایران گفت: روند گسترش ویروس جهش یافته نشان می‌دهد، هر جهش خطر بیشتری نسبت به قبلی دارد، اما الزاما به این شکل نیست و ممکن است عکس این حالت هم اتفاق بیفتد.

عدم مقاومت واکسن کرونا در برابر ویروس جهش یافته هنوز تایید نشده است

سلامت نیوز:رئیس انجمن ویروس شناس شناسی ایران گفت: روند گسترش ویروس جهش یافته نشان می‌دهد، هر جهش خطر بیشتری نسبت به قبلی دارد، اما الزاما به این شکل نیست و ممکن است عکس این حالت هم اتفاق بیفتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«علیجان تبرایی» رئیس انجمن ویروس شناسی ایران ، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر بهداشت در مورد قدرت ویروس جهش یافته‌ی هندی در برابر واکسن کرونا، بیان کرد: هنوز مستند علمی در مورد عدم مصونیت واکسن در برابر ویروس‌های اخیر مثل هندی وجود ندارد و این صحبت‌ها فقط پیش‌بینی است.


وی ادامه داد: تا الان فقط مقدار اطلاعاتی از قدرت انتقال جهش‌ها وجود دارد و در رابطه با اینکه مقاومت این ویروس‌ در برابر واکسن به چه صورت است و یا اینکه بی‌اثر باشد، مشخص نشده و به این سادگی هم نمی‌توان جواب این سوال مشخص شود و به کار بیشتری نیاز دارد.


تبرایی افزود: مقاوم بودن ویروس در برابر واکسن فعلا در حد گمانه زنی است که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده، اما چند نگرانی در بحث جهش‌های ویروسی داریم، اول اینکه ممکن است، باعث افزایش قدرت انتقال ویروس شود و همچنین ممکن است، باعث ممانعت در ایمنی‌زایی با واکسن‌های موجود شود و عفونت‌های مجدد نیز منجر شود و همچنین ممکن است باعث مقاومت‌هایی در برابر داروهایی شود که بیماران کرونایی استفاده می‌کنند.


وی گفت: این هم مجموعه اتفاقاتی است که احتمال دارد، در جهش‌های ویروسی اتفاق بیفتد، البته اینها فقط به رفتار ویروس مربوط نمی‌شود، بلکه رفتار مردم و مدیریت آنهم قابل اهمیت است.


تبرایی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه موج‌های کرونا در هر مرحله نسبت به مرحله‌ی قبل خطر شیوع و گیرایی بیشتری دارد، آیا لزوما موج‌های جدید خطر بیشتری خواهند داشت؟ گفت: تا الان روند گسترش ویروس همین را نشان می‌دهد، اما الزاما به این شکل نیست و بسته به واکنشی که بدن ما در برابر نوع‌های ویروس نشان می‌دهد ممکن است عکس این حالت هم اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: در برنامه واکسیناسیون که اجرا می‌شود، ما انتظار داریم همچون برخی کشورهای پیشرفته  روند واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا میزان افرادی که دچار ابتلا به این ویروس می‌شوند هم کاهش پیدا کند.


تبرایی در پایان افزود: البته این روزها روند واکسیناسیون خیلی بهتر جلو می‌رود و با توزیع واکسن‌های ایرانی این روند افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع خود آسیب پذیری ما در موج‌های بعدی کم‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha