بررسی ها نشان می دهد: استفاده از دُزهای بالاتر داروهای آنتی بیوتیک به منظور غلبه بر "معضل فزاینده مقاومت باکتریایی" در روند درمان بیماران، ممکن است منجر به تقویت برخی از باکتری ها شود.

مصرف دُزهای بالاتر آنتی بیوتیک می تواند باکتری ها را تقویت کند

سلامت نیوز:بررسی ها نشان می دهد: استفاده از دُزهای بالاتر داروهای آنتی بیوتیک به منظور غلبه بر "معضل فزاینده مقاومت باکتریایی" در روند درمان بیماران، ممکن است منجر به تقویت برخی از باکتری ها شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان ملل متحد "مقاومت میکروبی" را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدهای متوجه جامعه جهانی معرفی کرده و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، سالانه به مرگ ۱۰ میلیون نفر منجر شود.


نتایج تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان داده است که تحمیل دُزهای بالاتر آنتی بیوتیک به باکتری ها، می تواند توانایی آنها را برای مقاوم شدن کندتر کند اما در عین حال، تاکنون به تاثیر مصرف دُزهای بالاتر دارو بر سلامت کلی میکروب ها توجه چندانی نشده است.


در این بررسی تیمی از محققان انگلیسی و اروپایی به مطالعه چگونگی واکنش E.coli به غلظت های مختلف سه آنتی بیوتیک متداول پرداختند.


آنان دریافتند در حالیکه دُزهای بالاتر آنتی بیوتیک سرعت مقاوم شدن باکتری ها را کمتر می کند اما از سوی دیگر باعث می شود آمادگی کلی باکتری ها بیشتر شود به این معنی که سرعت تولیدمثل آنها بیشتر می شود.


محققان اظهار داشتند: ما نرخ رشد را به عنوان یک فاکتور برای سازگاری در نظر می گیریم، با این فرض که سویه ای که سریعتر رشد می کند، احتمالا به گونه غالب تبدیل می شود.


به گفته محققان بررسی انجام شده نشان داد که تجویز چگونه دُزهای بالاتر آنتی بیوتیک می توانند مشکل ساز باشند و در نهایت باکتری های مقاوم تری ایجاد کنند.


به گزارش ژاپن تودی، در سال های اخیر در چندین مطالعه در مورد خطرات تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک در نسخه دارویی و استفاده بیش از حد در پرورش دام هشدار داده شده است و بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری ایالات متحده از هر سه نسخه تجویز آنتی بیوتیک یک مورد ضروری نیست.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha