همه گیری کووید-۱۹ به دلیل دوره های طولانی قرنطینه به مهارت های کلامی و گفتاری کودکان کمتر از پنج سال آسیب زده است.

کرونا به مهارت‌های کلامی و گفتاری کودکان آسیب زده است

سلامت نیوز:همه گیری کووید-۱۹ به دلیل دوره های طولانی قرنطینه به مهارت های کلامی و گفتاری کودکان کمتر از پنج سال آسیب زده است.


به گزارش سلامت یوز به نقل از ایرنا، متخصصان اطفال و گفتار درمانگران مرکز پزشکی KidsFirst در خلیفه سیتی در ابوظبی إمارات با انجام مطالعه ای از افزایش تعداد کودکان خردسالی خبر دادند که به دلیل سپری کردن بیشتر جلسات آموزشی سال گذشته در خانه به جلسات گفتار درمانی نیاز دارند.


به گزارش روز یکشنبه پایگاه اینترنتی thenationalnews، به گفته کارشناسان، برخی کودکان و نوزادان به دلیل تدابیر قرنطینه سال گذشته، فاصله اجتماعی، محدودیت در بازی و رفتن به مهد کودک و داشتن حداقل تماس با اعضای خانواده خود نتوانستند به مراحل مهم رشدی خود دست یابند.


ماسک های صورت نیز رشد برخی نوزادان را که برای برقراری ارتباط به حالت های صورت متکی هستند،  کند کرده است.
آنها خاطرنشان کردند: تفاوت قابل توجهی میان سطح کار درمانگران قبل از همه گیری کووید-۱۹ و در حال حاضر وجود دارد.


این کارشناسان گفتند: تکمیل ارزیابی کودکانی که به کمک نیاز داشتند به دلیل محدودیت هایی که در جریان بدترین ماه های این همه گیری وجود داشت، برای ما مشکل بود. اگر کودکی مشکل داشت فرصتی برای تشخیص و آغاز هر گونه درمان مناسب برای وی وجود نداشت چرا که کودکان به مدرسه نمی رفتند و تعاملات اجتماعی که معمولا این مشکلات را نمایان می سازند،  محدود شده بود.


همچنین براساس این مطالعه،  این کودکان حتی در تعامل با کودکان خانواده خود محدودیت داشتند  این موضوع به تأخیر در تکامل زبانی در برخی کودکان منجر شد و توانایی هر گونه ارزیابی چهره به چهره را در آنها به تأخیر انداخت.


مطالعه دیگری که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته نیز نشان داده است که تدابیر محافظتی برای کاهش میزان عفونت کووید-۱۹، کودکان کوچک تر را از ارتباط اجتماعی مورد نیاز برای رشد سالم محروم می کند.


در ۵۸ مدرسه ابتدایی ارزیابی شده در انگلیس  مشخص شد که ۷۶ درصد از دانش آموزان که در سپتامبر ۲۰۲۰ مدرسه را شروع کرده اند، بیشتر از سال های گذشته به پشتیبانی با ارتباط نیاز دارند.


همچنین این ارزیابی نشان داد که ۹۶ درصد از مدارس این کشور، نگران رشد گفتاری و زبانی دانش آموزان بودند. بر اساس نتایج این مطالعه  بیشتر کودکان چهار ساله و پنج ساله در زمینه زبان و واژگان به کمک نیاز داشتند.  


پزشکان اعلام کردند که تکامل نامناسب زبان می تواند اثرات طولانی مدتی در دوره بلوغ و بزرگسالی داشته باشد.


 ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.


تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha