یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 311720

درباره زمان قطعی تزریق همگانی واکسن تولید انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران باید گفت این مهم زمانی اجرایی می‌شود که‌ اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص شود و تاییدیه لازم توسط مراجع دارای صلاحیت که شامل سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق است، صورت بگیرد. در چنین شرایطی، انستیتو پاستور آمادگی دارد تا واکسنش را وارد عرصه واکسیناسیون عمومی کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد تابستان پیش‌ رو به سرانجام برسد.

تابستان با واکسن ایرانی - کوبایی می‌آید

سلامت نیوز: درباره زمان قطعی تزریق همگانی واکسن تولید انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران باید گفت این مهم زمانی اجرایی می‌شود که‌ اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص شود و تاییدیه لازم توسط مراجع دارای صلاحیت که شامل سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق است، صورت بگیرد. در چنین شرایطی، انستیتو پاستور آمادگی دارد تا واکسنش را وارد عرصه واکسیناسیون عمومی کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد تابستان پیش‌ رو به سرانجام برسد.

به گزارش سلامت نیوز، احسان مصطفوی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «بر اساس آخرین برنامه‌ها، روند تولید و کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن تولید انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران، در کشورهای ایران و کوبا به‌خوبی پیش می‌رود. در کشور ما این کارآزمایی بالینی از ششم اردیبهشت به صورت رسمی و در شهر اصفهان آغاز شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، این کارآزمایی قرار است در هشت شهر ساری، بابل، زنجان، همدان، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس روی ۲۴ هزار نفر انجام شود که تا امروز بیش از ۱۵ هزار نفر در رده سنی ۱۸ تا ۸۰ سال، تزریق واکسن را انجام داده‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌ها در شش شهر تزریق واکسن به صورت دو نوبته (دو دوزی)، آن هم به فاصله ۲۸ روز انجام می‌شود و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه‌ بر دو دوز تزریق، یک دوز تزریق یادآور هم صورت خواهد گرفت.

خوشبختانه تا امروز عوارض تزریق واکسن در داوطلبان،‌ بسیار خفیف بوده و صرفا در تعداد معدودی از افراد، نیاز به درمان حمایتی و دارویی وجود داشته است.‌ برای بررسی اثربخشی واکسن در برابر این ویروس نیاز داریم که مرحله تزریق دوم واکسن هم به داوطلبان شروع شود که این مرحله در هفته اول خرداد و در شهر اصفهان کلید می‌خورد. بعد از این‌ که داوطلبان تزریق دوم را هم انجام دهند، لازم است یک فاصله‌ پیش‌بینی شده در پروتکل‌های تحقیقاتی سپری شود تا بتوانیم بررسی کنیم که میزان اثربخشی واکسن در چه سطحی است. ضمن این‌ که موازی و همزمان با انجام کارآزمایی بالینی، بحث توسعه زیرساخت‌های تولیدی انستیتو هم دنبال شده و خوشبختانه به نقاط خوب و مطلوبی رسیده‌ایم؛ آن قدر که با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، امیدواریم که اواخر خرداد یا اوایل تیر، یک میلیون دوز واکسن تولیدشده داشته باشیم که این ظرفیت روز به روز با توسعه زیرساخت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه تاکنون بیشتر جهش‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده به عنوان یک چالش جدی برای اثربخشی واکسن‌ها مطرح نبوده است؛ گرچه لازم است که به صورت دائم این تغییرات رصد و آزمایش‌های لازم در این رابطه انجام شود. با این حال، گزارشاتی که کشور کوبا درباره واریانت‌های شایع موجود در دنیا ارائه کرده، این است که این واکسن می‌تواند در برابر انواع جهش‌های موجود، اثربخشی لازم را داشته باشد و در حال حاضر دغدغه‌ای در این باره نداریم.

درباره زمان قطعی تزریق همگانی این واکسن نیز باید گفت این مهم زمانی اجرایی می‌شود که‌ اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص شود و تاییدیه لازم توسط مراجع دارای صلاحیت که شامل سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق است، صورت بگیرد. در چنین شرایطی، انستیتو پاستور آمادگی دارد تا واکسنش را وارد عرصه واکسیناسیون عمومی کند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد تابستان پیش‌ رو به سرانجام برسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha