دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

پس از سه ماه از آغاز واکسیناسیون عمومی، فقط دو میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۵۳ دوز واکسن تزریق شده و این آمار درحالی از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود که کارشناسان همزمان با برگزاری بزرگترین انتخابات چهار سال اخیر که همه اقشار جامعه را درگیر می‌کند، نسبت به موج پنجم کرونا هشدار جدی می‌دهند.

واکسیناسیون کُند و انتخابات، شاید موج پنجم

سلامت نیوز:پس از سه ماه از آغاز واکسیناسیون عمومی، فقط دو میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۵۳ دوز واکسن تزریق شده و این آمار درحالی از سوی وزارت بهداشت منتشر می‌شود که کارشناسان همزمان با برگزاری بزرگترین انتخابات چهار سال اخیر که همه اقشار جامعه را درگیر می‌کند، نسبت به موج پنجم کرونا هشدار جدی می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این میان وزیر بهداشت وعده می‌دهد که تا ابتدای تیر 1400، ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند، یعنی روزانه حدود بیش از 412 هزار نفر در کشور، اما آمارها نشان می‌دهد که به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر واکسینه شده‌اند. سعید نمکی همچنین از رکورد تعداد واکسن زده شده در یک روز به اندازه 162 هزار واکسن کرونا خبرداد.

اما روند کُند واکسیناسیون سبب شده ایران در بین ۳۹ کشوری که تا ۲۲ اردیبهشت 1400 بیشترین میزان تزریق واکسن کرونا را داشته‌اند، در جایگاه ۳۲ قرار بگیرد. کشورهای انگلیس، امارات متحده عربی، بحرین، آمریکا و... در رده‌های بالای این جدول قرار دارند که در میان آمار دیگر همسایه‌های ایران نیز دیده می‌شود.

با این حال و طی روزهای گذشته یک میلیون دوز واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر به ایران وارد شد و وزیر بهداشت از رسیدن محموله سنگین واکسن در یکشنبه شب (بیش از ۱.۴ میلیون دوز واکسن آسترازنکا ساخت ایتالیا) و همین مقدار در هفته آینده خبر می‌دهد، اما این وزارتخانه هنوز در تزریق واکسن به سالمندان با مشکل روبه‌رو شده است.

طی چند روز گذشته افراد زیادی در فضای مجازی از تزریق واکسن کرونا در ایران‌مال تهران خبر داده و گفتند که تزریق واکسن کرونای افراد ۷۰ سال به بالا در این مرکز با نظم بالایی انجام می‌شود و کمترین انتظار و معطلی را دارد. اما حالا ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد مراجعه مردم به ایران مال برای تزریق واکسن زیاد شده و آنها ساعت‌ها در فضای باز و زیر آفتاب در انتظار نوبت واکسن مانده‌اند و برخی از آنها بدون نتیجه برگشته‌اند. سامانه salamat.gov.ir که برای ثبت نام افراد 75 ساله و جاماندگان 80 ساله برای تزریق واکسن راه‌اندازی شده بود، قرار است تا آخر هفته افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت واکسینه ‌شوند و احتمالا پایان هفته برای جاماندگان، سامانه ثبت نام بازگشایی خواهد شد.

جعفرصادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت روز یکشنبه به ایسنا گفت: «جمعیت سالمندان بالای ۸۰ سال کشور حدود یک میلیون و ۱۶۰ نفر است و از این تعداد تا روز شنبه حدود ۷۵۰ هزار نفر یا ۶۵ درصد واکسینه شدند.» به گفته او، تعداد افراد ۷۵ تا ۷۹ ساله در کشور نیز حدودا ۹۳۰ هزار نفر است که تاکنون حدود ۱۳۰ هزار نفر از آنان واکسن کرونا دریافت کردند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز از  واكسینه نشدن رانندگان تاکسی انتقاد کرد و گفت: «مدتی بود واکسیناسیون رانندگان تاکسی پیگیری می‌شد و این مورد با ستاد کرونا تهران دنبال شد و گفتند وقتی صحبت از تاکسیرانان می‌شود باید به همه تاکسیرانان در کل کشور اشاره شود.»

  جنوب و بازهم شیوع ویروس جهش یافته

اما شاید خبر بد در این زمینه ابتلای دو سرنشین برزیلی یک کشتی به کرونا در بندر امام است که توسط مسئولان شهر اهواز تایید شده است و بیماران در همان کشتی در قرنطینه شده‌اند. فرهاد ابول نژادیان این موضوع را تایید و با بیان اینکه از تمام خدمه و سرنشینان کشتی‌ها و لنج‌هایی که از کشورهای دیگر وارد استان خوزستان می‌شوند تست کرونا گرفته می‌شود افزود: سرنشینان و خدمه کشتی که تست کرونای آنها مثبت شود اجازه خروج از کشتی را ندارند.

همزمان برخی دیگر از مسئولان شهر اهواز از اوج ‌گیری بیماری کرونا در دو هفته آینده ابراز نگرانی می‌کنند. امرا... مردانی، دبیر شورای سلامت اهواز نیز با اعلام این که «دیدارهای خانوادگی باعث ۶۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا در اهواز شده»، گفت: طی دو هفته آینده احتمالا شیوع کرونا در این شهر اوج خواهد گرفت. او علت شیوع را دید و بازدیدهای اخیر اعلام کرد.

با این حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، از ۶۰ مورد ابتلای قطعی به ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران خبر داد و گفت: بیشترین نگرانی در این زمینه مربوط به استان‌های جنوبی و شرقی است. به گفته او، حتی یک مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در هند نیز در آذربایجان غربی شناسایی شد. او همچنین خاطر نشان کرد:«اکنون استان‌های هرمزگان  و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که روند نزولی چشمگیری ندارند و در حدی متوقف شدند. در عین حال استان بوشهر و حتی خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که به ویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته در هند و بریتانیا باید بسیار مراقبت کنند.»

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمــز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیــت زرد قرار دارند. شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند و طبق اعلام رئیسی:«کوچکترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند.»

هشدار رئیسی درباره استان آذربایجان غربی در حالی است که مسئولان این استان تاکید دارند که شیوع بالای بیماری همچنان وجود دارد. جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی روز یکشنبه به ایرنا گفت: «بستری شدگان کرونا در آذربایجان‌غــربی طــی ۶ هفته گذشته همچنان سه رقمی بوده است»

 موج پنجم محتمل است 

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط شهرهای با وضعیت نارنجی شیوع کرونا را «شکننده» توصیف کرد و گفت که «مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است و نسبت به پیک چهارم فقط بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.» وی گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود مسلما موج پنجم هم اتفاق خواهد افتاد.این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد: «آمار روزانه سه‌رقمی مرگ ناشی از کرونا احتمالا تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.»

در این میان و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه روز گذشته ۳۰۳ بیمار کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به كووید- ١٩ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند. پنج هزار و ۳۳۷ نفر از بیماران مبتلا به كووید-١٩ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha