نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، داشتن همسری با مشکلات قلبی موجب سرنوشت مشابه برای شریک زندگی وی خواهد شد.

خطر دوبرابری ابتلا به بیماری‌ عروقی با همسر مبتلا به بیماری قلبی

سلامت نیوز: نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، داشتن همسری با مشکلات قلبی موجب سرنوشت مشابه برای شریک زندگی وی خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس آمار مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده، بیماری‌های قلبی یکی از عوامل مرگ‌ومیر افراد در این کشور هستند و ژنتیک و انتخاب سبک زندگی مانند رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل از عوامل خطر محسوب می‌شوند. در حال حاضر، محققان مرکز تحقیقات سلامت قلب پکن چین اعلام کردند: انتخابات همسر می‌تواند بر سلامت شریک زندگی تاثیر داشته باشد.


به گزارش ساینس،محققان اظهار کردند: مردان با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی روبرو خواهند بود اگر همسر آنان سابقه سکته و استعمال دخانیات داشته باشد.
دکتر چی وانگ، محقق ارشد این تحقیق گفت: «دریافتیم که خطر بیماری‌های قلبی عروقی یک فرد با وضعیت سلامتی و سبک زندگی همسرش ارتباط دارد. علاوه بر به اشتراک گذاشتن عوامل سبک زندگی و محیط اقتصادی اجتماعی نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد، استرس مراقبت از همسر مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز ممکن است در افزایش خطر قلبی عروقی شریک زندگی وی نقش داشته باشد.»


در این تحقیق بیش از ۵۰۰۰ زوج بالای ۴۵ سال در هفت منطقه چین بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفتند. از شرکت‌کنندگان در مورد سلامت آنان و همسرانشان سوالاتی پرسیده شد، از جمله شاخص توده بدنی و فشارخون که از عوامل افزایش خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. آنان سوالات در مورد انتخاب‌های سبک زندگی از جمله میزان فعالیت، استعمال دخانیات و مصرف الکل را نیز پاسخ دادند.


محققان دریافتند، احتمال ابتلای افراد به بیماری قلبی با سلامتی و شیوه زندگی همسرشان، به‌ویژه در مردان مرتبط است. به‌طورکلی ۲۸ درصد مردان که همسران آنان به بیماری قلبی مبتلا بودند در شرایط مشابه به سر می‌بردند این رقم در مقابل ۱۲.۸ درصد افراد با همسران سالم است. به‌طور مشابه، همسران با سابقه سکته که چاق و یا سیگاری بودند در شرایط بیماری قلبی قرار داشتند.


وانگ می‌گوید: «مراقبت‌های بهداشتی خانواده‌محور نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی مزمن در سراسر جهان دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که سلامت مراقبان و همچنین همسر در جامعه و مراکز مراقبت‌های اولیه باید کنترل شود.»


مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند
محققان اظهار کردند: علت تفاوت جنسیتی در ابتلا به بیماری قلبی بیانگر نقش چشمگیر زنان در تعیین رژیم غذایی خانواده است. در میان زنانی که همسرشان مبتلا به بیماری قلبی هستند، ۲۱ درصد آنان در شرایط مشابه قرار دارند این میزان در زنان با همسران سالم فقط ۹ درصد است. احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در خانم‌ها نیز اگر همسرشان سابقه سکته داشته باشد، بیشتر است.


وانگ می‌گوید: «به نظر می‌رسد، وضعیت سلامتی و عوامل خطرساز زنانی که دارای زمینه‌های مختلف فرهنگی محرک در سبک زندگی هستند، شوهر آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.»


محققان همچنین بررسی کردند که آیا برای افرادی که همسرشان دیابت دارد روند مشابهی وجود دارد یا خیر اما هیچ ارتباطی پیدا نکردند. وانگ نتیجه‌گیری می‌کند: این یافته می‌تواند نشان دهد که عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی دیابت عامل اصلی خطر ابتلا به دیابت است.
نتایج این تحقیق در هفتادمین نشست علمی سالانه کالج آمریکایی قلب ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha